Metodologie speciálně pedagogického výzkumu

Úvod do kvalitativního výzkumu

Úvod do kvalitativního výzkumu

Logika kvalitativního výzkumu.  Indukce, generování hypotéz. Hlavní charakteristiky kvalitativního výzkumu a jeho srovnání s kvantitativním. Kdy zvolit kvalitativní přístup? Základní tradice kvalitativního výzkumu. Případová studie, etnografie, zakotvená teorie. Příklady výzkumů. 

Příprava na příští setkání

Přečtěte si text "Už mě to tam nebavilo...." a při čtení se zaměřte na následující témat: 

1. Měníme paradigma a od kvantitativního výzkumu, který zkoumá
především souvislost dvou a více jevů, jsme se dostali ke kvalitativnímu
výzkumu, který .... (zkuste dosadit sami :-).

2. Jak autoři popisují své téma a cestu k němu. Proč se rozhodli jej zkoumat?
3. Jak metodologicky postupovali a s jakými těžkostmi se potýkali, jaká
rozhodnutí v průběhu výzkumu učinili
4. Jak analyzují a prezentují svá data.
5. Co o absentérství zjistili.

Povinná literatura

Šlapalová, K., & Hlaďo, P. (2020). „Už mě to tam nebavilo “–absentérství žáků středních odborných škol v kontextu odpoutávání od školy. Orbis scholae14(1), 81-99.

Rozšiřující literatura

Švaříček, R., & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. PORTÁL sro.

Janík, T. (2004). Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 51-68.