SZ6015 Metodika průřezových témat v RVP 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z. HANA HORKÁ KATEDRA PEDAGOGIKY JS 24/1.SEM Cíle předmětu 1. Seznamuje studenty s průřezovými tématy v RVP. 2. Pojmenovává hodnoty spojené s průřezovými tématy a konceptualizuje průřezová témata jako významné výchovné oblasti v současném vzdělávání. 3. Ukazuje možnosti začlenění průřezových témat do kurikula. Cílem dnešního setkání Představení ve studijní skupině, očekávání od předmětu. Zjištění studentova pojetí předmětu. Seznámení s obsahem, prostředky výuky v semináři a požadavky k ukončení předmětu. 1. Výchova jako záměrná, cílevědomá soustavná činnost 1. Proces utváření osobnosti člověka (formování jeho základních osobnostních znaků: názorů, přesvědčení, postojů, citů), utváření podmínek umožňujících rozvoj a stimulujících snahu člověka stát se integrovanou a socializovanou osobností, stát se člověkem jako sociální bytostí, utváření charakteru osobnosti působením na city a vůli, proces cílevědomého utváření vztahu člověka ke světu (k přírodě, civilizaci, kultuře, sociálnímu prostředí). Při utváření osobnosti se slučuje svoboda jedince s mravním řádem společnosti (lidstva). 2. Výchova jako proces rozvíjení člověka jako společenské bytosti a osobnosti ❖ základní příprava na výkon sociálních rolí ❖ v ýchova dospělých (neustálé dotváření osobnosti, popř. v jejím udržování, event. přetváření (resocializaci, reedukaci); ❖ adaptace na neustále se měnící životní podmínky, zdokonalování výkonu sociálních rolí a vytváření možností přecházet na sociální role nové; ❖ rozšiřování konzumace kultury a spoluúčasti na jejím vytváření; ❖ všestranné ovlivňování chování a jednání; ❖ všestranná péče o člověka a jeho život. Očekávané vlastnosti jedince versus hodnoty Slušný, zdvořilý, poctivý, Dobro skromný, zodpovědný, mravně uvědomělý, tolerantní vyrovnaná osobnost, smysl pro krásu, Krása pracovitý, Práce s šetrným vztahem k prostředí zdravý… Zdraví Mravní výchova, výchova demokratického občana, multikulturní výchova, výchova v globálních souvislostech, estetická výchova, pracovní výchova, mediální výchova, osobnostní a sociální výchova, environmentální výchova, tělesná a zdravotní výchova. Osnova předmětu 1. Průřezová témata RVP jako odraz hodnot ve vzdělávání/v průřezových tématech; 2. Průřezová témata RVP jako výchovná témata v současné škole. Zařazení průřezových témat do kurikula. 3. Osobnostní a sociální výchova. Ukázky projektů a aktivit. 4. Výchova demokratického občana. Ukázky projektů a aktivit. 5. Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Ukázky projektů a aktivit. 6. Multikulturní výchova. Ukázky projektů a aktivit. 7. Environmentální výchova. Ukázky projektů a aktivit. 8. Mediální výchova. Ukázky projektů a aktivit. 9. - 12. Realizace výchovně vzdělávací aktivity v rámci průřezového tématu. Zpětná vazba, reflexe k aktivitě a k vytvořené metodice. Metodika PT v RVP jako součást teorie a metodiky výchovy Proč? • pro rozvoj obecné edukativní kompetence, tzn. schopnosti připravit výchovné činnosti, • zprostředkovat zkušenost s metodami rozvoje osobnosti (oblast volní, mravní, estetická, sociální apod.), • rozvinout hlubší porozumění transformaci výchovně-vzdělávacího procesu v souvislosti s proměnou společnosti i jedince a aktuálním dění ve světě, • vybavit dovednostmi vést a motivovat děti k celoživotnímu učení a pracovat i s rodiči a širší komunitou. Klíčové pojmy/koncepty Metodika = průřezová témata = RVP = Proč MPT je součástí TMV? Výstupy z učení Na konci kurzu bude student/ka schopen/a: • charakterizovat průřezová témata RVP jako výchovná témata v kurikulu. • pojmenovat hodnoty spojené s průřezovými tématy. • navrhnout začlenění průřezových témat do ŠVP. • navrhnout, realizovat a vyhodnotit dílčí aktivitu v rámci průřezových témat. vytvořit metodiku dílčí výchovné aktivity v rámci průřezového tématu. Zadání úkolu 1. Vyberete si jedno z průřezových témat. 2. Navrhnete výchovně vzdělávací aktivitu v rámci tohoto tématu. Termín: DO 26. BŘEZNA 2024. 3. V seminární skupině ji realizujete a poté získáte zpětnou vazbu od spolužáků a vyučujících. Budete reflektovat i sami tuto aktivitu, včetně návrhu možných alterací. Výstupem je také tvorba metodiky této aktivity. Nejlepší metodika bude nabídnuta k publikaci v časopisu Komenský. Povinná literatura Horká, H. (2005). Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: MSD s.r.o. Průcha, J. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. (2006). Praha: Triton. Šeďová, K. (2007). Děti a rodiče před televizí. Rodinná socializace dětského televizního diváctví. Brno: Paido. Šmajs, J. (1994). Kultura proti přírodě. Tři ekologické eseje. Brno: Zvláštní vydání. Valenta, P. (2017). Teoretická východiska mediální výchovy jako determinant mediálně pedagogické praxe. Pedagogická orientace 27(3), 473. Valenta, J. (2006). Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: Aisis. Rámcový vzdělávací program pro ZV https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-vcr/skolskareforma/ramcove-vzdelavaci-programy (od s. 132). Košťálová, H. (ed). (2005). Interkulturní výchova ve školním vzdělávacím programu: Sborník z projektu \Varianty - projekt interkulturního vzdělávání\. Praha: Kritické myšlení a Člověk v tísni. Průcha, J. Multikulturní výchova Teorie - praxe- výzkum. O ISV nakladatelství, Kol. (2012). Multikulturní výchova na 2. stupni ZŠ. Praha: Raabe Mediální výchova má vybavit žáka základními poznatky o fungování a roli současných médií. Podporuje poučené, aktivní a nezávislé zapojení jednotlivce do mediální komunikace, schopnost analyzovat nabízená sdělení, posoudit jejich věrohodnost a vyhodnotit jejich komunikační záměr.