Základy pedagogické diagnostiky - prezenční studium Cíl předmětu je: • používat základní diagnostické metody, zejména pozorování, rozhovor a obsahovou analýzu prací žáků, dotazník a techniky v praxi a získávat tak data dostupná ve škole pro rozhodování a změny ve výuce a udržování či rozvíjení úspěšné výuky (evidence based instruction). Výstupy pro studenta: na konci tohoto kurzu student: • aplikuje základní pojmy pedagogické diagnostiky při popisu vlastní diagnostické činnosti v praxi a postupuje dle fází diagnostické činnosti; • formuluje cíl diagnostické činnosti a vůči němu zvolí vhodnou metodu a vhodný screeningový diagnostický nástroj; • užívá v praxi při diagnostické činnosti metodu pozorování, rozhovoru a obsahové analýzy prací žáka; • reflektuje svoji zkušenost s diagnostickou činností v praxi a svoje znalosti z oboru pedagogické diagnostiky; • vytvoří jednoduchý plán pedagogické podpory (PLPP), nebo sleduje uplatnění opatření již existujícího PLPP, IVP v praxi, nebo používaná opatření učitele a komparuje se svým zjištěním; • zná základní legislativu související s diagnostickou rolí asistenta pedagoga ve výchovně vzdělávacím procesu. Forma předmětu presenční studiun: seminář: jedenkrát za 14 dní ve dvouhodinovém bloku. Pokud si studenti budou chtít nahradit výuku, mohou si nahradit probírané téma po domluvě s vyučujícím v jiné skupině. Povolená neúčast maximálně 1 seminář, účast na prvním semináři je povinná. Studenti vyjíždějící na stáž (např. Erasmus) se registrují do skupiny s názvem Erasmus. Samostatně studují dle cílů, obsahu a pojmenovaných výstupů v sylabu předmětu. Studijní materiály jsou v IS. Pracují na splnění portfoliového úkolu a formativního testu. Pro vzájemné hodnocení portfoliového úkolu si vytvoří dvojici se spolužákem ze studijní skupiny Erasmus. Svůj portfoliový úkol vloží do odevzdávárny stejně jako ostatní studenti. Předmět je propojen s průběžnou asistentskou praxí (doučování, nebo asistent pedagoga), nebo jinou praxí studenta, v jejímž průběhu realizuje student portfoliový úkol. Na výuce je nezbytná: ● aktivní účast a participace studentů na výuce, (a to i v případě on-line výuky se zapnutou kamerou), ● dále splnění domácích úkolů, které je nezbytné zpracovat pro další seminář. Požadavky k zakončení předmětu: 1) Písemné zpracování portfoliového úkolu se sebehodnocením: diagnostická činnost žáka/klienta v praxi s plánem pedagogické intervence pro vybraného žáka/klienta. Pokud žák již plán podpory má, nebo má IVP, a je mu umožněno se s ním seznámit, pak reflektujte navržená opatření se svým diagnostickým zjištěním a navrhněte další obohacující konkrétní způsob práce s žákem, či jeho podporu; komparujte, zda jsou opatření v praxi respektována. V rámci doučování se soustřeďte také na to, co by žákovi pomohlo v rámci domácí přípravy. Pokud vám není umožněno se seznámit s plánem pedagogické intervence/podpory, IVP, pak konzultujte opatření pro žáky s vyučující/m, pozorujte jejich funkčnost v praxi a reflektujte jejich účinnost. Navrhněte další obohacující konkrétní způsob práce s žákem, či jeho podporu. Tento úkol je možné vykonat i při distanční výuce. 2) Vzájemné hodnocení portfoliového úkolu a jeho kontrola vejce-vejci Student hodnotí kvalitu svého portfoliového úkolu podle stanovených kritérií a hodnotí portfoliový úkol spolužáka: a) Student zpracuje portfoliový úkol a svoji práci zhodnotí. Provede kontrolu vejce - vejci (vloží dokument do osobní poskytovny. Druhý den po vložení provede kontrolu podobných souborů “vyhledat podobné soubory” (ikona dvou vajec). Zjistí procentuální shodu, kterou zapíše do své práce. b) Zašle svoji práci e-mailem spolužákovi pro vzájemné hodnocení. c) Spolužák práci prostuduje, zhodnotí, napíše doporučení k případným úpravám a zašle zpět autorovi. Použije tabulku pro hodnotitele z pokynů. d) Autor práci zkvalitní, zareaguje na doporučení a vloží do odevzdávárny (včetně posudku a hodnocení spolužáka). Pozor, je důležité dodržet termíny pro odevzdání úkolu (uzavření odevzdávárny). 3) Písemný test (formativní) - volitelný Ukončení předmětu: zápočet.