•Co si počít s daty, která nasbíráme v kvalitativním výzkumu? Analýza dat •„Nezačíná se s teorií, která se dokazuje. Spíše se začíná s oblastí studia a zkoumá se vše, co se v této oblasti vynořuje.“ • (Glaser, Strauss: Grounded theory) Analýza rozhovorů •Jak probíhá analýza rozhovorů – tematická analýza •„A method for identifying, analysing and reporting patterns within data“ (Braun, Clarke 2006: 79). • •Popisný charakter •2 fáze – třídění dat a interpretace •Tematická shrnutí http://abovethelaw.com/wp-content/uploads/2013/01/file-cabinet3.jpg Tematická analýza: Příklad kódovacího schématu Projekt o zkušenostech lidí s osteoporózou 1. Diagnóza 2. Léčba 3. Zvládání 4. Informace a podpora 5. Komunikace s lékaři 6. Každodenní život První příznaky Léky Léčba bolesti Zdroje informací Komunikace v průběhu diagnózy Problémy s mobilitou Diagnostická vyšetření Chirurgická řešení Cvičení Zdroje podpory Komunikace v průběhu léčby Doprava Reakce na diagnózu Rehabilitace Organizace léčby Rodina jako podpora Změna lékaře Práce a peníze Svépomocné skupiny Sociální život Přizpůsobení domácnosti Příklad: Úryvky a poznámky u jednotlivých kategorií Příklad: Hotový text s ukázkami z dat Jak mi může pomoci počítač? Jde to i bez něj? Atlas.ti QDA Minerlite MAXQDA NVivo Ještě doplnění k metodám sběru dat v kvalitativním výzkumu •Rozhovor •Pozorování •Obsahová analýza •Focus group Focus group • •Skupinové procesy pomáhají lidem objevovat a ujasňovat si své pohledy na věc takovým způsobem, který by byl jen těžko dosažitelný v rámci individuálních rozhovorů •Kromě dat z přímých výpovědí účastníků dokáže využít i komunikaci mezi nimi – skupinovou interakci a dynamiku •Pomáhá výzkumníkovi využít mnoho různých forem komunikace, které lidé užívají v každodenní interakci, jako jsou vtipy, anekdoty, hádky, provokování – je to důležité, protože lidské vědění a postoje nejsou jednoduše ukryty v racionálních odpovědích na přímé otázky. •Mizí převaha výzkumníka, a tím, kdo ovládá debatu jsou sami účastníci •Uspořádání – ideální počet účastníků 6-8, moderátor, pomocný moderátor, tichý účastník (zapisuje terénní poznámky) Kdy je vhodná focus group? •jako samostatná metoda nebo jako doplněk jiných metod (případová studie, akční výzkum,…) •pro získávání prvních informací, generování hypotéz, testování jiných nástrojů sběru dat (např. dotazníku), pro interpretaci výsledků dat získaných jinými technikami •ve výzkumu citlivých, tabuizovaných nebo kontroverzních témat, či témat, u nichž se očekává kritický postoj účastníků •pro výzkum skupin (například pracovních kolektivů), sdílejících určitou zkušenost • Toušek 2012: 67 Focus group s dětmi •Výzkumnice (k dívkám): Vy s tím už tak počítáte, že to tak budete taky jednou dělat? •Dívka 1: Noo. •Dívka 2: Já zase jako, asi jo, asi budu. •Výzkumnice: Jo? Tak to jo, ještě se k tomu dostaneme. •Dívka 2: Ale nejsem s tím smířená, jakože já tak (zasměje se). •Chlapec: To přežiješ. •(7. třída, příměstská škola) •Výzkumnice: A to (uklízet, pozn.) nemůže udělat ten její manžel? •Dívka: Může. •Chlapec 1: Většinou na to jsou ženské. •Výzkumnice: Na to jsou ženské… Chlapec 2: (smích) •Výzkumnice: Na to jsou ženské určené, nebo lepší? •Chlapec 1: Oboje. •Chlapec 2: (smích, ostatní se také trochu smějí) •Výzkumnice: Co si myslíte ostatní, souhlasíte s Markem? •Všichni: Jo. •(7. třída, městská škola) Slepičková, L., & KVAPILOVÁ BARTOŠOVÁ, M. (2013). Genderové role v rodině pohledem dětských aktérů. Gender, rovné příležitosti, výzkum, 14, 64-78.