Občan a právo

8. část konzultace: Specifika smluv - nájemní smlouva, kupní smlouva a jiné typy /spotřebitel/

Cíl semináře
  • seznámíte se s vybranými smluvními typy, se kterými se setkáváte či setkáte v běžném životě
  • pozornost bude věnována nájemní smlouvě - dozvíte se, jak se nazývají strany smlouvy, jaké jsou základní práva a povinnosti pronajímatele a nájemce, jak je to s výpovědí u smluv na dobu určitou a neurčitou a dozvíte se několik zajímavostí či praktických rad
  • zkusíte si identifikovat protiprávní ujednání v konkrétní nájemní smlouvě
  • odlišíte nájemní smlouvu od pachtovní či leasingové smlouvy
  • podrobně se budete zabývat kupní smlouvou - budete umět charakterizovat základní práva a povinnosti prodávajícího a kupujícího a uvedete specifika spotřebitelské kupní smlouvy
  • v rámci kupní smlouvy se budeme zabývat oznámením vady, tj. reklamaci (když má zboží vady) a jaké nároky můžete zvolit
  • podrobněji se budeme věnovat odstoupení od kupní smlouvy a kdy není odstoupení možné
  • seznámíte se s přepravní smlouvou, zejména s přepravou osob
  • dozvíte se, co si představit pod smlouvou o dílo
  • charakterizujte darovací smlouvu a dozvíte se, zda je možné dar odvolat
  • v neposlední řadě pak se základy pracovní smlouvy a způsoby rozvázání pracovního poměru
  • dozvíte se také několik praktických rad
Příprava na seminář
  • Zkuste se zamyslet, jak se nazývají strany smlouvy u těchto smluvních typů: kupní smlouva, nájemní smlouva, darovací smlouva, přepravní smlouva, smlouva o dílo, pachtovní smlouva, pracovní smlouva.
  • Uzavřeli jste někdy nájemní smlouvu? Pokud ano, co je/bylo jejím předmětem a jak jste spokojeni (či byli jste spokojeni) s ujednáními v nájemní smlouvě? Přišla Vám pro Vás výhodná?
  • Reklamovali jste někdy zboží v obchodě, protože mělo vady? Pokud ano, popište reklamaci. Jakou máte zkušenost? Co jste žádali za nároky?
  • Pracovali jste někdy? Pokud ano, uzavřeli jste pracovní smlouvu nebo jinou formu - typicky DPP/DPČ? Co by bylo pro Vás nejvýhodnější jako pro studenty?
  • Pokud cestujete hromadnou dopravou, čtete přepravní řády? Jakou mají relevanci?
  • Pokud jdete ke kadeřníkovi, jakou smlouvu uzavíráte? Mohli byste účes reklamovat?
Studijní materiály a prezentace

Studijní materiály:

  • prezentace z hodiny a výklad vyučujícího
  • částečné studijní texty vyučujícího - v zadání na seminář mj.

Pokud však něco není jasné, chcete číst o smlouvách od někoho jiného či si doplnit informace, doporučuji tyto knihy. Jedna z nich jsou Základy práva pro neprávníky, druhá je Úvod do soukromého práva od vyučujících soukromého práva na Právnické fakultě v Brně. Můžete je volit alternativně. Jen pozor, úryvek z první knihy je z roku 2022, druhý z roku 2020 - právo se mění, to soukromé (občanské) zvláště, například novela spotřebitelského práva od 6.1.2023. Proto je potřeba být obezřetný, některé informace již nemusí platit. Vždy je lepší se podívat přímo do znění zákona. Pro tuto látku to platí dvojnásobně. Rovněž nemusíte číst vše, co je vykopírováno, ale jen ty stránky/pasáže, kde jsou pojmy, kterými jsme se zabývali na semináři.

Dobrovolná literatura, k upřesnění či doplnění:

  • Janků, M. a kol. Základy práva pro posluchače neprávnických fakult. 7. vyd. Praha: C. H. Beck, str. 357-385. Dostupné ZDE.
  • Ronovská, K., Dobrovolná, E., Lavický, P. Úvod do soukromého práva: zvláštní část. 2. rozšířené vydání. Brno: Česká společnost pro civilní právo procesní, 2020, s. 79-102 (nejsou vykopírovány všechny stránky, jen část relevantních ze smluv, které jsme brali na semináři).  Dostupné ZDE.

PREZENTACE

Stejná jako na minulý seminář, akorát její druhá část.

