KONTRAKT VE VZTAHU S DÍTĚTEM Navazuje na diagnostiku problémového chování – přechází do intervenční fáze 1 > Postupy - průvodce ◦Výběr jednoho problému ◦Problém, u nějž se dá předpokládat, že náprava bude úspěšná ◦Diskuse a vyjednávání výběru se žákem ◦Pojmenování problému, který chceme napravit – verbalizace problému musí přesně vyjadřovat, co chceme odstranit ◦ (v čase nebo frekvenci) 2 > Kontrakt •Signalizuje možnost změny •ukazuje směr cesty změny •zavazuje účastníky k úsilí • •Oficiální dokument – formální data, úprava •Předmět dohody – 1 – 3 problémy •Účastníci dohody – přesně vyjmenovat •Konkrétní závazky ozměně očasu ozpůsobech kontroly ovyhodnocení dodržení kontraktu oodměnách a sankcích • • • > Účel kontraktu •umožní žákovi zapamatovat si pravidla •v dítěti roste pocit úspěšnosti •povzbuzují sebedůvěru – vlastní ovlivňování •podporují vědomí úspěchu a vnitřní motivaci - vědomí vlastního já •motivují dítě i v případě, že je pokrok pomalejší •zvyšují důvěru mezi žákem a pedagogem •dávají možnost soustředit se na konkrétní kladné chování a postoje •pomáhají zlepšovat chování ve slabších dnech •povzbuzují všechny účastníky procesu •učí žáky k zodpovědnosti •umožní žákovi okamžitou zpětnou kontrolu o tom, jaké výsledky dosahuje •smlouvy znázorňují, kam dítě pokročilo •poskytuje kontrolu i rodičům •motivují i pedagoga • • > Kontrakt a tabulky ◦Tabulka – dává přehled očekávaného chování, pomáhá udržet pozornost ◦Kontrakt – udržuje pozornost směrem k cílům intervence – změny v chování ◦Posiluje odpovědnost dítěte na změně > Jak sestavit tabulky •vytvářet společně s dítětem •nepřeplňovat problematickými rysy chování •stručnost •srozumitelnost > Tabulka - pozitivní chování > Jméno žáka Jméno učitele Týden Chování po út st čt pá dával jsem pozor hlásil jsem se počkal jsem, až budu vyvolán mluvil jsem slušně byl jsem včas připraven na hodinu se spolužáky jsem si povídal 8 > Formativní účinek smluv •Musí poskytovat zpětnou vazbu – podmínkou je vyhodnocování účinku opatření •Průběh vyhodnocování ◦místo a čas podle dohody uvedené ve smlouvě ◦účastníci – žák, učitel, rodiče ◦aktivně je zapojen žák – sám hodnotí ◦učitel je facilitátor ◦rodiče i žák ◦příjemci signálu o změně ◦dostávají inspiraci pro perspektivní cestu a strategie ◦písemný závěr jednání – podklad pro další postupy > 10 Smlouva_1 ◦Petr se zavazuje —1. Chodit pravidelně do školy —2. Řešit konflikty a hádky bez násilí —3. Každý den napsat hodnocení svého chování ◦Pan učitel Novák se zavazuje —1. Každý den hodnotit Petrovo chování —2. Chválit Petra za dobré řešení konfliktů —3. Informovat ostatní o zlepšeném chování po 3 týdnech plnění smlouvy. ◦Podpis obou účastníků, popř. rodičů: Datum: > Smlouva_2 ◦Třída ◦Dohoda č. Datum ◦ ◦V týdnu od – do: Co udělám: ◦Pokud to udělám, dostanu: ◦ ◦S výše uvedenými podmínkami souhlasíme. ◦Učitel ◦ ◦Student Svědek ◦ > Smlouva_3 ◦Toto je smlouva mezi Františkem P. a učitelem V.P. ◦Podmínky smlouvy jsou následující: ◦Student udělá: ◦Na oplátku, učitel udělá: ◦Za těchto stanovených podmínek ◦ 1….. 2….. 3….. ◦Tato dohoda je považována za neplatnou, pokud student nesplní stanovené podmínky. ◦Tato dohoda bude přezkoumána dne … ◦Podpis studenta Podpis učitele >