- dozvíte se, co to je smlouva a co to je smluvní závazek
- zjistíte, mezi kým se smlouvy se uzavírají a jaký je základní rozdíl v uzavírání smluv mezi podnikateli, podnikatelem a spotřebitelem a nepodnikateli
- budete umět popsat proces uzavírání smluv jako nejčastější právní jednání v běžném životě (tzv. kontraktační proces) - identifikujete nabídku, přijetí nabídky a určíte přesný okamžik vzniku smlouvy; dozvíte se, co to je protinabídka
- rozlišíte mezi platností a účinností smlouvy
- dozvíte se, co to jsou obchodní podmínky, jak se stanou součástí smlouvy a jak se řeší situace, kdy se obchodní podmínky stran liší
- budete umět popsat zvláštní způsoby uzavírání smlouvy
- stručně se seznámíte s formou smlouvy, se základními zásadami a možnostmi změny smlouvy
- dozvíte se, jakým způsobem smlouva zaniká
7. část konzultace: Občanské právo - smlouvy (obecný přehled).
- připravte si dotazy, pokud Vám nebylo něco jasného z tématu minulé hodiny (osoby v právu)
- zamyslete, zda a jakým způsobem jste uzavírali někdy smlouvu (jaká to byla smlouva, zda byla písemná, zda ústní atd.), zda jste smlouvu později měnili či jak Vaše smlouva zanikla
- uzavřeli jste smlouvu, kde jste se měli seznámit se zněním obchodních podmínek? Pokud ano, četli jste je důkladně?
Dobrovolná literatura, k upřesnění či doplnění:
- Janků, M. a kol. Základy práva pro posluchače neprávnických fakult. 7. vyd. Praha: C. H. Beck, str. 341-357. Dostupné ZDE.
- Ronovská, K., Dobrovolná, E., Lavický, P. Úvod do soukromého práva: zvláštní část. 2. rozšířené vydání. Brno: Česká společnost pro civilní právo procesní, 2020, s. 59-78. Dostupné ZDE
PREZENTACE
Prezentace je společná pro následující dva semináře:
ZADÁNÍ NA SEMINÁŘ
ODKAZ NA ZÁKON
Celý zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, lze nalézt níže na odkazu. Obecně platí, že stránka Zákony pro lidi není oficiální, ale pro běžné občany je to to nejlepší, kde lze zjistit účinné znění nejen zákonů (a také starší znění).
Smluvní závazek. Smlouva.
Občanské právo upravuje závazkové vztahy, které můžeme rozlišit na smluvní a mimosmluvní.
Velmi zjednodušeně můžeme říci, že vše, co není smluvní závazek (smlouva), je
mimosmluvní závazek, tj. delikt. Závazek (od slova zavázat se k něčemu),
který vzniká ze smlouvy, se nazývá smluvní závazek.
Smlouva je dvoustranné (či i vícestranné) právní jednání. Následující text
hovoří o smlouvách v soukromém právu. Obecně platí, že strany jsou si
rovny, jedna strana smlouvy nemůže autoritativně nařizovat povinnosti druhé
smluvní straně. Jedná se o rovnost formální,
může nastat faktická nerovnost, což znamená,
že jedna strana smlouvy nemá prakticky možnost znění smlouvy předložené druhou
stranou pozměnit či vyjednávat o podmínkách smlouvy, ale tato strana má na
výběr smlouvu uzavřít či nikoliv; v případě uzavření smlouvy pak právo
více chrání onu slabší smluvní stranu. Základem právní úpravy je občanský zákoník. Připomínáme, že úprava je obecně
dispozitivní, tj. smluvní strany se mohou odchýlit od znění zákona, mohou si
ujednat práva a povinnosti podle své vůle, modifikovat či vyloučit právní
normy. Nicméně i v této oblasti jsou některé právní normy kogentní, tedy
ty, které nemohou být vyloučeny a musí se dodržet přesné znění zákona. Jedná se
o některé právní normy, které upravují oblast spotřebitele či slabší smluvní
strany obecně.
