Průvodce začínajícího učitele

Poskytování formativní zpětné vazby

Průběžná formativní zpětná vazba je jedním z nejúčinnějších forem podpory učení i budování respektujících vztahů s žáky/žákyněmi.

Co je formativní hodnocení?

Jedná se o průběžné interaktivní hodnocení vzdělávacích pokroků žáků, které je spojené s kontinuálním vyhodnocováním potřeb žáků ve vztahu k dosažení stanovených vzdělávacích cílů – osvojení určité kompetence nebo vzdělávacího obsahu. Formativní hodnocení bývá označováno jako hodnocení pro učení, protože žákům pomáhá v rozvoji jejich vzdělávacího potenciálu. Prostřednictvím formativního hodnocení nesrovnáváme žáky mezi sebou, ale zaměřujeme se na dosahování vzdělávacích cílů u každého z nich. Formativní hodnocení slouží i nám učitelům ke zhodnocení efektivity naší výuky. Pomáhá nám rozhodnout, jak nejvhodněji přizpůsobit metody a obsah výuky aktuálním potřebám žáků.

Rozdíly mezi sumativním a formativním hodnocením

Sumativní hodnocení je realizováno na konci určité etapy výuky, kdy zjišťujeme, co se žáci naučili. Nejčastěji k němu využíváme známky, může být ale realizováno i formou slovního hodnocení. Prostřednictvím sumativního hodnocení (ať již známkou nebo slovně) konstatujeme, zda a do jaké míry se konkrétnímu žákovi podařilo dosáhnout stanoveného vzdělávacího cíle.

SumativníFormativní
Cílzjištění vzdělávacích potřeb žáků, získání zpětné vazby k efektivitě výuky, zlepšení vzdělávacích výsledků žáků,
rozvoj realistického sebehodnocení a kladného sebepojetí žáků
Načasovánína konci nějaké etapyprůběžně
Účelhodnocení (kontrola) učenípodpora žákova učení
Komu je určenéučiteli, škole, rodičům…žákovi
Role učiteleměřit aktuální výkon (dosaženou úroveň naučenéhoposkytovat okamžitou zpětnou vazbu, podporovat učení
Podpora motivacevnějšívnitřní
Dopad na učenídočasný, slabý dlouhodobý, silný

Jaké hodnocení je formativní?

Ústně nebo písemně sdělené hodnocení, které žákovi poskytuje srozumitelnou informaci o tom, jak se mu aktuálně daří dosahovat stanoveného cíle (stanovených vědomostí nebo dovedností) a co potřebuje k tomu, aby dosahoval pokroku ve svém učení.

Informuje žáka o tom: 

  • co se naučil
  • co se ještě nenaučil
  • jak pokračovat v dosahování cílů

Základem je respektující komunikace, která nezraňuje důstojnost žáka a akceptuje různost

Aby hodnocení bylo skutečně formativní, mělo by naplňovat následující funkce:

  • Informativní (poskytuje dostatek konkrétních informací, aby se žák mohl zorientovat v tom, jak se mu daří v učení)
  • Korektivně-konativní (poskytuje konkrétní vodítka ke zlepšení)
  • Motivační (povzbuzuje ke zlepšení)
  • Rozvíjející (podporuje rozvoj sebehodnocení a kladného sebepojetí žáka, odráží učitelovu důvěru v žákovy schopnosti)
  • Pomáhá budovat vztah (je realizováno v partnerské rovině

Úkol: Co je špatně na níže uvedených výrocích

Dana využila příležitost k hospitaci a navštívila několik vyučovacích hodin svých kolegů. Z náhledových hodin si zapsala několik výroků učitelů výsledkům práce žáků, o kterých si myslí, že by mohly být formulovány lépe. Zamyslete se nad tím, co je špatně na těchto výrocích. Jak naplňují výše uvedené funkce hodnocení? Své myšlenky si připravte do diskuze (realizace diskuze bude v druhé polovině semestru).

  • Skvělá práce Jano, jen tak dál. 
  • Honzo, už zase se ti to nepovedlo. 
  • Máš jedničku, gratuluji. 
  • Vidíš, že to jde, když se chce. Je hodná a šikovná, bezproblémová žákyně.
  • Tomáši, takhle to může udělat jenom flink.
  • Ten test se ti opravdu povedl.
  • Je mi líto, nedopadlo to dobře.
  • Je vidět, že jsi učení před zkoušením moc nedal.
  • Potřeba dopracovat.
  • Jardo, to jsi mě tedy příjemně překvapil, opravdu jsi to dělal sám?
  • Ještě jedna pětka a čeká tě propadnutí!

Své postřehy si porovnejte s informacemi uvedeným v odkazovaném souboru

Formativní hodnocení
Soubor otevřete až po vypracování výše uvedeného úkolu


O formativním hodnocení se více dozvíte

Starý, K. & Laufková, V. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál.

Wiliam, D. & Leahy, S. (2016). Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Druhé revidované vydání. Praha: EDUkační LABoratoř.