Herní principy - larp Lujza Kotryová, jaro 2024 Časový harmonogram ● Dnes: ○ 9:00-12:50, učebna 22 ○ 14:00-16:50, učebna 32 ● Sobota: ○ 9:00-12:50, 14:00-16:50 ○ učebna 24 ● Neděle: ○ 9:00-12:20, 14:00-16:30 → 9:00-12:00, 13:00-15:30 ○ učebna 24 Program Dnes: ● co je larp, základní definice a principy ● hraní nanolarpů ● Začneme tvořit vlastní nanolarp Zítra: ● Transformační (vzdělávací) potenciál larpů ● Tvorba a prototypování vlastních nanolarpů Neděle: ● Hraní vytvořených nanolarpů ● Zpětná vazba a ukončení předmětu Podmínky ukončení ● Aktivní účast na alespoň 2 ze 3 dnů ● Uvedení vlastního nanolarpu v závěru kurzu ○ Alternativně: odevzdání vlastního designového dokumentu a vypracování dodatečného úkolu ● Vyplnění zpětné vazby na kurz Larp “Live action role-playing” Transformativní rolové hraní Typy transformativních rolových her ● volnočasové larpy ● terapeutické rolové hry (sociodrama, psychodrama, využití v individuální i skupinové terapií) ● vzdělávací larpy (edu-larpy, transformativní larpy) Typy transformativních rolových her ● volnočasové larpy ● terapeutické rolové hry (sociodrama, psychodrama, využití v individuální i skupinové terapií) ● vzdělávací larpy (edu-larpy, transformativní larpy) Empatie ● Teorie mysle ● Empatie - schopnost vžít se do pocitů druhých ○ Emoční empatie ○ Kognitivní empatie Schopnost empatie je jádrem rolového hraní (schopnost vžívat se do někoho druhého a jednat jako on). Základní průběh Alibi Imerze Bleed Bankovní přepadení Nanolarp Nanolarp - zadání ● Maximálně 1 hodina: ○ 10 minut - úvod ○ 20 minut - hraní ○ 15 minut - reflexe ○ 15 minut - zpětná vazba ● Maximálně 4 hráči ● Cílová skupina: vaši spolužáci ● Transformativní přesah KNOWLEDGE (facts, information, recall) SKILL (abilities, technique, application, dexterity) PHYSICAL (health, biometrics, performance) DISPOSITION (attitudes, feelings, motivations) EXPERIENCE (exposure, perspective, reference point, familiarity) BEHAVIOR (habits, actions, choices) BELIEF (perceptions, worldwiew, opinion) RELATIONSHIPS (connections, communication, status) IDENTITY (labels, associations, values) SOCIETY (community, environment,culture) VĚDOMOSTI (fakty, informace, zapamatování) - hry, které předávají znalosti a informace, a které podporují jejich zapamatování. DOVEDNOSTI (schopnosti, techniky, aplikace, zručnost) - hry, které rozvíjejí dovednosti a schopnosti. Mohou učit konkrétní techniky, napomáhat aplikování znalostí do praxe, případně rozvíjet zručnost v určitých oblastech. FYZICKÉ DISPOZICE (zdraví, biometriky, výkon) - hry, které mění naše tělo - podporují zdraví nebo mají vliv na výkon našeho těla. POCITOVÉ NASTAVENÍ (postoje, pocity, motivace) - hry, které ovlivňují naše postoje a motivace, případně pocity, kterými se řídíme. ZKUŠENOSTI (vystavení se nějakému zážitku, perspektiva, příklad, familiérnost) - hry, které sprostředkují nové zkušenosti a tím vystavují hráče novým zážitkům a mění perspektivu hráče na danou situaci. Hráč tak získává nové reference, ke kterým se může vztahovat a nové situace se pro něj stávají známější. CHOVÁNÍ (zvyky, aktivity, volby) - hry, které mění chování hráčů a přetváří