Občanský zákoník některé
smlouvy výslovně označuje, jedná se o smlouvy pojmenované
(darování, koupě, nájem, dílo apod.), ale strany si mohou uzavřít i
takovou smlouvu, které zákon výslovně neoznačuje, jedná se o smlouvy nepojmenované či inominátní (leasing).
Smlouva zavazuje jen
strany smlouvy (latinsky se taková závaznost označuje inter partes).
Strany smlouvy se obecně nazývají jako dlužník a věřitel. Dlužník je osoba, která má povinnost plnit a věřitel je osoba, která má právo požadovat plnění
od dlužníka. U konkrétních smluv se pak strany nazývají podle typu smlouvy,
například u nájemní smlouvy se jedná o pronajímatele a nájemce, u kupní smlouvy
o prodávajícího a kupujícího, u pracovní smlouvy o zaměstnavatele a zaměstnance
atd. Právo věřitele na plnění se nazývá pohledávka,
jako dluh pak označujeme povinnost dlužníka
vůči věřiteli, dlužník musí toto právo věřitele uspokojit.
Smlouvy mohou být
uzavírány mezi různými osobami. Smlouvy mohou uzavírat podnikatelé
mezi sebou. Podnikateli se mají na mysli jak právnické osoby (zejména
obchodní korporace), tak podnikající fyzické osoby. Jedná se o tzv. B2B vztahy
z anglického business-to-business. Tyto smlouvy upravuje právní odvětví
obchodního práva, ale právní úpravu nalezneme v občanském zákoníku. Dále
mohou být smlouvy uzavírány mezi podnikatelem a
spotřebitelem. Zákonná definice spotřebitele
je v občanském zákoníku – spotřebitelem
je každý člověk, který mimo rámec své podnikatelské činnosti nebo mimo rámec samostatného
výkonu svého povolání uzavírá smlouvu s podnikatelem nebo s ním jinak jedná.
Typická je tedy ochrana slabší smluvní strany (spotřebitele). Jedná se o tzv.
B2C vztahy z anglického business-to-consumer. Tyto smlouvy upravuje právní
odvětví občanského práva, právní úpravu nalezneme v občanském zákoníku.
Další smlouvy mohou být uzavírány mezi fyzickými
osobami, kteří nejsou podnikatelé ani spotřebitelé (například půjčíte
kamarádovi peníze či knihu, prodáte někomu nábytek, který nepotřebujete apod.).
Tyto smlouvy také reguluje také občanské právo. Smlouva může být uzavírána i mezi fyzickou osobou a státem (krajem, obcí).
Připomínáme, že stát v soukromém právu vystupuje jako právnická osoba.
Proces uzavírání smlouvy
Proces uzavírání smlouvy se nazývá odborně kontraktační proces. Obecně lze říci, že se
musí střetnout souhlasné projevy vůle smluvních stran. Základem je tak dohoda
neboli konsensus. Dvě základní
fáze jsou nabídka a přijetí nabídky, které musí být včasné a bezvýhradné.
Nabídka, neboli návrh na uzavření smlouvy či oferta, je nabídkou, pokud jsou splněny následující podmínky. Nabídka musí být určená jedné či několika určitým osobám (personální určitost). Musí být patrný projev vůle být zavázán nabídkou v případě přijetí (nejedná se o „žert“). Nabídka musí být také dostatečně určitá (obsahová určitost) – nabídka musí obsahovat podstatné náležitosti daného typu smlouvy, ty se liší podle konkrétní smlouvy. Například u pracovní smlouvy je to druh práce, místo/místa výkonu práce a den nástupu do práce. U kupní smlouvy by mělo být označeno zboží a alespoň nepřímo určena cena a množství. Pokud podmínky nejsou splněny, o nabídku se z hlediska práva nejedná.
Navrhovatel může nabídku zrušit, ale jen v případě, než nabídka dojde osobě,
které je určena. Zrušení znamená zánik nabídky. Oznámení o zrušení ale musí
dojít nejpozději současně s nabídkou. Pokud například pošleme návrh na
uzavření smlouvy poštou, můžeme zrušit nabídku třeba emailem či telefonicky,
protože email dojde osobě dříve než nabídka poštou. Problém nastává u nabídek
zaslaných emailem. Jakmile nabídka dojde adresátovi, tj. osobě, které je
nabídka určena, nelze nabídku zrušit. Ale za určitých podmínek lze nabídku odvolat, pokud je odvolatelná. Pokud
je nabídka odvolatelná, lze ji odvolat do doby, než adresát odešle přijetí.
