Obor: Logopedie 1

Úvodní informace + seminární úkol

Úvodní informace:


V předmětu Logopedie se seznámíme s:

- ontogenezí a legislativou,

- jednotlivými druhy narušené komunikační schopnosti,

- jejich symptomy, diagnostikou a terapeutickými postupy,

- podpůrnými opatřeními pro žáky s narušenou komunikační schopností, 

- ŠPP x ŠPZ

- dalšími možnostmi podpory.


Požadavky pro splnění předmětu:

- písemný test (prezenční studenti: poslední setkání, kombinovaní studenti: zkouškové období)

- ústní zkouška (prezenční i kombinovaní studenti: zkouškové období)

- seminární úkol (prezenční studenti: prezentují při posledním setkání, kombinovaní studenti: prezentují při ústní zkoušce)


Povinná literatura k prostudování:

Jiřina Klenková - Logopedie, 2006

Další literatura bude doplňována k jednotlivým tématům


V případě jakýchkoliv dotazů mě kontaktujte na mailu:

richterova@ped.muni.cz


Harmonogram setkání:


PREZENČNÍ STUDIUM:


1. týden: úvodní informace k předmětu, úvod do logopedie

2. týden: ontogeneze, legislativa + systém vzdělávání 

3. týden: opožděný vývoj řeči, dyslálie (+ vhled do fonetiky)

4. týden: vývojová dysfázie, koktavost

5. týden: samostudium + práce na seminárním úkolu

6. týden: mutismus, rinolalie

7. týden: palatolálie, anatomie

8. týden: afázie, dysartrie

9. týden: samostudium + práce na seminárním úkolu

10. týden: podpůrná opatření, mezioborová spolupráce

11. týden: státní svátek

12. týden: státní svátek

13. týden: závěrečný test + prezentace seminárního úkolu


Seminární úkol - zadání:


PREZENČNÍ STUDIUM:

Ve skupině budete mít za úkol v časovém rozpěti do 15 minut popsat základní symptomy a navrhnout konkrétní podpůrná opatření a možnosti intervence pro Vámi vylosovaný případ (dítě, klienta). Vytvoříte stručný plakát (velikost a provedení je volitelné) a v poslední hodině odprezentujete tento návrh Vašim kolegům.


Seminární úkol + rozdělení studujících do týmů:

1. Dvouleté dítě s opožděním ve vývoji řeči - Škápíková Klára, Kolářová Michaela, Matyšková Ilona, Hrubanová Nikola, Bělunková Veronika

2. Předškolní dítě s vývojovou dysfázií expresivního typu - Lea Honecová, Sára Svobodová, Eliška Vyhnalová, Eliška Sedláková, Ott Adam

3. Předškolní dítě s vývojovou dysfázií receptivního typu - Novotná Daniela, Jandová Natálie, Boumová Lenka, Kincová Veronika, Albrechtová Tereza

4. Předškolní dítě s poruchou artikulace řeči - sykavky obou řad - Jana Polnická, Julie Ženožičková, Sofie Melicherová, Pekařová Eliška, Přikrylová Helena (erasmus - výpomoc online)

5. Předškolní dítě s poruchou artikulace řeči - hlásky TDNL + vibranty - - Lenka Pohanková, Šárka Pallová, Veronika Ročková, Vojtěch Janský, Čermáková Lucie

6. Dítě mladšího školního věku s fixovanou koktavostí - Fišerová, Fidlerová, Floriánová, Kluzová, Vyorálková

7. Dítě mladšího školního věku se selektivním mutismem projevujícím se ve školním prostředí - Valigurová, Hačková, Fuksová, Pechanová, Benková

8. Dítě předškolního věku s oslabením ve sluchovém vnímání - Natálie Křížová, Adéla Kelblová, Eliška Balcarová, Marie Paulová, Veronika Maděrová

9. Dospělý klient s Brocovou afázií - Kateřina Peková, Soňa Lisičanová, Barbora Vlašicová, Tereza Dolníčková, Gabriela Janošíková

10. Dospělý klient s Wernickeho afázií - Martina Jánská, Adéla Brázdová, Barbora Sopuchová, Helena Jahodová, Kličková Ellyn

11. Dítě raného věku s rozštěpovou vadou - Viola Kostková, Tereza Vališová, Tereza Tomečková, Nováková Alice, Sergi Angela

12. Dítě předškolního věku se zavřenou rinolálií - Tereza Kloparová, Kamila Šoukalová, Vendula Bajtková, Veronika Vaníčková, Zuzana Nádeníčková


V termínech 20.3. a 17.4. bude probíhat samostudium, prosím, využijte tento čas na skupinovou spolupráci a vypracování závěrečného úkolu, který budete prezentovat na posledním setkání.


KOMBINOVANÉ STUDIUM:

Kombinovaní studenti budou pracovat a připravovat seminární úkol samostatně a výsledek přednesou jednotlivě jako krátkou rozpravu (cca 5-10 min) při ústním zkoušení. Úkol: popsat základní symptomy a navrhnout konkrétní podpůrná opatření a možnosti intervence pro Vámi vylosovaný případ (dítě, klienta). Připravené poznámky ve formátu Pdf. odevzdají do Odevzdávárny předmětu.

Témata:

1. Předškolní dítě s vývojovou dysfázií 

2. Dítě mladšího školního věku s fixovanou koktavostí

3. Dítě mladšího školního věku se selektivním mutismem projevujícím se ve školním prostředí

4. Předškolní dítě s poruchou artikulace řeči - sykavky obou řad

5. Dvouleté dítě s opožděním ve vývoji řeči

6. Dospělý klient s Brocovou afázií

7. Dítě raného věku s rozštěpovou vadou

8. Dítě předškolního věku s oslabením ve sluchovém vnímání


Kombinovaní studenti budou pracovat a připravovat seminární úkol samostatně a výsledek přednesou jednotlivě jako krátkou rozpravu (cca 5-10 min) při ústním zkoušení.