jejich zvyky a aktivity. Rozšiřují tak jejich možnosti, jak se chovat. PŘESVĚDČENÍ (úhel pohledu, světonázor, názor) - hry, které nabízejí nové názory a poskytují odlišné úhly pohledu. Mohou mít vliv na změnu přesvědčení a celkového světonázoru. VZTAHY (kontakty, komunikace, status) - hry měnící sociální interakce mezi lidmi - způsob s kým a jak komunikují, jaké vztahy si vytvářejí. Mohou mít vliv na to, jaký status má hráč mezi ostatními. IDENTITA (nálepky, asociace, hodnoty) - hry ovlivňující identitu hráče. Mohou mu nabídnout jiné nálepky a asociace, které si pojí sám se sebou. Mění vnímání sebe sama a tím může mít vliv na vnitřní hodnoty. SPOLEČNOST (komunita, prostředí, kultura) - hry měnící svět kolem hráče. Mají vliv na celou komunitu, přetvářejí prostředí kolem hráče, nebo mění kulturu, ve které žije. Situace Co se na larpu bude dít? Kde se odehrává? Jaké situace podpoří váš záměr? Postavy Identifikace - kdo to je? Charakter - jaký je? Motivace - o co mu jde? Co chce dosáhnout? Jaké má cíle? Kontext - proč to chce dosáhnout? Hloubka postavy Voják Karel Novák voják 3.pluku, zbabělec, který opustil svou ženu a je hluboce zklamán sebou samým, hledá smíření … ● stereotypy ● víc domýšlení ● kognitivní přehlcení Hloubka postavy Voják Karel Novák voják 3.pluku, zbabělec, který opustil svou ženu a je hluboce zklamán sebou samým, hledá smíření … ● stereotypy ● víc domýšlení ● kognitivní přehlcení Mixing desk of edu-larp Framing Frame - rámec Před hrou Předherní workshopy zdroje: ● https://workshophandbook.wordpress.com/ ● https://nordiclarp.org/tag/workshop/ ● dramatická cvičení pro děti: https://bbbpress.com/dramagames/ Předherní workshopy a vzdělávání: https://www.researchgate.net/publication/273712975_Pre-larp_workshops_as_learning_situatio ns Struktura předherních aktivit: https://nordiclarp.org/2016/04/20/functional-workshop-structure-method/ Reflexivita v larpu Reflexe Já vs. postava ● Kdo to prožíval? ● Co se dělo postavě a co se dělo mně? = reflexe v larpu (v rolových hrách) stojí na dynamice mezi hráčem a postavou. Reflexe Debrief Debrief 1. Emoční debriefing - Co jsem prožíval? Co jsem cítil? 2. Intelektuální debriefing - Proč jsem to prožíval/cítil? 3. Edukační debriefing - Co si z toho mohu vzít do budoucna? Bezpečnost Fyzické vs. psychické bezpečí ● Co můžeme udělat před hrou pro nastavení bezpečného prostředí? (trigger warnings, pojmenování hodnot, dobrovolnost, zásady bezpečnosti) ● Co můžeme udělat během hry? (bezpečnostní mechaniky, kalibrace, první pomoc, prostor pro vystoupení z role/hry) ● Co můžeme udělat po hře? (vystoupení z postavy, emoční debriefing, zpracování zážitku) Designový dokumet Obsah designového dokumentu ● Název hry ● Autoři ● Krátká anotace hry ● Vysvětlení typu hry - larp, rolové hraní ● Počet hráčů ● Trvání jednotlivých částí hry ● Seznam rekvizit ● Všechny textové materiály (znění jednotlivých postav) ● Instrukce pro facilitátora ○ Před hrou: ■ Pravidla hry - instrukce pro hráče ■ Bezpečnostní mechaniky ■ Rozdělení postav ■ Před-herní workshopy ○ Během hry ■ Instrukce pro facilitátora/hráče ○ Po hře ■ Debriefing (emoční, intelektuální, edukační)