Pokud je neodvolatelná, odvolat ji nelze. Typicky je nabídka neodvolatelná,
pokud navrhovatel se cítí být zavázán nabídkou do určitého data, které uvede
v návrhu (příklad „návrhem se cítíme vázáni do 19. května 2024“).
Adresát má možnost nabídku odmítnout (pak smlouva nevznikne), nebo přijmout. Přijetí nabídky může být
prohlášením (výslovně), nebo konkludentně (nevýslovně, například zaplatíme
kupní cenu nebo nastoupíme do prostředku městské hromadné dopravy). Mlčení
v právu neznamená souhlas. Pokud je učiněna ústní nabídka, tak musí být
přijata ihned. Přijetí musí být včasné a bezvýhradné.
Pokud přijetí není včasné, jedná se o pozdní přijetí – zákon pak rozlišuje různé situace, zda smlouva
zásadně vznikne (typicky v situaci, kdy přijetí nabídky došlo pozdě
v důsledku nikoliv naší viny, např. v důsledky stávky pošty či
blackoutu), nebo smlouva zásadně nevznikne (typicky v situaci, kdy přijetí
nabídky došlo pozdě v důsledku naší viny, např. jsme odeslali přijetí
pozdě nebo jsme uvedli špatnou adresu/email). Navrhovatel má možnost vyrozumět
u opaku. Přijetí musí být dále bezvýhradné, tj. tak, jak byla nabídka učiněna,
má být přijata – jedná se o obsahovou totožnost. Smlouva vzniká okamžikem, kdy vyjádření včasného a bezvýhradného
souhlasu dojde navrhovateli (jedná
se o teorii dojití). Smlouva tedy vzniká okamžikem, kdy je odpověď navrhovateli
doručena (např. okamžik, kdy email dojde navrhovateli do schránky, kdy dopis
s návrhem smlouvy je doručen do poštovní schránky atd.). Navrhovatel se
nemusí fakticky s odpovědí seznámit (přečíst si ji), postačí, že měl
možnost se seznámit. Pokud však přijetí není bezvýhradné, tj. obsahuje změny, dodatky či
odchýlení, pak záleží, zda se se jedná o podstatné či nepodstatné změny
podmínky nabídky. Jsou-li změny nepodstatné, pak se jedná o přijetí nabídky a
smlouva vzniká (ledaže navrhovatel vyrozumí o opaku, že nevzniká). Jsou-li
změny podstatné (u kupní smlouvy například změna ceny, místa dodání zboží,
jakosti), pak se jedná o protinávrh (novou
nabídku) a role stran se obrací. Adresát se tak stává navrhovatelem
s protinabídkou a původní navrhovatel je adresátem protinabídky. Takto si
strany mohou vyměnit několik projevů vůle – čeká se, až se jejich projevy vůle
shodnou a budou totožné.
Potřeba je rozlišovat mezi platností a
účinností smlouvy. Platná smlouva je okamžikem, kdy splňuje
všechny povinné náležitosti, tj. dojde ke shodě (konsensu) smluvních stran, ale
platná smlouva ještě nevyvolává právní následky (vznik, změnu, zánik práv a
povinností). Smlouva je
účinná, pokud vyvolává právní následky (vznik, změnu, zánik práv a
povinností). Platnost a účinnost může splynout v jeden okamžik, mohou být
navázány na podpis poslední smluvní strany. Nemusí tomu tak být. Jako příklad
uveďme nájemní smlouvu, jejímž předmětem je užívání bytu. Smlouva bude platná a
podepsaná například 20. dubna 2024, ale nájemce bude byt podle smlouvy užívat
od 1. května 2024 – tj. až 1. května nabude smlouva účinnosti (nájemce může byt
užívat a musí platit za to pronajímateli nájemné).