ZADÁNÍ NA SEMINÁŘ

První zadání míří na nájemní smlouvu - ta obsahuje několik chybně uvedených informací z hlediska práva či protizákonných ujednání. Úkolem na semináři bylo/bude tyto nedostatky identifikovat - proč/z jakého důvodu byste takovou smlouvu nepodepsali v roli nájemce.

Druhé zadání míří na práva z vadného plnění, tedy nároky, které můžete uplatnit, pokud má zboží vady. Míří tedy na reklamace a vady v návaznosti na kupní smlouvu z pohledu spotřebitele. Otázkám předchází studijní text k nárokům. 

ODKAZ NA ZÁKON

Celý zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, lze nalézt níže na odkazu; pro pracovní právo pak zákon č. 262/2006 Sb., občanský zákoník. Obecně platí, že stránka Zákony pro lidi není oficiální, ale pro běžné občany je to to nejlepší, kde lze zjistit účinné znění nejen zákonů (a také starší znění).

UŽITEČNÉ ODKAZY

Na stránkách dTest, ze které pochází i vybrané odkazy, lze nalézt celou řadu užitečných a praktických článků z oblasti spotřebitelského práva. DTest můžete využít, pokud budete mít spotřebitelský problém. Nabízí bezplatnou poradnu. Neváhejte se na ně obrátit. Více informací zde https://www.dtest.cz/clanek-1530/spotrebitelsky-problem-volejte-nasi-poradnu

Shrnující text vyučujícího

Zde najdete základní informace k jednotlivým smluvním typům.

Nájemní smlouva


Předmětem nájmu může být věc nemovitá a nezuživatelná věc movitá. Předmětem nájmu tedy nemůže být osoba. Nájem může být sjednán na dobu určitou či neurčitou. Pokud si strany neujednají dobu trvání nebo den skončení nájmu, jedná se o nájem na dobu neurčitou. Základní právní úpravu nalezneme v občanském zákoníku v ustanoveních § 2201 a následujících (nájem bytu a nájem domu má pak speciální právní úpravu).

Strany smlouvy mají vůči sobě řadu práv a povinností. Kromě základních, vyplývající z definice v rámečku, můžeme zmínit to, že pronajímatel musí odevzdat nájemci věc v ujednané době se vším, co je potřeba k užívání věci nebo musí zajistit nájemci nerušené užívání věci po dobu nájmu. Nájemce, kromě placení nájemného, je povinen užívat věc jako řádný hospodář k ujednanému účelu nebo nahlásit vadu, kterou má pronajímatel opravit, hned poté, co vadu zjistí či měl zjistit. Jinak platí, že po dobu nájmu provádí běžnou údržbu věci nájemce, ostatní údržbu věci a její nezbytné opravy provádí pronajímatel (ve smlouvě může být uvedeno jinak).

Při skončení nájmu odevzdá nájemce pronajímateli věc v místě, kde ji převzal, a v takovém stavu, v jakém byla v době, kdy ji převzal, s přihlédnutím k obvyklému opotřebení při řádném užívání. Nemovitá věc se odevzdává vyklizená. Doporučujeme pořídit zápis při odevzdání věci s popisem věci. Nájem ujednaný na dobu určitou může každá ze stran vypovědět jen v případě, že ve smlouvě byly zároveň ujednány důvody výpovědi a výpovědní doba. Nájem ujednaný na dobu neurčitou skončí výpovědí jednou ze stran. Jedná-li se o věc movitou, je výpovědní doba jednoměsíční, jedná-li se o věc nemovitou, je tříměsíční. Porušuje-li strana zvlášť závažným způsobem své povinnosti, a tím působí značnou újmu druhé straně, má dotčená strana právo vypovědět nájem bez výpovědní doby.

Kupní smlouva


Předmětem kupní smlouvy může být jen věc (movitá, nemovitá), nikoliv člověk. Podle toho, o jakou věc jde, stanovuje občanský zákoník různá pravidla. Prodávající neodevzdává kupujícímu jen věc, ale také doklady, které se vztahují k věci (návod na složení, faktury apod.), a umožní nabýt kupujícímu vlastnické právo (tj. kdy ta věc je kupujícího). Kupující musí věc převzít a zaplatit kupní cenu. Mezi další povinnosti kupujícího patří, že musí prohlédnout věc, zda nemá vady. Věc má být odevzdána a převzata v množství, jakosti a provedení, jak bylo sjednáno (a pokud není sjednáno, tak se uplatní pravidla v občanském zákoníku). Pravidla nalezneme v občanském zákoníku v ustanovení § 2079 a následující. 

