Ukázka případových studií Případová studie č. 1 - chlapec nar. 6/2017 z rizikové gravidity pro předčasné zkracování děl. čípku s následným odtokem plodové vody, narozen ve 26. týdnu, PH - 810 g, poporodní komplikace - intestinální perforace, operace + léčen kombinací ATB /Gentamycin/ - OAE opakovaně nevýbavné, BERA - 60 dB HL oboustranně - od 6/2018 – oboustranná korekce sluchadly, od 11/2019 pozitivní zkušenost s užitím bezdrátové technologie Roger (hovoryozdravi.cz) - gramaticky správně formulované výpovědi, nesrozumitelný projev - u chlapce dlouhodobě vázla výslovnost alveolár T, D, které limitovaly nácvik přesnější artikulace hlásky L; patrná je interdentální výslovnost sykavek Aktuální stav: - zisková křivka (binaurálně) – rovnoměrně rozložená v řečovém poli v oblasti do 30dB HL - slovní audiogram se sluchadly - SRT 31 dB, 100% - 45 dB Závěr: dítě s dobře kompenzovanou ztrátou sluchu/myofunkční porucha/potíže s pozorností Případová studie č. 2 - chlapec nar. 9/2016, fyziologický průběh těhotenství, zralý novorozenec - OAE opakovaně nevýbavné, BERA - 85 dB HL oboustranně bilaterální KI 10/2018 - po zapojení procesorů KI rodiče referují zhoršení v navazování očního kontaktu, ulpívání u omezeného okruhu zájmů, stereotypní činnosti, chlapec těžko snášel změny - objevují se obtíže se zvýšenou citlivostí na zvuky, které vedly k odkládání procesorů KI - od období 1/2021 změna v nastavení KI, kdy akceptuje procesory cca 6-8h denně - porozumění mluvené řeči je na úrovni jednostupňové instrukce s dopomocí gesta/znaku - ačkoliv je poměrně kvalitní jazykový vstup v podobě ČZJ - vlastní produkce chlapce je na úrovni krátkých spojení (max. 3 - 4 znaky), má potíže s osvojováním nových pojmů/znaků a jejich výbavností - minimální spontánní produkce, spíše neartikulované zvuky, za využití PAZ – samohlásky, max. bilabiální hlásky, s minimálním přesahem do otevřených slabik Aktuální stav: - globální sluchová percepce s oběma KI v řečových frekvencích do volného pole: 45-40-35-35 dB HL, percepční test nelze provést Závěr: dítě s kompenzovanou těžkou ztrátou sluchu s KI/neurovývojová porucha – vývojová porucha jazyka/orální, verbální dyspraxie Dítě se sluchovou vadou a vývojovou poruchou jazyka ….podobně jako slyšící děti s DLD v mluvených jazycích produkují neslyšící děti s DLD ve znakových jazycích kratší, méně strukturované a gramaticky jednodušší výpověď, s výrazně postiženou morfologií a syntaxí… Herman, R. et al. (2014) - Deficits in narrative abilities in child British Sign Language users with specific language impairment ….neslyšící děti, u kterých byla zvažována DLD prokazovaly horší výsledky v úkolech zaměřených na paměť a sekvenční zpracování, to znamená potíže s opakováním vět… Quinto-Pozos, D. et al. (2011) -Do Developmental Communication Disorders Exist in the Signed Modality? Perspectives From Professionals …školní záznamy zdokumentovaly normální kognitivní dovednosti, ale atypický jazykový vývoj…. Přestože měl neslyšící žák průměrné IQ, intaktní vizuoprostorové vnímání a motorické dovednosti, objevovaly se u něj problémy s některými paměťovými a sekvenciálními úkoly. Skóre z jazykových testů (ASL) signalizovalo jazykovou poruchu a výrazné obtíže s gramatickou strukturou znakového jazyka. Kromě toho byly patrné významné deficity v písemném projevu, ve čtení s porozuměním a vyprávění… Marshall, Ch. (2019)