RIZIKOVÉ A OCHRANNÉ F A K T O R Y T E O R I E R E S I L I E N C E RANÝ VÝVOJ DÍTĚTE A V L I V N A J E H O VÝVOJ A CHOVÁNÍ • N a v z n i k a vývoj p o r u c h y chování mají v l i v f a k t o r y • RIZIKOVÉ • Zvyšují pravděpodobnost vzniku PCH • Ochranný skleník? • PROTEKTIVNÍ • Tlumí dopad či m o h o u o m e z i t a vyloučit v l i v faktorů rizikových • Tlumiče, nárazníky p r o t i nepřízním • Potřeba je p o s i l o v a t • Žádný z faktorů sám o sobě, izolovaně n e l z e pokládat za příčinu p o r u c h y chování • F a k t o r y interagují a kumulují s e S P Osobnost BI o-psy ch o J P zdraví Kvalita života Bio - psycho - sociální m o d e l funkčnosti fungování a postižení chápe j a k o výsledek i n t e r a k c e ( W H O , ICF,2001) RIZIKA SPOJENA S OSOBNOSTÍ DÍTĚTE • váží se n a f y z i c k o u , p s y c h i c k o u k o n s t i t u c i a sociální zkušenost • patří s e m o faktory fyzického zdraví - nedonošenost, nízká porodní váha, postižení, nemoc, porodní úraz, chronická onemocnění o faktory vnitřních dispozic - nízká inteligence, obtížný temperament, hyperaktivita, impulzivita Komplikované těhotenství a p o r o d Neurologické problémy Raný deprivační s y n d r o m Psychické t r a u m a Raná poškození C N S , A D H D , n e k l i d , i m p u l z i v i t a , p o r u c h y k o n c e n t r a c e Zvýšená p o h o t o v o s t k a g r e s i Nedostatečná s e b e k o n t r o l a Zvýšená potřeba extrémních zážitků Emoční labilita Mužské pohlaví Rizikové chování E x p o z i c e mediálnímu násilí Nízká úroveň kognitivních d i s p o z i c a p o t e n c i a l i t k učení, jazyková bariéra, sociální n e z r a l o s t Pozitivní t e m p e r a m e n t Odolný neurobiologický systém Prosociální o r i e n t a c e Pozitivní sebepojetí, s e b e k o n t r o l a S m y s l p r o h u m o r Pozitivní o r i e n t a c e d o b u d o u c n o s t i Emoční stabilita Frustrační t o l e r a n c e Ženské pohlaví Intolerantní p o s t o j k d e l i k v e n c i Hodnotový systém, úroveň morálky Kognitivní potenciál Komunikační d o v e d n o s t i Nízká s c h o p n o s t e m p a t i e E m p a t i e a citlivost k druhým RIZIKA SPOJENA S RODINOU DÍTĚTE • základní r i z i k a spočívají v n e d o s t a t k u „vřelosti lidského t e p l a " • patří s e m o rodinné stresory - k o n f l i k t y m e z i rodiči, postnatální deprese, nízká vzdělanost, tísnivá finanční situace o nastavení rodinného systému - s t r u k t u r a a hierarchie r o d i n y (neúplná rodina, nezletilá m a t k a , nezaměstnanost rodičů atd.) Rizikové faktory Protektivní faktory R 0 D Slabá n e b o chybějící v a z b a ( a t t a c h m e n t ) Negativní emoční v z t a h rodič - dítě (odmítání) Jistá v a z b a ( a t t a c h m e n t ) Pozitivní akceptující v z t a h rodič - díte Pečující klíčová o s o b a 1 N N Y Trestající, laxní n e b o nekonzistentní disciplína Nízká s u p e r v i z e a p a r t i c i p a c e Život v sociálně vyloučené lokalitě Přiměřená rodičovská s u p e r v i z e Důsledná disciplína s jasnými pravidly S Dlouhodobý rodinný k o n f l i k t Manželská o p o r a Funkční komunikační systém Y S T E M N e s t a b i l i t a rodinného prostředí S e p a r a c e o d rodičů, úmrtí Nedostatečně diferencované r o l e Rodičovská p a r t i c i p a c e a pozitivní hodnocení Jasné vymezení rolí Y S T E M Nízký S E S , c h u d o b a , nezaměstnanost Kriminální chování, závislosti, zanedbávání, týrání v rodině Vřelá emoční a podporující výchova ŠKOLNÍ RIZIKA • nepřipravenost n a v s t u p d o školy + n e s c h o p n o s t přizpůsobit se požadavkům • n e d o s t a t e k pozitivní i n t e r a k c e s e spolužáky a učiteli • neúspěch a i z o l a c e • vyhledávání ostatních dětí s podobnými potížemi (problémové vrstevnické p a r t y ) • bludný kruh neúspěchu RIZIKA SPOJENÁ SE SPOLEČNOSTÍ • Životním podmínky - socioekonomické znevýhodnění, h u s t o t a zalidnění a materiální životní podmínky, místo bydliště • Patologické f o r m y chování v okolí - násilí, kriminální činnost... • Kulturní a morální h o d n o t y - sociální n e b o kulturní d i s k r i m i n a c e , násilí v médiích • K o n f l i k t aktuálních a historických socializačních požadavků (odlišnost požadavků r o d i n y , školy...) Rizikové faktory Protektivní faktory ŠKOLA Problematický v z t a h k e škole, nízká m o t i v a c e , slabý školní výkon Vysoká h o d n o t a