Ideální situace je, když věc nemá vady. Právo nastoupí dále zpravidla v situaci, pokud má zboží vady. Vada je jakýkoliv nesoulad mezi tím, co bylo ujednáno a co bylo plněno; zjišťují se k tzv. okamžiku přechodu nebezpečí (podle situací, nejčastěji od převzetí zboží). Rozlišujeme vady zjevné (ty, které jsou zjistitelné "pouhým okem" při převzetí, lze je odhalit běžnou prohlídkou - jiná barva, jiná velikost, jiné zboží, jiný nápis apod.) a vady skryté (ty, které nejsou zjistitelné "pouhým okem" při převzetí, projeví se později během užívání věci). Ačkoliv se skryté vady projeví později, prokazuje se, že existovaly v okamžiku přechodu nebezpečí (typicky při převzetí), tedy např. že se jedná o výrobní vadu. 

Další výklad je směřován ke spotřebitelským smlouvám.  Spotřebitelem je každý člověk, který mimo rámec své podnikatelské činnosti nebo mimo rámec samostatného výkonu svého povolání uzavírá smlouvu s podnikatelem nebo s ním jinak jedná. Podnikatelem je ten, kdo samostatně vykonává na vlastní účet a odpovědnost výdělečnou činnost živnostenským nebo obdobným způsobem se záměrem činit tak soustavně za účelem dosažení zisku. Spotřebitel je tzv. slabší smluvní strana, nemůže tolik ovlivnit právní vztah (např. kupní smlouvu). Zákon pak spotřebiteli přiznává vyšší ochranu. Poslední novela občanského zákoníku, poměrně výrazná, vešla v účinnost v lednu 2023. 

Kupní smlouva - reklamace, práva z vadného plnění

Když má zboží vadu, máte na něco nárok (tedy právo z vadného plnění) a můžete vady oznámit ("reklamovat"). Níže uvedená pravidla se uplatní, pokud jste si zakoupili věc po 6.1.2023, čili po účinnosti výše uvedené novely zákona. 

Kupující může vytknout vady do 2 let od převzetí zboží. Prakticky lze vytknout vady, které existovaly v okamžiku přechodu nebezpečí (při převzetí), ačkoliv se projeví později. Rozlišujeme následující situace: Pokud se vada projeví v průběhu prvního roku od převzetí, pak platí předpoklad (vyvratitelná domněnka), že vady byla již při převzetí. Pak je pozice spotřebitele silnější (má se za to, že vada existovala - pokud ne, musí prodávající prokázat opak). Pokud se vada projeví v průběhu druhého roku od převzetí, prokazujete Vy jako spotřebitel, že vada existovala již při převzetí, což může být někdy náročné prokázat. Po uplynutí této doby nelze vady oznámit, ledaže je sjednána či poskytnuta smluvní záruka (viz dále).

Pokud jste vadu mohli zjistit při dostatečné péči (typicky zjevné vady - převezmu věc a vidím vadu), pak bez zbytečného odkladu máte vadu oznámit. Pochopitelně nemůžete reklamovat (oznámit vadu a mít nároky z vadného plnění), pokud si vadu způsobíte sami či pokud o vadě víte při převzetí (a věc si zakoupíte s vědomím této vady). Vadou také není to, když věc opotřebujete obvyklým užíváním (nelze si koupit boty, nosit je každý den a po 23 měsících oznámit vady, že jsou např. "sešlapané"). Jiné pravidlo může platit u koupi použité věci, kde lze zkrátit onu dobu na 1 rok od převzetí.

Reklamovat můžete u prodávajícího, v jiné prodejně (pokud má stejné IČO jako prodejna, ve které jste věc zakoupili) či u servisu (je-li uveden). Nemusíte přijít osobně, lze věc zaslat i poštou. Prodávající musí reklamaci přijmout a písemně potvrdit její uplatnění, a to v otvíracích hodinách (vždy tam musí být osoba oprávněná přijmout reklamaci). Doporučujeme co nejvýstižněji a nejpřesněji popsat vady. Kromě toho se uvádí datum uplatnění a to, co požadujete (jaký nárok volíte, viz níže). Rozhodnout o reklamaci musí podnikatel ihned, nejpozději do tří dnů. Čas na vyřízení je 30 dnů od uplatnění reklamace - v tomto čase musí i vadu odstranit. Pokud tak nestihne učinit, může spotřebitel uplatnit nárok na odstoupení od smlouvy.

