VÝUKA ŽÁKŮ SE SVP II – PORUCHY CHOVÁNÍ A MENTÁLNÍ POSTIŽENÍ Věra Linhartová, jaro 2023 INTRO „PROBLÉMOVÝ ŽÁK“ •HOUBA • http://www.youtube.com/watch?v=0Ab1TytgTsc • •TA NAŠE POVAHA ČESKÁ ŠKODA FACKY, KTERÁ PADNE VEDLE •http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1100627928-ta-nase-povaha-ceska/409235100011001-skoda-facky- ktera-padne-vedle/ CO MYSLÍTE VY… •Kdo je tzv. problémový žák? •Jak se projevuje? • Jak vypadá? •Jak ho vnímají učitelé? •Jak na něj reagují učitelé? • •Jak ho vnímají spolužáci? •Jak na něj reagují spolužáci? •Jakou zpětnou vazbu od školy dostávají jeho rodiče? •Proč se tak projevuje ? • CO ŘÍKAJÍ VÝZKUMY O TZV. PROBLEMATICKÝCH ŽÁCÍCH? •PROBLÉMOVÝ ŽÁK PODLE UČITELŮ • •Žák, který se špatně učí •Narušuje kázeň ve třídě •Je sám se sebou nespokojený •Má osobní nebo psychické potíže •Má nízké sebevědomí •Vyžaduje stálou podporu a zvýšenou pozornost (zvýšené nároky na učitele) • } •PROBLÉMOVÝ ŽÁK V BĚŽNÉ TŘÍDĚ • •Dostává negativní zpětnou vazbu •Je omezen v perspektivě své budoucnosti •Je oslabován v motivaci ke školní práci •Je uzavřen v cyklickém selhávání } A CO KDYŽ JE „PROBLÉM“ NĚKDE JINDE? •Z výzkumu studentů PdF UPOL vyplynulo, že žáci nechodí rádi do školy z důvodu … •nepředvídatelné chování učitelů •nerespektování potřeb žáků •netransparentní hodnocení •porovnávání žáků mezi sebou •nálepkování •soutěžení •příkazy •vyhrožování a nátlak •tresty •ponižování a zesměšňování • RIZIKA VÝUKY Z POHLEDU PROBLÉMŮ/ PORUCH CHOVÁNÍ A CO ŠKOLA JAKO SYSTÉM ? ANEB DILEMATA INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ (NEJEN V RIZIKU VÝVOJE PORUCH CHOVÁNÍ ) • 13 – 17% výuky zabírá řešení problémů s chováním žáků •3 z 5 škol považují problémy s chováním žáků za překážku pro kvalitavní změny výuky (200 škol/23 států - OECD, 2009) •největší problém českého školství – problémy s chováním žáků (Walterová, 2009) •vyloučení ze školy – nejčastější řešení (Kauffman, 2001, 2005, Meijer, 2003) • INKLUZE VÝCHODISKA VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKU S PROBLÉMY V CHOVÁNÍ/ S PORUCHOU CHOVÁNÍ INDIVIDUALIZACE VÝUKY •naplnění potenciality každého žáka •žáci s problémy v chování jsou skupinou nejobtížněji vzdělavatelnou ve školách hlavního proudu (zatěžují výuku ve třídách) – úkolem etopedie je zapojení všech do škol hlavního proudu • ŽIVOTNÍ CESTA DÍTĚTE •respektování úkolů a rizik socializačního procesu dítěte •využití možností a příležitostí, které dítě dostává ve svém přirozeném sociálním prostředí • PERSPEKTIVNÍ PŘÍSTUP •odpovědnost školské praxe za vytváření příležitostí k učení, k posilování kompetencí, k rozvoji profesních dovedností • •cíl: podpora dítěte s dispozicemi k poruchám chování v jeho aktivním přístupu k vlastnímu vzdělání, aby dosáhlo na svůj vzdělávací potenciál • Bio – psycho – sociální model funkčnosti - fungování a postižení chápe jako výsledek interakce (WHO, ICF,2001) RIZIKO, PROBLÉM, PORUCHA PROBLÉMOVÝ ŽÁK V UŽŠÍM POJETÍ JAKO ŽÁK S NÁROČNÝM CHOVÁNÍM • •děti bez výraznějších problémů •děti v riziku •děti s problémy v chování •děti s poruchami emocí a chování • CESTA RIZIKOVÝCH DĚTÍ K DLOUHODOBÝM NEGATIVNÍM NÁSLEDKŮM ( WALKER, SEVERSON, 2002, IN VOJTOVÁ, 2008) ROZDÍL MEZI PORUCHOU A PROBLÉMY V CHOVÁNÍ ZÁMĚR •PROBLÉMY V CHOVÁNÍ •o svých problémech ví, vadí mu a chtěl by je odstranit •normy chování neporušuje úmyslně •jejich porušování je výsledkem konfliktu mezi vnějšími požadavky a vnitřními potřebami dítěte •nálepkou problémového dítěte trpí a vyvolává v něm negativní emocionální zážitek • • • Crumpleda – papírová žárovka ROZDÍL MEZI PORUCHOU A PROBLÉMY V CHOVÁNÍ ČASOVÁ DIMENZE •PROBLÉMY V CHOVÁNÍ •problémy bývají krátkodobé •popřípadě se objevují v určitých periodách •mívají vývojové souvislosti •bývají důsledkem nezvládnutých konfliktů se sociálním okolím • Odsprejní odvedení ROZDÍL MEZI PORUCHOU A PROBLÉMY V CHOVÁNÍ NÁPRAVA •PORUCHY CHOVÁNÍ •náprava vyžaduje speciální péči •směřuje k převádění způsobů a cílů chování společensky nepřijatelného k chování, které je přijatelné • • Ruka, který se dostane na slunce JAK JSOU VNÍMÁNI JEDINCI S PCH? •vyvolávají v jiných nelibé pocity •provokují druhé k negativní reakci v chování •nebývají oblíbení mezi vrstevníky •málokdy se stávají přirozenými vůdci ve skupinách • Bílá skládanka s jedním červeným dílkem JAK VNÍMAJÍ JEDINCI S PCH SAMI SEBE? •považují se za smolaře, za neúspěšné •mívají malé sebevědomí •jejich rozhodnutí bývají impulzivní ve snaze rychle dosáhnout cíle •opakovaně a předem se vzdávají svých aspirací •převažuje u nich krátkodobá motivace •vzdálené cíle nebývají schopni svým jednáním sledovat •jejich úsilí bývá velmi často přerušováno náhodným lákavým podnětem •neumí se radovat z drobných úspěchů • • RIZIKA VÝVOJE PORUCHY CHOVÁNÍ Z PERSPEKTIVY BARIÉR V UČENÍ A VÝUCE (HELUS, PELIKÁN, 1984, KAUFFMAN, 2005, LANE, GRESHAM, 2002, SCHÜTZ, 2005, VISSER, 2009) Znevýhodnění, sociální, zdravotní dispozice Odlišné příležitosti, zkušenosti, kompetence Neschopnost přizpůsobit se očekávání Nedostatek pozitivní interakce Negativní sebehodnocení Syndrom bludného kruhu Rezignace na školní úspěch Pozice „outsidera“ Negativní sebeobraz, Interakce a vazby na problémové žáky riziko riziko SVP SVP