Výchova ve volném čase 1 - Metodika aktivit

Organizační pokyny


Podmínky k ukončení předmětu:


- aktivní účast na seminářích (chybět lze max. 2x)

- realizace volnočasové aktivity v příslušném semináři (aktivita se připravuje ve dvojicích či trojicích - dle množství lidí v semináři)

- odevzdání metodiky k dané volnočasové aktivitě (studenti zpracovávají v daném týmu)

- vzájemné hodnocení v ISu těchto metodik (studenti si na konci semestru navzájem poskytují zpětnou vazbu k metodikám, které se realizovaly na seminářích - zpětná vazba probíhá jako "vzájemné hodnocení" v ISu - zpětnou vazbu pak mohou studenti zapracovat do finální metodiky před jejím konečným odevzdáním)

- 5 metodických listů k volnočasovým aktivitám (student zpracovává samostatně)


Podrobnější informace k jednotlivým výstupům:


1. Realizace volnočasové aktivity na semináři


Studenti si ve dvojicích či trojicích připraví volnočasovou aktivitu a k ní připravenou metodiku, kterou budou realizovat na příslušném semináři, na kterém ostatní studenti budou účastníky aktivity. Na realizaci aktivity si zvolte jednu z oblastí metodiky volnočasových aktivit, kterou chcete realizovat. 

Vybírat můžete z těchto oblastí:

- výtvarné a rukodělné činnosti

- umělecké činnosti (foto, video, zpěv, tanec)

- sportovní aktivity (pozor, omezeni jsme ale učebnou, ve které se seminář realizuje)

- aktivizace seniorů, volnočasové činnosti pro seniory

- volnočasové aktivity zaměřené na nejrůznější svátky a tradice v roce

- aktivity s tématikou globálního rozvojového vzdělávání (pro tento úkol je vhodné využít/ recyklovat předměty denní potřeby atd.)

- terapeutické aktivity (arteterapie, muzikoterapie, ergoterapie…) - Součástí úkolu je vysvětlit a popsat terapeutickou složku činnosti. Zkuste přitom činnost pojmout tak, aby byla vhodná pro práci sociálního pedagoga.

- vaření (tj. příprava pokrmů a pochutin) - Pro tento úkol je zásadní využít minimálních finančních nákladů. 

- může jít také o seznamovací aktivity, vzdělávací aktivity... 


Zkuste prosím volit takové nápady, aby obsahovaly nějakou inovaci a byly pro spolužáky inspirací. V případě potřeby se mnou můžete aktivity předem konzultovat.



Postup realizace aktivity na semináři:

  1. Příprava prostoru učebny.
  2. Na samotnou aktivitu včetně zpětné vazby je celkem 90 minut.
  3. Na začátku studenti představí zvolenou aktivitu, její cíl a cílovou skupinu. (V metodických listech je nutné zohlednit věk účastníků a zákonitosti jejich psychického vývoje. Proto je vždy vhodné cílovou skupinu a její charakteristiky v metodických listech popsat a na semináři jí představit).
  4. Pak bude následovat realizace dané volnočasové aktivity (cca 60-65 min)Při postupu metodiky dodržujte sled doporučených kroků (viz dokument "Jak psát metodiku" níže), v případě potřeby doplňujte kolonky vlastní.
  5. Po realizaci aktivity studenti představí danou metodiku (ideálně ji promítnou na tabuli, aby zápis metodiky všichni viděli). Poté bude prostor ke zpětné vazbě (cca 15-20 min). Zkušenosti z realizace a zpětné vazby pak studenti začlení do zápisu metodiky.
  6. Úklid učebny.


Přihlaste se k termínu realizace aktivity v rozpisu témat:

přihlašuje se od 22. 2. do 25. 2. (včetně)

Realizace volnočasových aktivit - termín v semináři
Počet zveřejněných témat: 16
Přihlašuje se: do 26. 2. 2024 vč.
Nejste přihlášen na žádné téma.

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/jaro2024/SOp123/151662354/JAK_PSAT_METODIKU_htvdqozd.pdf


Odevzdejte metodiku do odevzdávárny do 17. 5. (včetně)

2. Vzájemné hodnocení metodik


  • K metodice v rámci vzájemného hodnocení vyjadřují ostatní studenti. Vzájemné hodnocení prostřednictvím aplikace v ISu probíhá od 20. 5. - 24. 5. (každý student hodnotí 3 metodiky).
  • V rámci zpětné vazby piště hlavně konstruktivní zpětnou vazbu - zkuste tvůrcům doporučit, co by šlo ještě vylepšit, co vám v metodice chybělo, co byste jako účastníci ocenili apod. Své hodnocení tak neveďte k negativní kritice, ale spíše podpoře ;)

  • Na základě těchto podnětů pak můžete své metodiky upravovat a vylepšovat. 



3. Odevzdání finální metodiky


  • Po všech korekturách je nutné odevzdat finální podobu metodiky do odevzdávárny
  • Finální metodiku odevzdejte do: 31. 5. (včetně). Odevzdávárna bude pro vaší inspiraci zpřístupněna všem studentům předmětu - abyste mohli metodiky zařadit do své kartotéky volnočasových aktivit, kterou budete mít nachystanou pro budoucí použití v praxi.
  • Písemná práce (metodika) bude po formální i obsahové úrovni odpovídat požadavkům na vysokoškolskou práci. Bude využit spisovný a odborný jazyk, text bude prost překlepů, pravopisných a syntaktických chyb apod.
  • Rozsah metodiky cca 3 normostrany (či více - dle typu aktivity).


4. Dalších 5 samostatně zpracovaných metodik volnočasových aktivit


Samostatně zpracujte ještě dalších 5 metodických listů vámi zvolených volnočasových aktivit (v rozsahu cca 2 normostran či více dle druhu aktivity).

Odevzdejte je do odevzdávárny do 31. 5. 2023 (včetně)