Mezi zvláštní
způsoby uzavírání smluv patří dražba, veřejná soutěž a veřejná nabídka.
Při dražbě je smlouva
uzavřena příklepem. Kdo vyhlásí neurčitým osobám soutěž o nejvhodnější nabídku, činí tím výzvu k podávání nabídek. Veřejná nabídka je projev vůle
navrhovatele, kterým se obrací na neurčité osoby s návrhem na uzavření smlouvy.
Dále můžeme uvést veřejný
příslib – v tomto
případě se ale nejedná o nabídku, jde pouze o slib plnění za určitý výkon či
výsledek (typicky inzeráty ztratil se pes/kocour, nabízíme odměnu 2 000
Kč).
Obchodní podmínky
Smlouvy, zejména písemné, obsahují ujednání stanovující
práva a povinnosti stran smlouvy a další podmínky. Typické je to, že zejména
podnikatelé při uzavírání smluv mezi sebou, nebo se spotřebiteli, mají
vypracované obchodní podmínky.
V obchodních podmínkách jsou podrobněji stanovena či rozvedena práva a
povinnosti smluvních stran. Je tomu zpravidla tak proto, že to, co je uvedeno
v obchodních podmínkách, nemusí strany „přepisovat“ do smlouvy, která by
tímto jinak měla několik stran textu. Proto součástí smlouvy bývají obchodní
podmínky, tj. ta část textu, která je shodná pro všechny (určená neurčitému
okruhu osob). Strany si ve smlouvě ujednají základní parametry smlouvy,
základní práva a povinnosti či to, co je pro každou smlouvu individuální (jméno
a příjmení, množství a druh zboží u kupní smlouvy, termín vyhotovení díla u
smlouvy o dílo atd.), ve zbytku odkáží na obchodní podmínky. V nich můžeme
nalézt například podrobnosti k oznamování vad (reklamace), místo dodání
zboží, způsob řešení sporů, nároky, které je možné zvolit při reklamaci atd.
Obchodními
podmínkami rozumíme tedy text, který upřesňuje či doplňuje práva a
povinnosti smluvních stran. Obecně platí, aby se obchodní podmínky staly
součástí smlouvy, musí být smlouvou řádně včleněny, tj. musí být ve smlouvě výslovně odkaz na ně (například formulace typu „Nedílnou
součástí této smlouvy jsou obchodní podmínky prodávajícího“) a musí být přiloženy či připojeny k nabídce, aby se s nimi druhá strana měla
možnost seznámit (otištění na druhé straně smlouvy, příloha PDF v emailu,
hypertextový odkaz na www stránku, který přímo zobrazí obchodní podmínky a
například následná nutnost zaškrtnout políčko typu „Souhlasím s obchodními
podmínkami“ třeba na e-shopu). Nestačí například vyvěšení obchodních
podmínek v provozovně podnikatele nebo neurčitý odkaz na webové stránky
podnikatele, kde by musela druhá strana obchodní podmínky dohledávat. Onen
odkaz a připojení či přiložení jsou tak nezbytnými podmínkami, aby se staly obchodní
podmínky součástí smlouvy. Výjimka
platí mezi podnikateli, kde lze jen odkázat na obchodní podmínky (bez
připojení či přiložení), pokud se jedná o obchodní podmínky nikoliv konkrétního
obchodníka, ale ty, které vypracovaly odborné či zájmové organizace a jsou tak platné
pro větší okruh podnikatelů, kterým by měly být známy tím, že podnikají
v určité oblasti.
V obchodních podmínkách dále nesmí být překvapivá ujednání (pak by se k nim
nepřihlíželo, tj. jako by tam nebyly – jedná se o ujednání, která druhá strana
nemohla rozumně očekávat ve smlouvě). U spotřebitelů dále nesmí být
v obchodních podmínkách ujednání o smluvní pokutě (to jen v textu smlouvy) a vůbec nelze mít
(ani v textu smlouvy) rozhodčí
doložku, tj. řešení případných sporů před rozhodci. Pokud se liší znění smlouvy a obchodních podmínek, má přednost znění smlouvy. Pokud se liší
znění obchodních podmínek u smluv uzavíraných mezi podnikateli (tj. obchodníky,
z nichž obě strany platně včlenily své obchodní podmínky), pak se součástí
smlouvy stávají ta ujednání obchodních podmínek, která si vzájemně neodporují
(ta, která se liší, jsou v rozporu, se součástí smlouvy nestávají).
