Průvodce začínajícího učitele

Specifické poruchy učení

zpracovala: PhDr. Mgr. et Mgr. Ivana Márová, Ph.D.

Paní učitelka Dana již ví, jak zvládat náročné situace a udržet ve třídě dobrou atmosféru. Žáci však mohou mít obtíže i v učení. Tak jako je má třeba Lucie. Už od 1. třídy bojovala se čtením. Jak šel čas, Lucie si našla cesty, jak čtení zvládat, celkově je v něm však pomalejší a má problémy vyhledávat informace v textu. Pomáhá si tak, že si chybějící informace domýšlí. V některých předmětech to Lucii vychází, ale například v českém jazyce jí to vůbec nejde. Zásadní problémy se u Lucie objevují také v cizích jazycích.

Lucii, stejně jako mnoho dalších žáků, trápí specifické poruchy učení. Vývojové obtíže, které se projevují zejména při nácviku čtení, psaní, počítání a osvojování gramatiky. S těmito žáky je nutné systematicky pracovat již od počátku povinné školní docházky.

Zamyslete se nad tím, kolik víte o specifických poruchách učení. Jaké typy specifických poruch učení znáte? Jak by se mohly ve škole (ve vašich předmětech) projevovat?

Pár základních faktů o specifických poruchách učení (SPU):

  • V ČR rozlišujeme dyslexii (porucha čtení), dysgrafii (porucha psaní), dysortografii (porucha v osvojování gramatických pravidel), dyskalkulii (porucha matematických schopností), dyspraxii (porucha motoriky), dyspinxii (porucha kresebných dovedností) a dysmuzii (porucha muzických schopností).
  • V praxi se nejčastěji setkáte s dyslexii, dysgrafií, dysortografií a dyskalkulií.
  • Tyto poruchy se mohou vyskytovat samostatně nebo v kombinaci. Zároveň mohou mít lehké, středně těžké nebo těžké projevy.
  • Specifické poruchy učení jsou nejčastějším typem speciálních vzdělávacích potřeb v české populaci žáků školního věku (Hrkal, 2019). Lze tedy předpokládat, že se ve své praxi, téměř v každé třídě, s takovým žákem setkáte.

Zatímco na 1. stupni je snahou zejména speciálních pedagogů, aby došlo k reedukaci typických chyb, kterých se žáci se specifickými poruchami učení dopouštějí, na 2. stupni je důležitější kompenzace. Úkolem učitele je nalézt vhodnou strategii, jak žákovi napomoci jeho obtíže vhodně překonat. Často se jedná o různé postupy, pomůcky, které žák může používat při výuce v hodinách, v nichž se SPU nejvíce projevují.

Jak na řešení problému?

Jak na řešení problému
Zdroj: Bluestone, B. 2011. Freeze Public Wages. The New York Times. Retrieved from https://www.nytimes.com/2011/09/07/opinion/freeze-public-wages.html

  1. Specifické poruchy učení mohou být odhaleny až na 2. stupni! Často se tak děje u žáků, kteří mají vysokou inteligenci či jiné nadání, které jim umožňuje maskovat své obtíže. Souběžné přítomnosti SPU a nadání se říká dvojí výjimečnost.
  2. Žáci se specifickými poruchami učení vykazují nerovnoměrný vývoj ve výkonu. V praxi se tak můžete setkat s žákem, který zcela selhává v matematice (má dyskalkulii) a zároveň je nejlepší v cizích jazycích ve třídě. Nebo s žákyní, která má těžkou dyslexii a je nejlepší v matematice v dané třídě.

Přidružené obtíže u žáků se SPU

U žáků se specifickými poruchami učení se mohou objevovat také následující obtíže, které jejich učení znesnadňují. Je proto důležité je zohlednit a pracovat na jejich odstranění (respektive posílení dotčených oblastí, aby se obtíže zmírnili/odstranili) například se školním psychologem, školním speciálním pedagogem, či jiným odborníkem:

  • oslabená pozornost;
  • motorická neobratnost;
  • oslabení zrakového a sluchového vnímání, prostorové a pravo-levé orientace;
  • obtíže v sociální komunikaci – žáci se SPU mohou mít obtíže v navazování a udržování přátelství, v orientaci v komunikaci se spolužáky, učiteli;
  • emoční nestabilita – strach ze školy, úzkost;
  • problémy v chování z důvodu dlouhodobého neúspěchu – záškoláctví;
  • obtíže v komunikaci – chudší slovní zásoba, obtíže v zapamatování nových složitějších slov (například v názvosloví či cizím jazyce);
  • zbrklost a zapomětlivost – často nezáměrná.