Někdy lze uplatnit vady, které zboží má, i po uplynutí 24 měsíců od převzetí. A to v situaci, kdy je sjednána či poskytnuta smluvní záruka. Nazývá se též jako záruka za jakost. Znamená, že věc bude po určitou dobu způsobilá k použití pro obvyklý účel nebo že si zachová obvyklé vlastnosti (co do funkčnosti, výkonnosti apod.). Je poskytnuta nad rámec zákonných práv, a to typicky ve smlouvě či v prohlášení o záruce. Smluvní záruka může být libovolná, záleží na podnikateli, třeba tři, pět let apod. Podnikatelé ji často poskytují z důvodu konkurenceschopnosti na trhu. Pozor, někdy může být specifikováno, na které vady se vztahuje (které vady kryje) - pak se uplatní jen na vady vymezené v záruce (např. Smluvní záruka se poskytuje na dobu tří let, a to na to, že si čerpadlo uchová uvedený výkon a nebude rezivět). Rozdíly vymezuje i tato tabulka:

Zákonná odpovědnost za vady

Záruka za jakost

„automaticky“ plyne za zákona

musí být sjednána, poskytnuta

všechny vady, které mělo zboží při přechodu nebezpečí (typicky převzetí)

24 měsíců (domněnka první/druhý rok)

může být delší 

Kupní smlouva - nároky, které může spotřebitel uplatnit

Co občanský zákoník preferuje z hlediska práv spotřebitele jako vadného plnění, je odstranění vady. To má 2 podoby: 1) dodání nové věci bez vady (laicky „výměna“), nebo 2) oprava věci. Zásadně si tedy jako spotřebitelé vybíráte při reklamaci jeden z těchto nároků, který se lépe hodí (ledaže zákon připouští něco jiného). Jakmile sdělíte jako spotřebitel prodávajícímu výběr svého práva z vadného plnění, nemůžete ho následně bez souhlasu prodávajícího změnit (to není v zákoně, dovodily soudy). Zákon udává situace (§ 2169 odst. 2), kdy prodávající může odmítnout opravu. Pak máte ale jiné nároky. Pokud jde o dodání nové věci, pak to musí být bezplatné. Nová věc musí být stejná jako původní věc (značka, typ, barva, provedení, příslušenství apod.), příp. může být kvalitativně lepší než původní věc (o třídu vyšší, s lepším vybavením apod.); pokud by však cena takové věci byla vyšší, prodávající nemůže požadovat doplacení ceny (to je mimochodem jedno z práv, které vyplývá z práva EU).

Spotřebitel má na výběr i další nároky – a to 1) požadovat přiměřenou slevu (tj. snížení kupní ceny), nebo 2) odstoupit od smlouvy. To však již za daných podmínek. Právo na odstoupení od smlouvy nastupuje, pokud věc nebo její součást nelze vyměnit ani opravit. Nemožnost musí být objektivní a musí být překážkou na straně prodávajícího. Odstoupit od smlouvy je možné i v případě, že se vady objeví po opravě opakovaně anebo se u věci vyskytne více vad naráz. Právo požadovat přiměřenou slevu z kupní ceny si kupující může zvolit, neuplatní-li ostatní nároky. Stejně tak může kupující toto právo uplatnit, pokud by prodávající nebyl schopen splnit první volbu kupujícího, nevyřídil nápravu včas anebo by zjednání nápravy bylo pro kupujícího nepřiměřeně obtížné.

Obecně, jak uvádí ustanovení § 2171 občanského zákoníku, lze uvést:

  • a) kupující má nárok na poměrné snížení ceny věci/odstoupení od smlouvy, pokud prodávající požadovanou opravu či výměnu odmítl provést, pokud ji neprovedl vůbec nebo pokud odstranění vady neprovedl řádně (včas, bezplatně apod.)
  • b) kupující může požadovat slevu/odstoupení i v případě, že se vada na věci projeví po opravách opakovaně (vžilo se pravidlo 3x stejná vada, nebo 5x různá)
  • c) podstatné porušení smlouvy - pokud vada věci představuje závažný nesoulad s kupní smlouvou, má kupující nárok na okamžité snížení ceny / odstoupení od smlouvy. Jde o případy, kdy je vada na věci takové povahy, že věc nelze používat k danému účelu, a zároveň kdy nelze objektivně předpokládat, že přičiněním prodávajícího dojde k odstranění vady – tj. jedná se o vadu neodstranitelnou (neopravitelnou, nejde výměna apod.).
  • d)  prohlášení prodávajícího nebo nemožnost provést nápravu zřejmá z okolností - nárok na slevu/odstoupení vznikne i tehdy, pokud prodávající prohlásí, že vadu věci neodstraní v přiměřené době nebo bez významných obtíží pro kupujícího. Totéž platí i bez prohlášení prodávajícího, je-li z okolností zřejmé, že prodávající řádnou nápravu neprovede.

