Spolupráce s rodiči a komunitou Kontakt s rodiči •Rodiče jsou klíčoví pro efekt práce s žáky •Podpora rodičovské autority, respekt k jejich problémům i slabostem – posiluje autoritu učitele •Informovat rodiče o úspěchu a dobrém chování •Akceptovat rodiče jako spolutvůrce změny v chování žáka –máme společná zájem, radíme se spolu •Dobrá znalost zázemí žáka (kulturní, jazykové, ekonomické) • •Překážky v komunikace mezi školou a rodiči •Nezájem rodičů o život ve škole •Komunikace omezená na problémy •Vlastní zkušenost rodičů se školou a s ní spojené negativní pocity •Obranná pozice rodičů – obavy z potíží (např. OSPOD) • > Portrét dvou šťastných dospělých a jednoho dítěte Jak získat rodiče • opracovat nedůvěru •dát rodičům zřetelně najevo zájem o jejich dítě •zkoušíme opakovaně •hledáme dohodu společných strategií •směřujeme k přesvědčení rodičů o významu a smysluplnosti našich postupů •nevyhánět rodiče do nepřátelských pozic • Práce s rodiči SPS Formy práce s rodiči –příklady Co potřebujeme rodiče učit •jak zacházet se změnami chování jejich dětí ojak omezit osobní zaujetí opak je možné vést jejich výchovné postupy •jak zajistit bezpečnost dítěte a jak pěstovat pocit vlastního bezpečí opozitivní zážitky dítěte oučit je, jak je využít • Zásady práce s rodiči •Vytrvalost •dát rodičům časový prostor pro akceptování problémů dítěte •Stálost •opakovaně podaná ruka •Spravedlnost •Návaznost •Prostor pro zažívání radosti z úspěchu dítěte Ø Zdroje a doporučená literatura •Elliot, J., Place, M.(2006) . Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. Grada. •Felcmanová, L. , Habrová, M. (Ed.). (2015). Katalog podpůrných opatření dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. •Němec, Z. a kol. (2O19). Systematická podpora sociálně znevýhodněných žáků ve vzdělávání. Nová škola, o.p.s. •Ondráček, P. (2003). Františku, přestaň konečně zlobit, nebo… : informace a podněty pro pedagogickou práci s žáky, kteří se chovají při výuce rušivě. ISV nakladatelství. –Petty, G.(2008). Moderní vyučování. Portál. •Viser, J. (2000). Managing Behaviour in Classrooms. David Fulton Publishers. •Vojtová, V. (2010). Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Masarykova univerzita- – • • • • • >