Úvodní informace + seminární úkol
Úvodní informace:
V předmětu Logopedie se seznámíme s:
- ontogenezí a legislativou,
- jednotlivými druhy narušené komunikační schopnosti,
- jejich symptomy, diagnostikou a terapeutickými postupy,
- podpůrnými opatřeními pro žáky s narušenou komunikační schopností,
- ŠPP x ŠPZ
- dalšími možnostmi podpory.
Požadavky pro splnění předmětu:
- písemný test (prezenční studenti: poslední setkání, kombinovaní studenti: zkouškové období)
- ústní zkouška (prezenční i kombinovaní studenti: zkouškové období)
- seminární úkol (prezenční studenti: prezentují při posledním setkání, kombinovaní studenti: prezentují při ústní zkoušce)
Povinná literatura k prostudování:
Jiřina Klenková - Logopedie, 2006
Další literatura bude doplňována k jednotlivým tématům
V případě jakýchkoliv dotazů mě kontaktujte na mailu:
richterova@ped.muni.cz
Harmonogram setkání:
PREZENČNÍ STUDIUM:
1. týden: úvodní informace k předmětu, úvod do logopedie
2. týden: ontogeneze, legislativa + systém vzdělávání
3. týden: opožděný vývoj řeči, dyslálie (+ vhled do fonetiky)
4. týden: vývojová dysfázie, koktavost
5. týden: samostudium + práce na seminárním úkolu
6. týden: mutismus, rinolalie
7. týden: palatolálie, anatomie
8. týden: afázie, dysartrie
9. týden: samostudium + práce na seminárním úkolu
10. týden: podpůrná opatření, mezioborová spolupráce
11. týden: státní svátek
12. týden: státní svátek
13. týden: závěrečný test + prezentace seminárního úkolu
Seminární úkol - zadání:
PREZENČNÍ STUDIUM:
Ve skupině budete mít za úkol v časovém rozpěti do 15 minut popsat základní symptomy a navrhnout konkrétní podpůrná opatření a možnosti intervence pro Vámi vylosovaný případ (dítě, klienta). Vytvoříte stručný plakát (velikost a provedení je volitelné) a v poslední hodině odprezentujete tento návrh Vašim kolegům.
Seminární úkol + rozdělení studujících do týmů:
1. Dvouleté dítě s opožděním ve vývoji řeči - Škápíková Klára, Kolářová Michaela, Matyšková Ilona, Hrubanová Nikola, Bělunková Veronika
2. Předškolní dítě s vývojovou dysfázií expresivního typu - Lea Honecová, Sára Svobodová, Eliška Vyhnalová, Eliška Sedláková, Ott Adam
3. Předškolní dítě s vývojovou dysfázií receptivního typu - Novotná Daniela, Jandová Natálie, Boumová Lenka, Kincová Veronika, Albrechtová Tereza
4. Předškolní dítě s poruchou artikulace řeči - sykavky obou řad - Jana Polnická, Julie Ženožičková, Sofie Melicherová, Pekařová Eliška, Přikrylová Helena (erasmus - výpomoc online)
5. Předškolní dítě s poruchou artikulace řeči - hlásky TDNL + vibranty - - Lenka Pohanková, Šárka Pallová, Veronika Ročková, Vojtěch Janský, Čermáková Lucie
6. Dítě mladšího školního věku s fixovanou koktavostí - Fišerová, Fidlerová, Floriánová, Kluzová, Vyorálková
7. Dítě mladšího školního věku se selektivním mutismem projevujícím se ve školním prostředí - Valigurová, Hačková, Fuksová, Pechanová, Benková
8. Dítě předškolního věku s oslabením ve sluchovém vnímání - Natálie Křížová, Adéla Kelblová, Eliška Balcarová, Marie Paulová, Veronika Maděrová
9. Dospělý klient s Brocovou afázií - Kateřina Peková, Soňa Lisičanová, Barbora Vlašicová, Tereza Dolníčková, Gabriela Janošíková
10. Dospělý klient s Wernickeho afázií - Martina Jánská, Adéla Brázdová, Barbora Sopuchová, Helena Jahodová, Kličková Ellyn
11. Dítě raného věku s rozštěpovou vadou - Viola Kostková, Tereza Vališová, Tereza Tomečková, Nováková Alice, Sergi Angela
12. Dítě předškolního věku se zavřenou rinolálií - Tereza Kloparová, Kamila Šoukalová, Vendula Bajtková, Veronika Vaníčková, Zuzana Nádeníčková
V termínech 20.3. a 17.4. bude probíhat samostudium, prosím, využijte tento čas na skupinovou spolupráci a vypracování závěrečného úkolu, který budete prezentovat na posledním setkání.
KOMBINOVANÉ STUDIUM:
Kombinovaní studenti budou pracovat a připravovat seminární úkol samostatně a výsledek přednesou jednotlivě jako krátkou rozpravu (cca 5-10 min) při ústním zkoušení. Úkol: popsat základní symptomy a navrhnout konkrétní podpůrná opatření a možnosti intervence pro Vámi vylosovaný případ (dítě, klienta). Připravené poznámky ve formátu Pdf. odevzdají do Odevzdávárny předmětu.
Témata:
1. Předškolní dítě s vývojovou dysfázií
2. Dítě mladšího školního věku s fixovanou koktavostí
3. Dítě mladšího školního věku se selektivním mutismem projevujícím se ve školním prostředí
4. Předškolní dítě s poruchou artikulace řeči - sykavky obou řad
5. Dvouleté dítě s opožděním ve vývoji řeči
6. Dospělý klient s Brocovou afázií
7. Dítě raného věku s rozštěpovou vadou
8. Dítě předškolního věku s oslabením ve sluchovém vnímání
Kombinovaní studenti budou pracovat a připravovat seminární úkol samostatně a výsledek přednesou jednotlivě jako krátkou rozpravu (cca 5-10 min) při ústním zkoušení.