Právo z vadného plnění nevylučuje právo na náhradu škody – jako další nárok, který můžete uplatnit vedle (současně) s jedním z výše uvedených nároků. Má to však svoje předpoklady, kdy lze požadovat náhradu škody, to jde nad rámec našeho výkladu.

Shrnuto:

Primárně žádáte odstranění vady, což má dvě podoby.

  1. dodání nové věci = výměna, či chybějící části
  2. oprava věci

Pokud nelze (tj. typicky vada je objektivně neopravitelná, nelze výměna), můžete chtít za výše uvedených podmínek:

  1. přiměřenou slevu
  2. odstoupení od smlouvy.

Volíte vždy jeden nárok, který logicky připadá v úvahu, je pro Vás výhodný (a je v souladu se zákonem). Výjimkou je nárok na náhradu škody, který můžete uplatnit současně (vedle) jednoho uvedeného nároku.

Odstoupení od smlouvy je jednostranný projev vůle (tj. musí být doručen druhé straně, ale nevyžaduje se, aby druhá strana odstoupení podepsala). Účinkem odstoupení je, že si vracíte vzájemně to, co bylo plněno - typicky Vy jako spotřebitel vracíte zboží; prodávající Vám vrací kupní cenu. Nárok na odstoupení od smlouvy nemůžete využít, pokud koupíte zboží v kamenné prodejně - tedy alespoň ne ihned (viz výše, preference opravy či výměny zboží). Odstoupit od smlouvy při zakoupení zboží v kamenné prodejně můžete jen ve výše uvedených situacích. Jiná situace nastává tehdy, pokud je kupní smlouva uzavřena mimo obchodní prostory (třeba na ulici), či distančním způsobem (e-shop, internetové stránky). Pak můžete uplatnit nárok na odstoupení od smlouvy do 14 dnů od uzavření smlouvy, resp. od převzetí věci, a to bez udání důvodu. Spotřebitel pak zašle zboží bez zbytečného odkladu, max. do 14 dní od odstoupení od smlouvy, podnikatel vrací všechny peněžní prostředky (ovšem zboží nesmí být poškozené či opotřebené); náklady spojené s odstoupením (poštovné atd.) hradí spotřebitel, pokud není sjednáno jinak. U výletu organizovaného podnikatelem za účelem nebo s účinkem propagace a prodeje zboží nebo poskytování služeb („šmejdi“), nebo při nevyžádané návštěvě podnikatele ve spotřebitelově domácnosti je možnost odstoupit do 30 dnů. 

Pozor, pokud obchodník umožňuje odstoupení od smlouvy v jiných lhůtách či situacích (třeba možnost odstoupit od smlouvy a vrátit zboží/peníze pro obchody v kamenné prodejně do několika dnů, dělá to z dobré vůle, nad rámec zákona, ve prospěch spotřebitele – čili zákazníků).

Ne vždy lze odstoupit od smlouvy, a to ani ve výše uvedených situacích. To však neznamená, že spotřebitel nemá jiné nároky (sleva z kupní ceny nebo oprava věci, pokud připadá v úvahu). Situace vymezuje občanský zákoník. Jedná se například o:

  • zboží na míru (podle požadavků spotřebitele či jeho osobních potřeb - např. necháte si vyrobit šaty na míru)
  • zboží, které podléhá rychlé zkáze, či krátká doba spotřeby, či zboží bylo smíšeno s jiným zbožím (např. potraviny jako maso, uzeniny, ovoce, zelenina či řezané květiny)
  • zboží v zapečetěném obalu z důvodu ochrany zdraví či hygieny, a spotřebitel rozbalil (např. spodní prádlo zabalené a rozbalené)
  • zboží s digitálním obsahem, který není dodán na hmotném nosiči (např. podnikatel nám zašle film přes email)
  • noviny, periodika, časopisy
  • smlouva o ubytování, přepravě zboží, nájmu dopravního prostředku, stravování nebo využití volného času, pokud má být podle smlouvy plněno k určitému datu nebo v určitém období (např. lístek na koncert či do divadla s datem 13.7.2024)
  • smlouva o dodávce potravin, nápojů nebo jiného zboží běžné spotřeby, které podnikatel fyzicky dodává do spotřebitelovy domácnosti (např. dovoz potravin Rohlíkem či Tescem do domu spotřebitele)
  • a další