vzdělání, závazek k e škole Opakovaný neúspěch S y n d r o m naučené b e z m o c n o s t i Nepodporující učitel Vyčlenění z k o l e k t i v u spolužáků Úspěch, uznání a účast v aktivitách Prožívání školy j a k o akceptující a smysluplné Podporující učitel VRSTEVNÍCI R o l e odmítaného Oslabené sociální v a z b y Nevhodné trávení volného času, n u d a Delikventní vrstevníci Členství v g a n g u Přátelské v z t a h y s vrstevníky (zapojení v aktivitách) KOMUNITA Restriktivně a negativně formulované právní i neformální očekávání chování K r i m i n a l i t a a d r o g y v okolí Špatné životní prostředí E x i s t e n c e a d o s t u p n o s t sociální o p o r y D o v e d n o s t m o b i l i z a c e zdrojů sociální sítě R E S I L I E N C E [„ODOLNOST"] Schopnost jedinců, navzdory vystavení nepříznivým individuálním či sociálním okolnostem, směřovat k využívání zdrojů zdraví, včetně využívání příležitostí zažívat zkušenost životní spokojenosti, j e d n a k s c h o p n o s t r o d i n y , k o m u n i t y a k u l t u r y t y t o z d r o j e zdraví a příležitosti k prožívání životní s p o k o j e n o s t i j e d i n c i p o s k y t n o u t způsobem p r o d a n o u k u l t u r u přiléhajícím. RESILIENCE - CHARAKTERISTIKA • Má dynamickou p o v a h u v t o m s m y s l u , že n i k d o není obdařen absolutní odolností, ale že jde o víceúrovňový jev, který se liší: • interindividuálně, • situačně, • nachází svůj z d r o j j e d n a k v j edinci, j e d n a k v sociálním k o n t e x t u , • podléhá vývoji stejně j a k o jiné c h a r a k t e r i s t i k y CITOVÁ VAZBA (ATTACHMENT) připoutání, přimknutí, citová v a z b a , citové p o u t o či přilnutí, a t t a c h m e n t hypotetický k o n s t r u k t vyjadřující „trvalé emoční p o u t o , charakterizované potřebou vyhledávat a udržovat blízkost s určitou o s o b o u , zejména v podmínkách s t r e s u klíčová osoba bývá vnímána j a k o moudřejší a silnější a nedá se jednoduše n a h r a d i t j i n o u biologická f u n k c e v a z b y : o c h r a n a , její zformování je jedním z předpokladů přežití a zdravého vývoje j e d i n c e j a k efektivní je o c h r a n a a emoční p o d p o r a , závisí o d k v a l i t y vazbových interakcí potažmo citové v a z b y (Bowľby, J. 1 9 8 2 ) DŮSLEDKY NARUŠENI VAZBY A MOZNE SOUVISLOSTI S ROZVOJEM PCHE • dítě vulnerabilní vůči psychopatologickým vlivům • poruchové a agresivní chování ( L y o n s - R u t h , 1 9 9 6 ) • chybí konzistentní strategie zvládání zátěže(Greenberg, M . T., Speltz M . L., De Klyen,M. 1 9 9 3 ) • významné v z t a h y vyhýbavého t y p u citové vazby a dezorganizace s delikvencí a zneužíváním d r o g v adolescenci (Greenberg, M . T. 1 9 9 9 ) • neexistují specifické přímé v z t a h y m e z i určitým raným t y p e m citové vazby a určitou diagnózou (tj. diferencované vývojové t r a j e k t o r i e ) nejistá citová vazba je důležitým, ale nespecifickým rizikovým f a k t o r e m pro některé f o r m y psychopatologie ( s r o v Greenberg, M . T. 1 9 9 9 ; Zeanah, C. H., Scheeringa, M . N , Heller, W . B., Smykes, S. S., T r a p a n i , J. 2 0 0 4 ) NÁSLEDKY RANÝCH TRAUMATICKÝCH U D A L O S T I ( D L E P Ô T H E , P. 2 0 1 0 ) závislostní v z t a h n a idealizovaných, odštěpených částech o b j e k t u (který j e z d r o j e m t r a u m a t i z a c e ] zaplavení e m o c e m i a g r e s e při setkání s t r a u m a t i c k o u vzpomínkou (rizikové odehrávání emočních konfliktů] sociální i z o l a c e s t r a c h ze s e p a r a c e nerozvinutí s c h o p n o s t i m e n t a l i z a c e - s c h o p n o s t vžívat se d o duševního s t a v u s e b e i druhých lidí, odvíjí se o d s c h o p n o s t i r e f l e k t o v a t vlastní emoční a kognitivní p r o c e s y ( F o n a g y e t a l . , 1 9 9 8 i n Pôthe, R 2 0 0 1 ] • podmiňuje v z n i k morálního cítění, snižuje m o t i v a c i k e kriminálnímu chování a i n h i b u j e agresivní chování • úzce souvisí se schopností porozumět významu vlastního chování i chování druhých lidí, z o b e c n i t své zkušenosti a a n t i c i p o v a t následky svého chování (Pôthe, P. 2 0 0 1 ] POTŘEBY DĚTÍ ( N E J E N S P C H E ) V E ŠKOLE PROTEKTIVNÍ POTENCIÁL ŠKOLY CO MŮŽEME JAKO UČITEL V BĚŽNÉ TŘÍDĚ P O D P O R O V A T Bezpečné prostředí školy r a v 1 h o k a i t o s t t c h (opakovaný ch začne k připisovat m , m a m m ) K v a l i t n i v a z b y m e z i k y