Průvodce začínajícího učitele
Náplň činnosti členů školního poradenského pracoviště
(podle vyhlášky č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních)
Výchovný poradce
- zabývá se kariérovým poradenstvím i pro žáky dle § 16 odst. 9 školského zákona;
- zabývá se vyhledáváním a orientačním šetřením žáků, kteří z hlediska vývoje a vzdělání vyžadují zvláštní pozornost (1. stupeň podpory);
- zprostředkovává vstupní a průběžné diagnostiky u žáků s SVP a mimořádně nadaných;
- připravuje podmínky pro vzdělávání;
- spolupracuje se školským poradenským zařízením;
- pomáhá pedagogickým pracovníkům (metodická a informační činnost).
Školní psycholog
- vytváří program na poskytování pedagogicko-psychologických a poradenských služeb ve škole;
- zabývá se programy primární prevence;
- komunikuje se vedením školy, pedagogy, žáky a zákonnými zástupci;
- realizuje diagnostiku a depistáž (zápis, SPU - depistáž, vzdělávací a výchovné problémy - diagnostika, depistáž a diagnostika nadaných dětí, sociální klima, screeningy, ankety,...);
- pečuje o žáky s podpůrnými opatřeními;
- poskytuje krizovou intervenci i pro učitele;
- individuální případová práce s žáky;
- spoluvytváří program zápisu do prvních tříd;
- metodicky podporuje žáky s SVP;
- metodicky podporuje třídního učitele;
- zabývá se osvětovou činností u zákonných zástupců.
Školní metodik prevence
- metodickou a koordinační činnost zaměřuje na prevenci od minimálního preventivního programu školy, přes samotnou prevenci a práci s pedagogy po individuální a skupinovou práci s žáky s rizikovým chováním (nebo v riziku);
- koordinuje spolupráci školy s orgány státní správy zaměřených na prevenci, zajišťuje intervenci - zajištění odborníka pro řešení situace;
- vede záznamy;
- zajišťuje informační činnost v oblasti prevence;
- vyhledává a orientačně šetří žáky s rizikem a rizikovým chováním, poskytuje poradenskou činnost;
- spolupracuje s třídním učitelem a pedagogy;
- zabývá se integrací žáků se specifickými poruchami v chování.
Školní speciální pedagog
- vytváří program na poskytování pedagogicko-psychologických a poradenských služeb ve škole;
- zabývá se programy primární prevence;
- komunikuje se vedením školy, pedagogy, žáky a zákonnými zástupci;
- realizuje diagnostiku a depistáž žáků s SVP, věnuje se vytyčení hlavních problémů žáka - stanovení plánů pedagogické podpory;
- dlouhodobě i krátkodobě péčuje o skupinu žáků s SVP;
- participuje na vytváření IVP;
- zabývá se úpravami školního prostředí, pomůckami pro žáky a pedagogy;
- konzultuje s pedagogickými pracovníky;
- vede asistenty pedagoga;
- metodicky pomáhá třídnímu učiteli.