Přepravní smlouva (přeprava osob)


Zákon rozlišuje pravidla pro přepravu osob a pro přepravu věcí. Je to dopravce, který se stará o bezpečnost a pohodlí cestujícího. Podrobnosti upravují přepravní řády - ty jsou pro nás cestující závazné, občanský zákoník na ně odkazuje. Zavazadlo má cestovat společně s cestujícím, nebo odděleně (pak ale musí být přepraveno nejpozději ve stejnou dobu jako cestující). Pokud není cestující přepraven včas, rozlišuje se pravidelná a nepravidelná přeprava, v zásadě je odkazováno na přepravní řády. Pokud je cestujícím během přepravy způsobena újma na zdraví (zraníte se) či škoda na zavazadle (ztráta, zničení), hradí škodu provozovatel. Pokud škodě provozovatel nemohl zabránit ani při vynaložení veškerého úsilí, které lze požadovat po něm, pak škodu nehradí. 

Darovací smlouva


Základní povinnosti stran, čili dárce a obdarovaného, jsou vymezeny výše. Ne vše, co někomu darujete, je darovací smlouvou. Někdy se jedná jen o plnění společenské úsluhy (např. dopíše Vám propiska a někdo Vám daruje svoji, nebo daruje papírový kapesník apod.), stejně tak pokud někomu donesete láhev vína, když jdete na návštěvu. 

Dary typu nemovitost, automobil či vyšší hodnoty mohou být darovány na základě smlouvy. Zajímavostí je, že dar můžete odvolat, a to buď pro nevděk (do 1 roku od doby, kdy obdarovaný ublížil či se dárce dozvěděl), nebo dárce je v takové nouzi, že nemá ani na nutnou výživu vlastní či osoby, kterou musí vyživovat podle zákona (nesmí si stav způsobit úmyslně či z hrubé nedbalosti, pak lze od obdarovaného dar zpět či zaplatit jeho obvyklou cenu do výše potřebné výživy či poskytnutí to, co je potřeba k nutné výživě; neplatí, pokud obdarovaný je sám v takové situaci).

Smlouva o dílo


Smlouva o dílo je dalším běžným smluvním typem, kde se strany smlouvy nazývají objednatel a zhotovitel. Základní povinnosti jsou vymezeny výše. Může mít různé podoby - typicky stavba nemovitosti, plotu, chodníku, mostu, necháte si vyrobit nábytek z Vašeho dřeva, instalovat kuchyňskou linku, necháte si opravit auto, vyhotovit hudební dílo, namalujete obraz, necháte se ostříhat u kadeřnice, mohou sem spadat i IT služby či úklidové služby, necháte si přeložit knihu do cizího jazyka apod. 

Pracovní smlouva


Ačkoliv pracovní poměr upravuje v jednom ustanovení občanský zákoník, tak tento odkazuje na jiný zákon, kterým je zákoník práce. V něm najdeme pravidla pro pracovní poměr, dohody konané mimo pracovní poměr, práva a povinnosti zaměstnance a zaměstnavatele.

Pracovní poměr se zakládá pracovní smlouvou mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem. Pracovní smlouva musí být sjednána písemně. Musí obsahovat tři náležitosti, kterými jsou:

  • druh práce – musí být sjednáno určitě (učitel, asistent pedagoga apod.)
  • místo nebo místa výkonu práce – př. adresa školy, příp. někam do doložky ve smlouvě sjednat práci z domova – pro „nepřímou“ pedagogickou činnost
  • den nástupu do práce – tímto dnem vzniká pracovní poměr (ne podpisem smlouvy), pokud zaměstnanec nenastoupí tento den do práce, lze odstoupit od smlouvy

Pracovní smlouva obsahuje typicky další doložky či ujednání, ty však nejsou nutnými náležitostmi smlouvy podstatné pro vznik pracovní smlouvy. Například odměna (mzda, plat), dovolená apod. 

Pracovní poměr může být sjednán na dobu určitou či neurčitou. Zde pro pedagogické pracovníky je důležitý zákon o pedagogických pracovníků, který upravuje specifika pracovního poměru na dobu určitou. Musí být uzavřena nejméně na 12 měsíců (ochrana před tím, aby pedagogickému pracovníku nebyl ukončen pracovní poměr před prázdninami). Lze opakovat nejvýše dvakrát smlouvu na dobu určitou. Doba určitá na 12 měsíců neplatí tehdy, pokud je pedagogický pracovník zaměstnán jako náhrada za dočasně nepřítomného pracovníka (zástup za nemoc, mateřskou dovolenou apod.), nebo nemá požadovanou kvalifikaci. 