Práva a povinnosti smluvních stran
Práva a povinnosti může upravovat nejen smlouva či obchodní
podmínky, ale samozřejmě zákon. Je potřeba rozlišovat mezi kogentními a
dispozitivními právními normami (výklad viz předchozí texty). Platí následující
pravidla. Nejprve se uplatní kogentní
normy zákona (zejména občanského zákoníku), tj. ty, které nemohou být
stranami smlouvy měněny či modifikovány a je nutné dodržet přesně jejich znění.
Poté se uplatní to, co si strany ujednaly do smlouvy vč. obchodních podmínek. Smluvní ujednání (či ujednání
v obchodních podmínkách) nesmí odporovat kogentním normám zákona, ty by se
použily přednostně před smlouvou. Pokud si strany něco neujednají, pak se
uplatní zákon a nastupují dispozitivní
právní normy. Jinými slovy, strany se mohou odchýlit jen od
dispozitivních norem a ujednat si práva a povinnosti podle své vůle (jak
chtějí). Pakliže si něco neujednají/nechtějí či zapomenou, nastupují pravidla
v zákoně. Strany se řídí smlouvou v těch částech, ve kterých si něco
ujednaly, a zákonem tam, kde ve smlouvě nic ujednáno není. Respektive: prvně se
strany řídí tím, co mají ve smlouvě a pakliže tam něco nenajdou, pak se
podívají na právo do zákona. Ve vztazích mezi podnikateli (obchodníky) –
výlučně mezi nimi – se přihlíží také k obchodním zvyklostem či zavedené
praxi stran.
Forma smlouvy
Zásadně platí bezformálnost, tj. strany mohou uzavřít smlouvu jak ústně, tak
písemně. Písemně přitom myslíme včetně forem elektronické komunikace. Zákon
stanoví, kdy smlouva musí mít písemnou formu (například tam, kde jde o převod nemovitostí, nebo
smlouvy, které se musí zveřejňovat v registru smluv). Doporučujeme však
smlouvy uzavírat písemně – předejdete tak možným pozdějším problémům
v případě sporů ohledně prokázání existence smlouvy a jejího obsahu
(písemná smlouva slouží jako důkaz). Bezformálnost platí nejen pro uzavírání
smlouvy, ale třeba i změnu smlouvy či zrušení smlouvy. Strany se však mohou
dohodnout na písemné formě, pak je ji potřeba dodržet i tam, kde zákon ji
nevyžaduje.
Základní zásady
V soukromém právu se uplatňuje několik zásad. Jmenujme zásadu autonomie vůle stran, tj. strany si
mohou ujednat práva a povinnosti podle své vůle (slovy občanského zákoníku: nezakazuje-li
to zákon výslovně, mohou si osoby ujednat práva a povinnosti odchylně od zákona).
Mezi další vůdčí zásady patří zásada, že smlouvy se mají dodržovat (latinsky: pacta sunt servanda).
Když jedna strana poruší smlouvu, nastane další právní vztah – odpovědností vztah. Strana, která smlouvu
neporušila, má pak nějaké nároky vůči druhé straně (například náhrada škody). Můžeme
dále jmenovat zásadu, že každý má povinnost v právním styku jednat poctivě nebo například to, že nikomu
nelze odepřít to, co mu po právu náleží.
Posouzení smlouvy
Smlouvy se posuzují podle svého obsahu, nikoliv nadpisu či pojmenování. Pokud je smlouva označena
jako kupní smlouva, ale z textu smlouvy je patrné, že se jedná o smlouvu o
dílo, smlouva se posuzuje a řídí podle zákonných ustanovení upravujících
smlouvu o dílo, nikoliv kupní smlouvu.
Změna smlouvy
Poté, co je smlouva uzavřena, ji lze změnit, pokud se na
změně dohodnou smluvní strany.
