Kvalitativní výzkum •- zkoumání v přirozeném prostředí -komplexnost, kontext, detaily -menší vzorek, detailní informace -vztah mezi badatelem a účastníkem výzkumu -zájem o to, jak lidé chápou, prožívají a vytvářejí sociální realitu -výzkumné otázky „proč“, „jak“ • (Švaříček, Šeďová, 2007:17) případ Induktivní logika Data jako konstruované vědění, které je vázáno na různé konkrétní nositele a jejich perspektivu Sběr mnoha informací o málo jedincích Sběr dat v přirozeném prostředí aktérů Komplexní obraz o problému, důraz na kontext, zájem o interpretace, významy, zkušenost aktérů Práce s texty Nestandardizované techniky sběru dat Flexibilní metodologie Záměrný výběr vzorku „Literární“ výstup Zájem o vztah s informanty a etickou dimenzi výzkumu Rozdíl mezi kvantitativním a kvalitativním výzkumem z hlediska: •Logiky •Postupu •Zpracovávaného materiálu •Cíle •Důrazu •Představách o povaze reality •Vzorku a množství informací •Validity a reliability •Výzkumných otázek • Různé metody, různé poznatky •Dotazníkový výzkum spokojenosti, respondentkou je Betty, 80 let • •Obecně, měla jste pocit, že se s vámi v nemocnici zachází s respektem? •Ano. •Jak byste hodnotila péči, kterou jste zde obdržela? •Perfektní. Různé metody, různé poznatky •Hloubkový rozhovor se stejnou respondentkou o zkušenostech s hospitalizací • •Ještě jednu věc jsem nezmínila, a asi jsem měla, protože mi to opravdu hodně vadilo: že musíte hrozně dlouho čekat, než vám dají mísu. Starší člověk nemůže čekat, když řekne že potřebuje mísu, potřebuje ji hned. A já jsem kolikrát sestře řekla, že potřebuji mísu a trvalo tak strašně dlouho, než ji přinesla, že už bylo pozdě. Je to strašně nepříjemné a trapné, i když oni nic neřeknou, řeknou: To se stane, nic se neděje. Ale já jsem si vždycky říkala: No, kdybyste mi donesli tu mísu včas, nemuseli jste teď převlíkat celou postel a já bych se necítila tak trapně. VÝZKUMNÝ DESIGN HLAVNÍ PRINCIP SBĚR DAT Zakotvená teorie Cílem je vytvořit teorii zakotvenou v datech, výstupem obvykle model, schéma Rozhovor Případová studie Studium případu/případů (jedinec, rodina, komunita, instituce, událost, role, interakce, proces) jako komplexního systému jeho přirozeném prostředí) Kombinace různých metod sběru dat (i kvantitativní data) Biografický výzkum Studium vyprávěného životního příběhu (příběhu o určité životní etapě). (Opakovaný) rozhovor Etnografie Cílem etnografie je detailní popis způsobu života určité skupiny lidí (chování, zvyků, jednání, jazyka, interakce, struktury, přesvědčení, hodnot, postojů a názorů). Výzkumník aktivně vstupuje do každodenního života aktérů. Kombinace různých metod sběru dat, zejména zúčastněné pozorování Akční výzkum Cílem akčního výzkumu je řešit problém v praxi a proces změny vědeckými metodami monitorovat. Je založen na opakování základních čtyř kroků: plán, akce, pozorování, reflexe. Kombinace různých metod sběru dat Sběr dat v kvalitativním výzkumu •Nestandardizované techniky •Výběr vzorku • •Pozorování •Rozhovor •Focus group •Analýza dokumentů Příklady kvalitativních výzkumů Etnografický výzkum Pražská skupina školní etnografie • •http://kps.pedf.cuni.cz/psse/ • Akční výzkum Janík 2004, s. 5 Východiska •Aktivní zapojení žáků do výukové komunikace pozitivně ovlivňuje jejich učení. • •V českém prostředí výzkumné nálezy ukazují, že učitel vyplňuje svými komunikačními aktivitami 75 % času, na žáky zbývá 25 % (Šeďová, Švaříček, & Šalamounová, 2012) • •Cíl: posílit žákovskou participaci na výukové komunikaci tak, aby se rozšířil prostor pro jejich promluvy • Jak žákovskou participaci operacionalizovat? 1)Čas žáků: celkový čas, po který žáci ve vyučovací hodině hovoří. 2)Rozvité promluvy: výskyt žákovských promluv obsahujících deset a více slov. 3)Triadická interakce: výskyt komunikační struktury, v jejímž rámci na sebe bezprostředně reaguje větší počet aktérů než učitel a jeden žák. •1) Zvýšila se po intervenci míra žákovské participace? 2) Jakým způsobem učitelé zvýšené žákovské participace dosahují? Na první z výzkumných otázek odpovídáme prostřednictvím kvantitativní analýzy indikátorů participace popsaných výše (čas žáků, rozvité promluvy, triadická interakce). Testujeme hypotézu, že hodiny učitelů po intervenci se z hlediska žákovské participace liší od vyučovacích hodin, které intervenci předcházely. •BRYDON-MILLER, Mary; GREENWOOD, Davydd; MAGUIRE, Patricia. Why action research?. Action research, 2003, 1.1: 9-28. •NEZVALOVÁ, D. Akční výzkum ve škole. Pedagogika, 2003, 53.3: 300-308. •JANÍK, Tomáš. Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004, 51-68 •ŠEĎOVÁ, Klára; SEDLÁČEK, Martin. Žákovská participace jako předmět akčního výzkumu. Studia paedagogica, 2015, 20.2 •DOWELL, Jon; JONES, Anni; SNADDEN, David. Exploring medication use to seek concordance with'non-adherent'patients: a qualitative study. Br J Gen Pract, 2002, 52.474: 24-32. •REASON, Peter; BRADBURY, Hilary (ed.). Handbook of action research: Participative inquiry and practice. Sage, 2001. •MCNIFF, J. with Whitehead, J.(2002). Action research: Principles and practice, 2. Biografický výzkum •Projekt Paměť žen •http://www.womensmemory.net/ • • •Pol, M., Hloušková, L., Novotný, P., & Sedláček, M. (2010). Profesní dráha ředitelů základních škol: od fáze profesní jistoty k novým výzvám. Studia paedagogica, 15(1), 85-106. •