Máme také dohody konané mimo pracovní poměr, kterými jsou dohoda o provedení práce (DPP) a dohoda o pracovní činnosti (DPČ). Pravidla pro dohody se poměrně často mění.

Hovoříme o tzv. závislé práci. Závislou prací je práce, která je vykonávána ve vztahu nadřízenosti zaměstnavatele a podřízenosti zaměstnance, jménem zaměstnavatele, podle pokynů zaměstnavatele a zaměstnanec ji pro zaměstnavatele vykonává osobně. Závislá práce musí být vykonávána za mzdu, plat nebo odměnu za práci, na náklady a odpovědnost zaměstnavatele, v pracovní době na pracovišti zaměstnavatele, popřípadě na jiném dohodnutém místě.

Pokud jde o skončení pracovního poměru, pak zákoník práce rozlišuje několik způsobů skončení. Strany se mohou dohodnout na ukončení pracovního poměru (dohoda je dvoustranné právní jednání, vyžaduje shodu zaměstnance a zaměstnavatele). Dalším je výpověď. Výpověď je jednostranné právní jednání (tj. musí být doručena druhé straně, ale tato ji nemusí podepisovat). Výpověď musí být písemná, jinak se k ní nepřihlíží. Výpovědní doba činí nejméně dva měsíce, začíná prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po doručení výpovědi a končí uplynutím posledního dne příslušného kalendářního měsíce (tj. pokud bude výpověď doručena 12.9.2024, začne běžet od 1.10.2024 a skončí 30.11.2024). Zaměstnanec může dát zaměstnavateli výpověď z jakéhokoli důvodu nebo bez uvedení důvodu. Zaměstnavatel může dát zaměstnanci výpověď jen z důvodu výslovně stanoveného v ustanovení § 52 zákoníku práce (tj. výpověď ze strany zaměstnavatele musí být odůvodněná - jak konkrétně, tak musí být uvedeno ustanovení a písmeno zákoníku práce). 

Pracovní poměr může být ukončen také ve zkušební době, je-li tato zkušební doba sjednána. Dále v zákonem stanovených důvodech může dojít k okamžitému zrušení pracovního poměru (tj. bez výpovědní doby). Pracovní poměr na dobu určitou končí také uplynutím sjednané doby (to ale neznamená, že není možné jiné ukončení – dohoda, výpověď apod.). Končí také smrtí zaměstnance (u zaměstnavatele to je složitější). U cizinců skončí také skončením pobytu na území ČR či vyhoštěním z území ČR.

Klíčová slova

spotřebitel, podnikatel, nájemní smlouva, pronajímatel, nájemce, movitá a nemovitá věc, nájem na dobu určitou a neurčitou, nájemné, zálohy na služby, jistota, podnájem, skončení nájmu bytu/domu (výpověď), pachtovní smlouva, leasingová smlouva, kupní smlouva, kupující, prodávající, vada, reklamace, právo z vadného plnění, odstranění vady - dodání nové věci (výměna), odstranění vady - oprava věci, sleva z kupní ceny, odstoupení od smlouvy, náhrada škody, záruka za jakost (smluvní záruka), přepravní smlouva, dopravce, cestující, přepravní řád, darovací smlouva, dárce, obdarovaný, smlouva o dílo, objednatel a zhotovitel, pracovní smlouva, zaměstnanec, zaměstnavatel, pracovní poměr, dohody konané mimo pracovní poměr, výpovědní doba, specifika pracovního poměru na dobu určitou dle zákona o pedagogických pracovnících