To souvisí se zmiňovanou autonomií vůle stran. Uzavřít se může smlouva nová, která zruší a nahradí smlouvu
původní, nebo se ke stávající smlouvě napíše tzv. dodatek ke smlouvě. Dodatky, pokud je jich více, doporučujeme
číslovat. Změna smlouvy může nastat jak v obsahu závazku, tedy obsahu smlouvy (změní se práva a povinnosti
stran – například si strany ujednají zvýšení nájemného u nájmu bytu, nebo se
změní pracovní poměr v pracovní smlouvě z doby určité na dobu neurčitou),
tak změna může nastat v osobě
věřitele či dlužníka
(tj. ve stranách smlouvy, například prodávající postoupí pohledávku na jinou
osobu a dlužník pak bude platit nové osobě, nikoliv tomu, s kým smlouvu
uzavřel). V rámci vztahu podnikatel vs. spotřebitel může podnikatel za
daných podmínek změnit smlouvu i jednostranně, slabší smluvní strana však
v takovém případě musí být s předstihem informována a musí jí být dát
možnost zrušit smlouvu (a to i v situaci, kdy by jinak neměla na zrušení
nárok; jinými slovy, spotřebitel má nárok na změnu smlouvy přistoupit, nebo nikoliv;
nesmí ale mlčet, pakliže nijak neprojeví svou opačnou vůli, se změnou souhlasí
(jde to proti výše uvedenému, že mlčení neznamená souhlas, zde vlastně znamená).
Zánik smlouvy
Pokud jde o zánik smlouvy, rozlišujeme, zda dochází k uspokojení věřitele, nebo nedochází k uspokojení věřitele. Do
první skupiny patří: splnění, náhradní splnění, dohoda, započtení, odstupné a
splynutí. Do druhé skupiny patří: odstoupení od smlouvy, výpověď, smrt dlužníka
nebo věřitele (jen za určitých podmínek), prominutí dluhu, prekluze, následná
nemožnost plnění. Není nutné znát všechny způsoby zániků, jen některé, které
nyní vysvětlíme.
Nejčastější způsob je splnění, tj. dojde ke splnění toho, co je ujednáno, a to řádně a
včas (nebylo-li splněno řádně, bylo plněno s vadami, viz další shrnující
text). Příkladem může být kupní smlouva, kterou uzavíráte například při nákupu
potravin v obchodě, kdy zaplatíte za zboží kupní cenu a převezmete zboží,
zatímco prodávající Vám dá zboží a převede vlastnické právo (zboží je Vaše). Dalším
způsobem zániku je dohoda,
tj. obě strany smlouvy se dohodnou, že smlouva zanikne (např. dohodnete se s pronajímatelem,
že již nebudete v nájmu bytu; nebo ukončíte v práci pracovní poměr
dohodou se zaměstnavatelem). Odstoupení od
smlouvy a výpověď jsou jednostranná právní jednání, mezi kterými je ale jeden
zásadní rozdíl. Odstoupení znamená, že smlouva se ruší od počátku. Pokud bylo
něco plněno podle smlouvy, tak je povinností stran vrátit si to, co bylo plněno.
Příkladem může být, že si koupíte zboží přes internet na e-shopu. Podle zákona
máte právo do 14 dní od uzavření smlouvy, resp. převzetí zboží, odstoupit.
Smlouva, kterou jste uzavřeli, se ruší od počátku. Vy vracíte zboží ve stavu, v jakém
jste jej obdrželi, prodávající Vám vrací peníze, které jste za zboží zaplatili.
U výpovědi je situace jiná.
Smlouva se neruší od počátku, ale zaniká uplynutím výpovědní lhůty. To, co bylo
doposud podle smlouvy plněno, zůstává/nevrací se. Příkladem může být nájem
bytu. Vy jste byt podle nájemní smlouvy užívali a platili za to pronajímateli nájemné,
pronajímatel Vám umožnil pokojně byt užívat. V případě výpovědi si
nevracíte to, co bylo plněno (pronajímatel Vám nebude vracet nájemné). Obdobně
můžeme uvést příklad v pracovním poměru. Výpovědí, resp. uplynutím
výpovědní doby, zanikne Vaše pracovní smlouva/pracovní poměr. Zaměstnavateli
však nebudete vracet mzdu či plat, který jste za vykonanou práci obdrželi.
