Hudebně pohybová výchova pro vychovatele
2 Mezipředmětové vztahy. 06.04.2024
Jaro
- Jarní rozcvička - aktivita s písničkou Jarní oslava - nejdříve dětem píseň představit
a zahrát. Zkusit se společně naučit slova a vymyslet k tomu pohyb. Děti pohyb
vymýšlejí ve skupince spolu, jde je i rozdělit podle celkového počtu a každá skupinka
může vymýšlet jinou část písničky. Poté si to navzájem ukáží a spojíme to do celku.
Pokud je dětí více, jedna skupinka může doprovázet pohyb na nástroje.
Pomůcky: klavír/kytara (nástroj na který pedagog píseň doprovází, případně píseň pustit),
nástroje pro děti (dle možností, co jsou ve škole/školce)
Cíle: rozvoj paměti, vnímání rytmu v písni, pohybová improvizace, kooperace ve skupině
- Dirigent - s dětmi si představíme různé druhy květin (fialka, sněženka, sasanka,
rozrazil, tulipán), poté je rozdělíme do skupin. Každá skupinka dostane šátky/stuhy v
barvě květiny, kterou si vylosuje. Za úkol bude skupinka mít vymyslet krátký pohyb ke
květině za použití šátků. Jedno dítě ze skupiny (mimo skupinky květin) bude dirigent.
Do pozadí se může pustit píseň, dirigent ukazuje na skupinky střídavě a skupinka
dělá pohyb.
Pomůcky: obrázky květin, stuhy/šály
Cíle: rozvoj fantazie, pozornosti
- Vytleskávání květin - uděláme kruh a každé z dětí si namyslí květinu. Půjdeme
postupně po kruhu, dítě které je právě na řadě květinu vytleská nejdříve samo a
skupina to pak společně zopakuje. Děti se střídají a říkají jak jdou za sebou v kruhu
se stejným principem - vytlesknou sami a pak všichni zopakují.
Pomůcky:
Cíle: pozornost, rytmus
- Symbolová hra - pedagog má čtyři předměty, z nichž každý představuje jiné zvíře a s ním spojený pohyb (skořápka - kuřátko - podřep, zajíček - bambulka - uši skákání, koťátko - ocásek - nahrbeni, motýl - létání pohyb - vodovky). Dětem ukazuje střídavě symboly a jejich úkolem je zopakovat pohyb spojený s konkrétním symbolem. Pomůcky: skořápka, bambulka, ocásek, vodovky Cíle: pozornost, propojení zrak - pohyb
Léto
- Úvod - balíme si kufr na dovolenou na dovolenou (představujeme předměty pantomimou)
- Básnička - vytleskávání
- Cesta po vodě - veslování do rytmu bubínku
- Afrika - tanec divochů, vyvolávání boha Slunce
- Hledání zvířátek v džungli - "přihořívá" s hudebními nástroji
- Cesta domů letadlem - věže, letadla, piloti
Podzim
- Píseň „Prší prší“ – první sloku ťukat střídavě ukazovákem
každé ruky do bubínku. Po dozpívání první sloky napodobí děti déšť všemi prsty.
Děti můžou zkoušet ťukat na různých objektech, materiálech atd.
- Padák – padák leží na zemi, hraje Déšť (hudba
z youtube-déšť), děti jsou jakoby dešťové kapky, nejprve chodí okolo
padáku, který leží na zemi – jedním a druhým směrem, rychle, pomalu, po
špičkách, po patách, kolena vysoko, ruce nahoru. Poté si děti stoupnou (podle instrukce) do
barvy na padáku – louže. Dále drží padák v rukou a napodobují vítr, vánek,
větší vítr, vichřici. Dále se schovávají dle barvy pod deštník, drží ho, chodí
s ním dokola rychle, pomalu, mění směr atd.
- Dramatizace písně Veverka čiperka – učitelka hraje a zpívá píseň Veverka čiperka, děti mohou dramatizovat slova písně. Společně vymyslí pohyby k písni. Nebo mají víčka od PET lahví a sbírají v družstvech víčka (oříšky) do pelíšku podle barev. Vnímají melodii, slova. Dá se s víčky pracovat tak, že ťukají o sebe jako se skořápkami.