Kontrolní otázky
  1. U každé z těchto smluv pojmenujte smluvní strany a vymezte jejich základní práva/povinnosti: kupní smlouva, nájemní smlouva, pracovní smlouva, darovací smlouva, přepravní smlouva, smlouva o dílo, pachtovní smlouva, leasingová smlouva.
  2. Kdo to je spotřebitel a kdo podnikatel?
  3. Uveďte, co byste dělali, pokud zjistíte, že Vaše zboží má vadu. Jak rozumíte pojmům zjevná a skrytá vada?
  4. Uveďte, jak dlouhá je zákonná odpovědnost za vady (jinými slovy, do kdy můžete uplatnit práva z vadného plnění, tedy reklamovat). 
  5. Jaké máte šance "reklamovat" první rok od uzavření kupní smlouvy, resp. převzetí, a jaká šance máte "reklamovat" druhý rok? 
  6. Popište funkci a význam smluvní záruky. Jak může být dlouhá? 
  7. Uveďte, u koho budete reklamovat (uplatňovat práva z vadného plnění) - musíte vždy u podnikatele/obchodníka, u kterého jste zakoupili zboží? Jak dlouhou dobu má podnikatel/obchodník k vyřízení reklamace? Potřebujete originální účtenku?
  8. Jaké nároky můžete volit při uplatnění práva z vadného plnění? Vyjmenujte je všechny. Můžete uplatnit jen jeden nárok, nebo i více současně?
  9. Které z možných nároků preferuje občanský zákoník? 
  10. Uveďte situace, ve kterých můžete odstoupit od smlouvy či požadovat slevu z kupní ceny. U odstoupení od smlouvy rozlište situaci, ve které zboží koupíte v kamenné prodejně, mimo obchodní prostory (distančně na e-shopu či "na ulici") a pokud jej zakoupíte na organizovaném výletě, na kterém se prodává zboží. Do kdy je možné odstoupení od smlouvy?
  11. Jmenujte konkrétní případy, ve kterých nelze odstoupit od smlouvy.
  12. Na koho byste se obrátili, pokud Vám bude reklamace zamítnuta a Vy si myslíte, že máte pravdu, či že s Vámi obchodník nezacházel? 
  13. Uveďte příklad nájmu nezuživatelné movité věci a nájmu nemovité věci.
  14. V případě nájmu bytu/domu, kdo provádí a hradí běžnou údržbu a kdo tzv. ostatní údržbu? Jmenujte příklady.
  15. Může Vám pronajímatel zakázat v bytě chovat domácího mazlíčka? Zakázat kouřit či mít trvalé bydliště?
  16. U nájmu bytu/domu - odstoupíte od smlouvy, či dáte výpověď?
  17. Uveďte příklad důvodů výpovědi u nájmu domu/bytu.
  18. Kde se budete bránit, pokud se domníváte, že výpověď z nájmu bytu/domu je neplatná?
  19. Odlište nájemní smlouvu od pachtovní smlouvy či leasingové smlouvy.
  20. Jak byste charakterizovali přepravní smlouvu? Jsou přepravní řády pro nás závazné?
  21. Jmenujte příklady smlouvy o dílo, které můžete jako fyzická osoba uzavřít.
  22. Je dárek k narozeninám (láhev alkoholu) či k Vánocům (ponožky) darovací smlouvou?
  23. Pokud někomu darujete automobil, můžete dar odvolat?
  24. Pokud si odložíte věci v restauraci či v čekárně u lékaře na místě k tomu určeném, odpovídá provozovatel za zničení/ztrátu odložené věci?
  25. Pokud uzavřete smlouvu přes internet ohledně toho, že se máte za týden dostavit na předem určený čas na střih/nehty apod., a Vy se nedostavíte, může po Vás chtít obchodník/podnikatel náhradu škody? Rozlište situace a vysvětlete. 
  26. Jaké nutné náležitosti musí mít pracovní smlouva? Co dalšího byste chtěli v pracovní smlouvě mít sjednáno? 
  27. Vysvětlete, jak se zakládá pracovní poměr a jaké znáte dohody konané mimo pracovní poměr. 
  28. Rozlište pracovní smlouvu na dobu určitou a dobu neurčitou.
  29. Jmenujte specifika uzavírání pracovní smlouvy na dobu určitou pro pedagogické pracovníky podle zákona o pedagogických pracovnících.
  30. Jak může skončit pracovní poměr? Jmenujte různé způsoby.
  31. Musí zaměstnanec uvést důvod výpovědi? Musí zaměstnavatel uvést důvod výpovědi? Jaká je stanovena forma výpovědi?
  32. Pokud doručíte výpověď 20. srpna 2024, kdy uplyne výpovědní doba?
  33. Ve kterém předpise nalezneme pravidla pro zaměstnance a zaměstnavatele?
  34. Jak se nazývá předpis, ve kterém jsou upraveny smlouvy (nájemní, kupní, darovací, přepravní a jiné)?

ODPOVĚDNÍK K TÉMATU 10. SEMINÁŘE

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

MÁTE DOTAZ?

NEVÁHEJTE VYUŽÍT DISKUSNÍ FÓRUM

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------