Konkrétní smluvní typy jsou pak uvedeny ve shrnujícím textu,
část II.
smluvní závazek, mimosmluvní závazek, smlouva, rovnost stran, dlužník, věřitel, pohledávka, dluh, B2B vztahy, B2C vztahy, slabší smluvní strana, spotřebitel, podnikatel, občanský zákoník, dispozitivní a kogentní normy, kontraktační proces, nabídka, přijetí nabídky, protinabídka, vznik smlouvy, platnost a účinnost smlouvy, obchodní podmínky, včleňovací doložka, veřejná soutěž, veřejná nabídka, dražba, veřejný příslib, forma smlouvy, zásada "smlouvy se mají dodržovat", zásada " autonomie vůle stran", změna smlouvy, pojmenovaný typ smlouvy a nepojmenovaný (inominátní), zánik smlouvy - splnění, dohoda, odstoupení od smlouvy, výpověď
- Popište svými slovy pojem smluvní a mimosmluvní závazek.
- Vysvětlete, zda je smlouva jednostranné či dvoustranné právní jednání. Uveďte, zda strany jsou si v soukromém (občanském) právu skutečně vždy rovny. Vymyslete konkrétní příklady, kdy jsou si strany rovny a kdy nikoliv.
- Charakterizujte, co rozumíte pod slovním spojením slabší smluvní strana a uveďte příklady.
- Osoba, která má povinnost něco plnit, se nazývá dlužník, nebo věřitel?
- Právo věřitele na plnění od dlužníka se nazývá pohledávka, nebo dluh?
- Uveďte skupiny osob, mezi kterými mohou být uzavírány smlouvy.
- Jaké dvě základní fáze kontraktačního procesu znáte?
- Kterým okamžikem vzniká smlouva?
- Zabývejte se tím, jaký význam má protinabídka.
- Vymezte rozdíl mezi platnou smlouvou a účinnou smlouvou.
- Znáte nějaké zvláštní způsoby uzavírání smluv?
- Definujte pojem obchodní podmínky. Setkali jste se někdy s nimi v rámci běžného života?
- Jaké jsou základní podmínky, aby se obchodní podmínky platně staly součástí smlouvy?
- Co nesmí být v obchodních podmínkách, pokud Vy vystupujete v pozici spotřebitele?
- Uveďte vztah mezi kogentními právními normami, dispozitivními právními normami, smlouvou a obchodními podmínkami. Co a jak upravuje práva a povinnosti smluvních stran?
- Co rozumíte pod pojmem forma smlouvy? V jaké formě nejčastěji uzavíráte smlouvy Vy? Jmenujte příklady.
- Vysvětlete zásadu autonomie vůle stran a zásadu, že smlouvy se mají dodržovat. Co nastane, pokud jedna strana nedodrží smlouvu?
- Je možné změnit smlouvu? Jakými způsoby?
- Vyjmenujte příklady, jakými dochází k zániku smlouvy. Rozlište na ty, při nichž dochází k uspokojení věřitele a při kterých nikoliv.
- Uveďte rozdíl mezi odstoupením a výpovědí. Uveďte dále příklady konkrétních smluv, od kterých byste odstoupili a u kterých byste dali výpověď.
- Které soudy budou pravomocné řešit spory vyplývající ze smluv?
ODPOVĚDNÍK K TÉMATU 9. SEMINÁŘE
V prvním odpovědníku Vás čeká 15 otázek s výběrem jedné správné odpovědi ano/ne. Odpovědník je spíše teoreticky zaměřený. V druhém odpovědníku Vás čeká 8 otázek s výběrem jedné či dvou správných odpovědí; jedná se o aplikační příklady, kdy se snažíte teorii uplatnit na praktických příkladech.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
MÁTE DOTAZ?
NEVÁHEJTE VYUŽÍT DISKUSNÍ FÓRUM