Organizační pokyny
Podmínky k ukončení předmětu:
- aktivní účast na seminářích (chybět lze max. 2x)
- realizace volnočasové aktivity v příslušném semináři (aktivita se připravuje ve dvojicích či trojicích - dle množství lidí v semináři)
- odevzdání metodiky k dané volnočasové aktivitě (studenti zpracovávají v daném týmu)
- vzájemné hodnocení v ISu těchto metodik (studenti si na konci semestru navzájem poskytují zpětnou vazbu k metodikám, které se realizovaly na seminářích - zpětná vazba probíhá jako "vzájemné hodnocení" v ISu - zpětnou vazbu pak mohou studenti zapracovat do finální metodiky před jejím konečným odevzdáním)
- 5 metodických listů k volnočasovým aktivitám (student zpracovává samostatně)
Podrobnější informace k jednotlivým výstupům:
1. Realizace volnočasové aktivity na semináři
Studenti si ve dvojicích či trojicích připraví volnočasovou aktivitu a k ní připravenou metodiku, kterou budou realizovat na příslušném semináři, na kterém ostatní studenti budou účastníky aktivity. Na realizaci aktivity si zvolte jednu z oblastí metodiky volnočasových aktivit, kterou chcete realizovat.
Vybírat můžete z těchto oblastí:
- výtvarné a rukodělné činnosti
- umělecké
činnosti (foto, video, zpěv, tanec)
- sportovní aktivity (pozor, omezeni jsme ale učebnou, ve které se seminář realizuje)
- aktivizace
seniorů, volnočasové činnosti pro seniory
- volnočasové aktivity zaměřené na nejrůznější svátky a tradice v roce
- aktivity
s tématikou globálního rozvojového vzdělávání (pro tento úkol je vhodné využít/ recyklovat
předměty denní potřeby atd.)
- terapeutické aktivity (arteterapie, muzikoterapie, ergoterapie…) - Součástí úkolu je vysvětlit a popsat terapeutickou složku činnosti. Zkuste přitom činnost pojmout tak, aby byla vhodná pro práci sociálního pedagoga.
- vaření (tj. příprava pokrmů a pochutin) - Pro tento úkol je zásadní využít minimálních finančních nákladů.
- může jít také o seznamovací aktivity, vzdělávací aktivity...
Zkuste prosím volit takové nápady, aby obsahovaly nějakou inovaci a byly pro spolužáky inspirací. V případě potřeby se mnou můžete aktivity předem konzultovat.
Postup realizace aktivity na semináři:
- Příprava prostoru učebny.
- Na samotnou aktivitu včetně zpětné vazby je celkem 90 minut.
- Na začátku studenti představí zvolenou aktivitu, její cíl a cílovou skupinu. (V metodických listech je nutné zohlednit věk účastníků a zákonitosti jejich psychického vývoje. Proto je vždy vhodné cílovou skupinu a její charakteristiky v metodických listech popsat a na semináři jí představit).
- Pak bude následovat realizace dané volnočasové aktivity (cca 60-65 min). Při postupu metodiky dodržujte sled doporučených kroků (viz dokument "Jak psát metodiku" níže), v případě potřeby doplňujte kolonky vlastní.
- Po realizaci aktivity studenti představí danou metodiku (ideálně ji promítnou na tabuli, aby zápis metodiky všichni viděli). Poté bude prostor ke zpětné vazbě (cca 15-20 min). Zkušenosti z realizace a zpětné vazby pak studenti začlení do zápisu metodiky.
- Úklid učebny.
Přihlaste se k termínu realizace aktivity v rozpisu témat:
přihlašuje se od 22. 2. do 25. 2. (včetně)
Přihlašuje se: do 26. 2. 2024 vč.
Nejste přihlášen na žádné téma.
Odevzdejte metodiku do odevzdávárny do 17. 5. (včetně)
2. Vzájemné hodnocení metodik
- K metodice v rámci vzájemného hodnocení vyjadřují ostatní studenti. Vzájemné hodnocení prostřednictvím aplikace v ISu probíhá od 20. 5. - 24. 5. (každý student hodnotí 3 metodiky).
- V rámci zpětné vazby piště hlavně konstruktivní zpětnou vazbu - zkuste tvůrcům doporučit, co by šlo ještě vylepšit, co vám v metodice chybělo, co byste jako účastníci ocenili apod. Své hodnocení tak neveďte k negativní kritice, ale spíše podpoře ;)
- Na základě těchto podnětů pak můžete své metodiky upravovat a vylepšovat.
3. Odevzdání finální metodiky
- Po všech korekturách je nutné odevzdat finální podobu metodiky do odevzdávárny.
- Finální metodiku odevzdejte do: 31. 5. (včetně). Odevzdávárna bude pro vaší inspiraci zpřístupněna všem studentům předmětu - abyste mohli metodiky zařadit do své kartotéky volnočasových aktivit, kterou budete mít nachystanou pro budoucí použití v praxi.
- Písemná práce (metodika) bude po formální i obsahové úrovni odpovídat požadavkům na vysokoškolskou práci. Bude využit spisovný a odborný jazyk, text bude prost překlepů, pravopisných a syntaktických chyb apod.
- Rozsah metodiky cca 3 normostrany (či více - dle typu aktivity).
4. Dalších 5 samostatně zpracovaných metodik volnočasových aktivit
Samostatně zpracujte ještě dalších 5 metodických listů vámi zvolených volnočasových aktivit (v rozsahu cca 2 normostran či více dle druhu aktivity).
Odevzdejte je do odevzdávárny do 31. 5. 2023 (včetně)