Spolupráce s rodinou a komunitou Rizikové faktory Protektivní faktory R 0 D 1 N Slabá nebo chybějící vazba (attachment) Negativní emoční vztah rodič - dítě (odmítání) Jistá vazba (attachment) Pozitivní akceptující vztah rodič - dítě Pečující klíčová osoba N Ý S Y Trestající, laxní nebo nekonzistentní disciplína Nízká supervize a participace Život v sociálně vyloučené lokalitě Přiměřená rodičovská supervize Důsledná disciplína s jasnými pravidly S T É M Dlouhodobý rodinný konflikt Manželská opora Funkční komunikační systém Nestabilita rodinného prostředí Separace od rodičů, úmrtí Nedostatečně diferencované role Rodičovská participace a pozitivní hodnocení Jasné vymezení rolí Nízký SES, chudoba, nezaměstnanost Kriminální chování, závislosti, zanedbávání, týrání v rodině Vřelá emoční a podporující výchova Kontakt s rod i č i/zákon ným i zástupci • Rodiče jsou klíčoví pro efekt práce s žáky • Podpora rodičovské autority, respekt k jejich problémům i slabostem - posiluje autoritu učitele • Informovat rodiče o úspěchu a dobrém chování • Akceptovat rodiče jako spolutvůrce změny v chování žáka -máme společná zájem, radíme se spolu • Dobrá znalost zázemí žáka (kulturní, jazykové, ekonomické) Překážky v komunikace mezi školou a rodiči • Nezájem rodičů o život ve škole • Komunikace omezená na problémy • Vlastní zkušenost rodičů se školou a s ní spojené negativní pocity • Obranná pozice rodičů - obavy z potíží (např. OSPOD) Doporučení při edukaci žáku se sociálním znevýhodněním (dle Němec et al., Nová škola, 2019) Využít všechny dostupné možnosti pro zlepšení spolupráce s rodiči žáku - zapojení rodiny do vzdělávání žáků, spolupráce se sociálními pracovníky v lokalitě a s místními neziskovými organizacemi, které' v rodinách žáků působí Usilovat o minimalizaci absencí žáků ve výuce - kontaktovat rodinu, zjistit důvod absence, vysvětlit rodičům znutnost omlouvání (neomluvené hodiny a jejich komplikace), zprostředkovat učivo za zameškané hodiny, zvážit spolupráci s OSPOD Rozvíjet atmosféru školy otevřenou principům inkluze - tolerance a vzájemný respekt mezi žáky, učiteli i rodiči - třídnické hodiny, projektové dny, tematické programy se zaměřením na multikulturní výchovu • Rozvíjet personální kapacity školy - kvantitativně (navýšení AP, kapacita ŠPP)i kvalitativně - schopnost empatického vnímání žákovských potřeb a pedagogické dovednosti vedoucí k individualizaci ve výuce, realizace vzdělávání učitelů zážitkovou a interaktivní formou, nácvik situací z reálné praxe, možnost supervize nebo mentorské podpory • Usilovat o intenzivní spolupráci s dostupnými zařízeními poradenských služeb - pedagogicko-psychologickými poradnami (PPP) a středisky výchovné péče (SVP), pomáhá když několikrát do roka dorazí pracovníci PPP do školy a realizují diagnostické a poradenské služby během dne v budově školy • Nastavit intenzivní spolupráci se sociálními službami - přehled o NNO - poradenství, sociálně aktivizační služby (SAS), služby nízkoprahových zařízení pro děti a mládež (známé také jako NZDM), prevence -trávení volného času a doučování v rodinách • Vytvářet mechanismy vzájemné žákovské podpory - žáci si pomáhají s mimoškolní přípravou, vodění do školy • Podporovat řešení základních potřeb žáků - např. ve spolupráci s NNO- dotace školní obědy -vědomí o zajištění základních potřeb, obědy často podmínkou pro zapojení do odpoledních aktivit (doučování, školní kroužky) • Nastavení strategií pro spolupráci s OSPOD - spolupráce při vypracování zpráv, systémové propojení • Spolupracovat s dalšími školami v regionu - usnadnění přestupu žáků mezi jednotlivými typy škol (MŠ, SOU a SOŠ) (dle Němec et al., Nová škola, 2019) Jak získat rodiče • opracovat nedůvěru • dát rodičům zřetelně najevo zájem o jejich dítě • zkoušíme opakovaně • hledáme dohodu společných strategií • směřujeme k přesvědčení rodičů o významu a smysluplnosti našich postupů • nevyhánět rodiče do nepřátelských pozic Co potřebujeme rodiče učit • jak zacházet se změnami chování jejich dětí o jak omezit osobní zaujetí o pak je možné vést jejich výchovné postupy • jak zajistit bezpečnost dítěte a jak pěstovat pocit vlastního bezpečí o pozitivní zážitky dítěte o učit je Jak je využít Zásady práce s rodiči? • Vytrvalost • dát rodičům časový prostor pro akceptování problémů dítěte • Stálost • opakovaně podaná ruka • Spravedlnost • Návaznost • Prostor pro zažívání radosti z úspěchu dítěte Formy práce s rodiči Cíl zjistit mínění rodičů angažovat je pro změnu Posílit rodičovskou odpovědnost Posílit rodičovskou kompetenci v/ Téma - pokrok žáků Otevřená nabídka Zdroje a doporučená literatura • Felcmanová, L. , Habrová, M. (Ed.). (201 5). Katalog podpůrných opatření dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. • Němec, Z. a kol. (2019). Systematická podpora sociálně znevýhodněných žáků ve vzdělávání. Nová škola, o.p.s. • Ondráček, P. (2003). Františku, přestaň konečně zlobit, nebo... : informace a podněty pro pedagogickou práci s žáky, kteří se chovají při výuce rušivě. ISV nakladatelství.