Vyvozování hlásek Mgr. Hilda Pešlová Autor prezentace: Mgr. Barbora Gromanová Fonetika a fonologie •FONETIKA – zabývá se aspekty řečové komunikace, zvukovými projevy –Zvuková stránka řeči –Fyziologický způsob artikulace (tvorba) –Akustická stránka řečových zvuků –Vnímání těchto zvuků •FONOLOGIE – zabývá se zvukovou stránkou jazyka z hlediska funkčnosti •HLÁSKA – základní a nejjednodušší element lidské artikulované řeči –Hláska X písmeno HLÁSKA •TYPY HLÁSEK –Grafém – hláska psaná –Artikulém – hláska vyslovená –Kiném – poloha mluvidel bez zvuku –Foném – hláska slyšená (nenese význam, ale mění jej – tečky/dečky) •DĚLENÍ HLÁSEK –Vokály – samohlásky –Konsonanty – souhlásky –Diftongy – dvojhlásky (au, ou, eu) Hlásky: rozdíly mezi vokály a konsonanty •Akustický rozdíl (znělost) –Vokály – tónové, znělé –Konsonanty – šumivé – •Artikulační rozdíl –Vokály – výdechový proud prochází volně –Konsonanty – výdechový proud překonává překážku Hlásky – vokály •V ČJ 5 samohlásek, ale 6 grafémů (I/Y) •Celkem 10 fonémů (krátké a dlouhé) •Hellwagův trojúhelník –Klasifikuje samohlásky podle polohy jazyka –Vychází se z hlásky A Počítačem generovaný alternativní text: Hlásky – konsonanty klasifikace podle znělosti •NEZNĚLÉ: P, F, T, Ť, S, Š, K, Ch •ZNĚLÉ: B, V, D, Ď, Z, Ž, G, H • •Hláska Ř – ZNĚLÁ: –Mezi dvěma samohláskami (koření) –Mezi samohláskou a znělou souhláskou (hořlavina) –Mezi znělou souhláskou a samohláskou (břicho) –na začátku slova před samohláskou (řeka) – nepárové: C, Č nepárové: M, N, Ň, L, R, J • Hláska Ř – NEZNĚLÁ: –Z jedné strany přiléhá neznělá souhláska (křik) –Na konci slova (lhář) – Hlásky – konsonanty podle způsobu artikulace •ZÁVĚROVÉ (okluzivy), VÝBUCHOVÉ (explozívy) – silný závěr, překonání překážky –P B M, T D N, Ť Ď Ň, K G • •ÚŽINOVÉ (konstriktivy), TŘENÉ (frikativy) – výdech. proud úzkou štěrbinou, zvuk se tře –F V J H Ch S Z Š Ž L R Ř –Úžinové kmitné: R Ř –Úžinové bokové: L –Úžinové středové: F V J H Ch S Z Š Ž – •POLOZÁVĚROVÉ (semiokluzívy), POLOTŘENÉ (afrikáty) – závěr, pak úžina –C Č Hlásky – konsonanty podle místa artikulace •1. ARTIKULAČNÍ OKRSEK – LABIÁLNÍ (retní) –Bilabiální: P B M –Labiodentální: F V •2. ARTIKULAČNÍ OKRSEK – ALVEOLÁRNÍ (dásňový) –Prealveolární: CSZ (ostré sykavky, 1. řady), TDN, LRŘ –Postalveolární: ČŠŽ (tupé sykavky, 2. řady) •3. ARTIKULAČNÍ OKRSEK – PALATÁLNÍ (tvrdopatrový) –ŤĎŇ J •4. ARTIKULAČNÍ OKRSEK – VELÁRNÍ (měkkopatrový) –K G Ch •5. ARTIKULAČNÍ OKRSEK – LARYNGEÁLNÍ (hrtanový) –H Fyziologický vývoj hlásek VĚKOVÉ OBDOBÍ VÝVOJ ARTIKULACE HLÁSEK 1 – 2,5 roku B, P, M, A, O, U, I, E J, D, T, N, L (art. postavení se upravuje po 3. roce, ovlivní vývoj hlásky R) 2,5 – 3,5 roku AU, OU, EU V, F, H, CH, K, G 3,5 – 4,5 roku BĚ, PĚ, MĚ, VĚ Ť, Ď, Ň 4,5 – 5,5 roku Č, Š, Ž do 6 let C, S, Z, R, Ř diferenciace Č, Š, Ž/C, S, Z Podmínky intaktního vývoje artikulace •Mluvní vzor •Vliv prostředí a vhodná stimulace (dudlík!) •Intaktní sluch a zrak •Vývoj CNS •Mluvní orgány (podjazykový uzdička, rozštěpy, ortodontické vady) •Motorická obratnost (hrubá – jemná – oro) • •Artikulační porucha X fonologická porucha Sluchová percepce aneb neslyším – neříkám •Rozvoj fonematického uvědomění a diferenciace hlásek •Procvičujeme: –Uvědomění si hlásky ve slově (slyším ve slově L?) –Uvědomění si polohy hlásky ve slově (kde je L ve slově?) –Diferenciaci znělých a neznělých hlásek – (stejné X jiné, záměna ve slovech) –Diferenciace sykavek – tupé, ostré, obě řady •Dále také: –Paralalie – rozlišení KxT, GxD, LxR, ŤĎŇxTDN apod. –Patologická vs. správná tvorba (interdentální sykavky, velární R apod.) Obsah obrázku klipart, ovoce, ilustrace Popis se vygeneroval automaticky. Sluchová percepce – ukázka Rozvoj jazykových schopností dle Elkonina •Nejprve se dítě učí MLUVIT, pak ČÍST (dříve SLYŠÍM hlásky než PÍŠU písmena) •Čtení je luštění kódu, odhalení vztahu mezi hláskami a písmeny ve slovech •Nejprve pochopení hláskové struktury slov, pak označení písmeny •Děti se učí chápat principy a pravidla skládání slov z hlásek • • • •http://www.elkonin.cz/ • • • Obsah obrázku hračka Popis byl vytvořen automaticky Pravidla tréninku v logopedii •Cvičte krátký čas (5-10 minut) •Cvičte každý den •Rozvíjejte děti komplexně •Úkoly koncipujte zábavně •Respektujte individualitu •Využijte pomůcky •Využijte názornost Obsah obrázku osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky Etapy nácviku hlásek •Průpravná cvičení: –Motorika mluvidel: –Koník, natěrač, horolezec, datel, kopeček –Nafukování tváří –Špulení a úsměv –Foukání, kloktání –Svalové cviky se špátlí –Prvky myofunkční terapie –Dýchání do bránice –Výdechový proud –Sluchová percepce •Vyvození hlásky •Fixace (izolovaně, slabiky, slova, věty – popis obrázku, básničky a písničky, čtení nahlas) –Ve slovech nejprve na začátku, pak na konci a následně uprostřed •Automatizace (komunikační chvilka) Metody vyvození hlásek •NEPŘÍMÁ metoda –Nápodoba, využíváme citoslovce •PŘÍMÁ metoda –Pomocí zrakové kontroly vyvození správného artikulačního postavení mluvidel •SUBSTITUČNÍ metoda –Využití pomocné hlásky, která je artikulací blízká •MECHANICKÁ metoda –Využití mechanické pomůcky (špátle, sondy, rotavibrátor) •SMÍŠENÁ metoda Vyvození samohlásek •Málo častá chybná realizace •Stěžejní velikost čelistního úhlu, postavení rtů a poloha jazyka •Samohláska A –Největší čelistní úhel, rty neutrálně; přirovnání kousnutí do jablka •Samohláska E –Menší čelistní úhel než u A, rty mírné zaostření, jazyk dopředu a nahoru; přirovnání meloun •Samohláska I –Malá čelistní úhel, řezáky se přibližují a rty zaostřují, jazyk více dopředu a nahoru; přirovnání myš •Samohláska O –Menší čelistní úhel, řezáky lehce od sebe, rty mírné zaokrouhlení, jazyk směrem k měkkému patru; přirovnání švestka •Samohláska U –Malý čelistní úhel, řezáky více přiblížené, rty zaokrouhlené, jazyk více k měkkému patru; přirovnání třešeň Vyvození souhlásek 1. art. okrsek •BILABIÁLY –P (neznělá, párová, závěrová, bilabiální, orální) –Nápodoba: citoslovce papá, pipi, pápá –Přímá metoda: pevně rty k sobě, rozražení výdechovým proudem –Substituce: B šeptem (slabiky šeptaně s hl. B, ozve se P) –B (znělá, párová, závěrová, bilabiální, orální) –Nápodoba: citoslovce bubu, bába, béé, búú –Přímá metoda: pevně rty k sobě, nafouknuté tváře –Substituce: P s přidáním hlasu, M s držením nosního chřípí –M (znělá, nepárová, závěrová, bilabiální, nazální) –Nápodoba: citoslovce máma, mimi, méé –Přímá metoda: pevně rty k sobě, hmatem kontrola na nose Vyvození souhlásek 1. art. okrsek •LABIODENTÁLY –F (neznělá, párová, úžinová středová, labiodentální, orální) –Nápodoba: citoslovce fúú, haf, baf, pif paf; foukání ve slabikách (peříčka, vata, míček, papírek) –Přímá metoda: prstem přidržíme dolní ret a foukneme –Substituce: V šeptem, případně trochu protáhnout V –V (znělá, párová, úžinová středová, labiodentální, orální) –Nápodoba: citoslovce letadla vúú, víí, údiv vau –Přímá metoda: „veverka“, dolní ret prstem přitlačit k horním zubům a přidat hlas –Substituce: opakovat UA a zároveň přitlačit dolní ret k horním řezákům; F se zvýšením hlasu a artikulačním tlakem – Vyvození souhlásek 2. art. okrsek •ALVEOLÁRNÍ HLÁSKY –T (neznělá, párová, závěrová, prealveolární, orální) – NEZBYTNÁ PRO HL. CSZ A R –Přímá metoda: jazyk k tvrdému patru pevným dotykem, následně padá na spodinu ústní (fixace špátlí) –Substituce: D šeptem –D (znělá, párová závěrová, prealveolární, orální) – NEZBYTNÁ PRO HL. R A Ř –Přímá metoda: jazyk k tvrdému patru pevným dotykem, s přidáním hlasu následně padá na spodinu ústní (fixace špátlí) –Substituce: N ve slabikách se stisknutým nosním chřípím; T s přidáním hlasu a artikulačního tlaku –N (znělá, nepárová, závěrová, prealveolární, nazální) –Přímá metoda: jazyk k tvrdému patru pevným dotykem, hmatem na nose kontrola nosní rezonance a opakovat prodloužené NNN –Substituce: D s pootevřenými ústy Vyvození souhlásek 2. art. okrsek •ALVEOLÁRNÍ HLÁSKY –L (znělá, nepárová, úžinová boková, prealveolární, orální, kmitná, laterální) – VLIV NA HL. R –Nápodoba: zpěv lalala –Přímá metoda: zvednout do artikulačního postavení, opakovat slabiky –Substituce: ÁL – jazyk nechat opřený o alveoly a prodloužit L –R (znělá, nepárová, úžinová kmitná, prealveolární, orální) –Nápodoba: citoslovce jízdy auta nebo traktoru trrr, vrrr, drr –Přímá metoda: opakovat D a profouknout –Substituce: náhrada R hl. D; zvětšit čelistní úhel u Ř –Mechanická metoda: Rotavibrátor, prst, sonda –Ř (znělá i neznělá, nepárová, úžinová kmitná, prealveolární, orální) –Substituce: šeptané a prodloužené R nebo DR s menším čelistním úhlem a zaokrouhlením rtů Vyvození souhlásek 2. art. okrsek •ALVEOLÁRNÍ HLÁSKY – TUPÉ SYKAVKY –Č (neznělá, nepárová, polozávěrová, postalveolární, orální) –Nápodoba: kočka čiči –Přímá metoda: zrakem správná artikulační poloha, kroužková sonda nebo špátle –Substituce: Ť šeptem v poloze hl. Č; opakovat C a zaokrouhlovat rty a zvednout jazyk –Š (neznělá, párová, úžinová středová, postalveolární, orální) –Nápodoba: mašinka ššš –Přímá metoda: zrakem správná artikulační poloha, kroužková sonda nebo špátle –Substituce: prodloužené Č; opakovat S a zaokrouhlovat rty a zvednout jazyk –Ž (znělá, párová, úžinová středová, postalveolární, orální) –Nápodoba: čmelák žžž –Přímá metoda: zrakem správná artikulační poloha, kroužková sonda nebo špátle –Substituce: ozvučit Š a ohmatat vibrace na krku (logopedky a pak svém) Vyvození souhlásek 2. art. okrsek •ALVEOLÁRNÍ HLÁSKY – OSTRÉ SYKAVKY –C (neznělá, nepárová, polozávěrová, prealveolární, orální) –Nápodoba: cvrček ccc –Přímá metoda: zrakem správná artikulační poloha, kroužková sonda nebo špátle –Substituce: šeptem T v poloze na C; opakovat Č a roztahovat rty do úsměvu –S (neznělá, párová, úžinová středová, prealveolární, orální) –Nápodoba: had sss –Přímá metoda: zrakem správná artikulační poloha, kroužková sonda nebo špátle –Substituce: prodloužené S –Z (znělá, párová, úžinová středová, prealveolární, orální) –Nápodoba: moucha zzz –Přímá metoda: zrakem správná artikulační poloha, kroužková sonda nebo špátle –Substituce: ozvučit S a ohmatat vibrace na hrdle (nejprve u logopedky, pak u sebe) Vyvození souhlásek 3. art. okrsek •PALATÁLNÍ –Ť (neznělá, párová, závěrová, palatální, orální) –Přímá metoda: se zrakovou kontrolou a fixací hrotu jazyka opakovat ti –Substituce: šeptem opakovat Ď –Ď (znělá, párová, závěrová, palatální, orální) –Přímá metoda: se zrakovou kontrolou a fixací hrotu jazyka opakovat di –Substituce: s hlasovou sílou opakovat Ť; opakovat Ň se stisknutým nosním chřípí –Ň (znělá, nepárová, závěrová, palatální, nazální) –Přímá metoda: se zrakovou kontrolou a fixací hrotu jazyka opakovat ni –J (znělá, nepárová, úžinová středová, palatální, orální) –Nápodoba: údiv jé, jú –Substituce: spojit I s dalšími samohláskami jedním výdechovým proudem (íá – íjá) Vyvození souhlásek 4. art. okrsek •VELÁRNÍ –K (neznělá, párová, závěrová, velární, orální) –Nápodoba: citoslovce koko, kuku –Přímá metoda: prstem nebo špátlí posunout jazyk dozadu, vleže nebo se záklonem hlavy –Substituce: opakovat T a prstem nebo špátlí posunout jazyk dolů a dozadu (tyty – kyky) –G (znělá, párová, závěrová, velární, orální) –Nápodoba: citoslovce kachny gagaga –Přímá metoda: prstem nebo špátlí posunout jazyk dozadu, vleže nebo se záklonem hlavy –Substituce: opakovat D a prstem nebo špátlí posunout jazyk dolů a dozadu (dydy – gygy); K s přidáním hlasu –Ch (neznělá, nepárová, závěrová, velární, orální) –Nápodoba: citoslovce smíchu chacha, chichi;, dračí dech –Přímá metoda: prstem nebo špátlí posunout jazyk dozadu, vleže nebo se záklonem hlavy, kontrola hmatem –Substituce: prodloužení K Vyvození souhlásek 5. art. okrsek •LARYNGEÁLNÍ –H (znělá, nepárová, úžinová středová, laryngeální, orální) –Nápodoba: smích haha, hihi, hoho, sova nebo vlak húú, hou hou –Přímá metoda: prudký výdech s velkým čelistním úhlem, hmatem kontrolovat hrudník a hrdlo – – •VYVOZENÍ BĚ, PĚ, VĚ, MĚ –Reedukace možná po automatizaci hlásky J – Specifika při práci s dospělými •Více vysvětlit tvorbu dané hlásky •Využít vlastní nahrávky •Využít vhodné materiály –Slovní zásoba na úrovni věku –Psaný text na úrovni věku –Pomůcky –Ne stejné jako u dětí a ještě s obrázky! •Vlastní motivace – –https://www.logopedonline.cz/logopedicke-pomucky/cviceni-ke-stazeni/ Obsah obrázku text, snímek obrazovky, vizitka, vektorová grafika Popis byl vytvořen automaticky Materiály a pomůcky • • • • • • • Obsah obrázku interiér, projektor, ovládací panel Popis byl vytvořen automaticky Webovky a e-shopy •www.logopediesusmevem.cz •www.logosik.cz •www.oskola.cz •www.logopediepraha.cz • • •Obrázky zdarma k výrobě materiálů a pomůcek: •https://arasaac.org/ opakování You could be better at thinking in daily life, here's how | Think Děkuji za pozornost! Obrys doširoka rozesmátého obličeje se souvislou výplní