MALÉ SYJkÍPKY SESEKA^MÉ aneb Všichni to známe, ale občas nedodržíme Dodržování pravidel Před pár lety prošla vlna nastavování třídních pravidel. Děti i pedagogické sborovny byly proškoleny, jak mají nastavit efektivní pravidla. Přesto se lze setkat s faktem, že řada tříd má pravidla, ale nechová se podle nich. Co jsou nejčastější nedostatky způsobující, že pravidla nefungují? Připomeňme si je: • Přebytek pravidel je na závadu. Plnohodnotně stačí, když děti ve třídě umějí dodržovat pár základních pravidel. Ale těch pár dodržovat důsledně a průběžně je obnovovat a dotahovat v kontrole jejich plnění. • Je-li pravidlo, musí být i sankce nebo odměna. Mnoho omezení děti časem přestanou respektovat, protože jejich porušení prošlo, prochází. Poruším-li pravidlo, projde mi to. • Formulování pravidel by mělo být pozitivní. Nikoliv zákazové. Chci-li něco říci při vyučování, hlásím se. Mluvím až po vyzvání učitelem. • Pravidla by měla být srozumitelně sepsána a být součástí třídní knihy. Tak, aby každý vyučující, byť není třídním, si mohl kdykoliv během hodiny nahlédnout do třídní knihy, pravidla dané třídy přečíst včetně sankcí a dodržovat je. • Pravidla pro jednotlivé třídy by se měla v základních bodech dovát pro všechny třídy školy. Tak, aby tvořila osu, kterou na prvním stupni třídní učitelky založí a nastaví. A další pedagogové je upevňují a rozvíjejí. • Ve třídě třídní nastaví jedno pravidlo, a dokud jej neumí třída dodržovat, pak netřeba děti zatěžovat dalším pravidlem. • Nedůslednost dospělých bývá spouštěčem nekázně. Při zaznamenání zhoršení kázně vyučující zaměří pozornost na svou důslednost. • Na druhém stupni a u tříd, kde vyučuje více pedagogů, je nutné se sjednotit v přístupu k danému jevu. Sejít se a sjednotit se na zcela konkrétních reakcích i sankcích při překročení pravidel. Minimálně po dobu dvou měsíců se vzájemně informovat, jak probíhá chování dětí. Změny v normách třídního chování vyžadují minimálně dobu dvou měsíců, než dojde k patrnému posunu. • Upevňovat společnou disciplínu při uplatňování domluvených V některých školách se jednotný přístup pedagogů k nekázni vnímá jako pracovní pokyn a jeho nedodržování je vedením chápáno jako porušení pracovní kázně. Zpracovala PhDr. Helena Vrbková Časopis TŘÍDNÍ UČITEL a vedení třídy lze objednat na e-mailové adrese: send@send.cz Muži soN Muž v současnosl Seminář bude zaměřen na charak; ristiku mužských archetypů a na fak která ovlivňují vývoj mužů. Pojetí a p stavení muže v současné společno v partnerských a pracovních vztazíc Účastníci se budou zabývat otázkan Jak se cítím jako muž? Jaké jsou moje limity? Nakolik jsem si vědom svých nedostatků? Seminář bude veden sebezkušenostr formou. Termín: 20. až 22. listopadu 2020 Lektoři: Mgr. Josef Forman Mgr. Václav Schon Mgr. Ivo Škrdlant Cena: 2 600 Kč Informace na e-mailové adrese: f.pepino@centrum.cz Třídní iičilel