MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ PEDAGOGICKÁ FAKULTA KATEDRA PEDAGOGIKY Seminární práce Rozhovor s nadaným žákem SZ6023 Výchova nadaných žáků 2. semestr Vypracovala: Lucie Zábojníková, učo 537606 Vyučující: doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. Čestně prohlašuji, že jsem tuto práci vypracovala samostatně a pouze za využití pramenů, zmíněných v závěru práce. Kazuistika nadaného Roman se narodil 15. června 2009, narodil se v běžném termínu, jeho otec má vysokoškolské vzdělání, matka má vyšší odborné. Má také mladší sestru, která má také nadání, v pěti letech se naučila sama číst. Když byl Roman malý, měl opožděný psychomotorický vývoj, začal chodit až v 15 měsících. I řeč byla opožděná, ve třech letech stále nemluvil. Po třetím roce začal mluvit, v pěti letech začal chodit na logopedii. Měl také opožděné dovednosti kreslení. Jeho nadání se začalo projevovat již ve 2 letech, začal poznávat velké množství dopravních značek. V pěti letech se ho matka zeptala, jak je možné, že je schopný počítat příklady i když neví, jak číslice napsat, odpověděl že jednotlivá čísla vidí jako obrazce. V šesti letech byl testován testem IQ společnosti Mensa, které má výrazný nadprůměr 95-98 percentil. Vykazoval výborné nadání na čísla a matematiku, v šesti letech již dokázal pracovat s trojcifernými čísly. Velmi lpí na svých zvyklostech. Když jsou věci jinak, než jeho představa, je velmi rozladěný. U některých věcí naopak zase nenávidí opakování. Také bere věci velmi logicky a doslovně. V prvních třech ročnících základní školy se často nudil, takže utíkal do vlastního světa, to se nelíbilo pedagogům. Učitelka upozorňovala rodiče na to, že je nepozorný. První tři a půl roku navštěvoval první ZŠ, na této škole místo toho, aby jeho nadání rozvíjeli, ho zpomalovali. Škola slibovala rychlejší tempo a individuální přístup, ale to se nepodařilo naplnit. V polovině třetí třídy přestoupil na školu specializovanou na nadané děti, která probíhala online, v páté třídě nastoupil na běžnou základní školu do třídy specializované na anglický jazyk, do které dochází nyní. Do teď má velké problémy s kreslením i se stylem písma. Má také problémy se sociálním cítěním a vedením konverzace. Také nepociťuje strach a stres z testů a zkoušení. Je pro něj důležitá pravda a spravedlnost, těžko se přizpůsobuje změnám. Není moc ambiciózní, neklade si mnoho úkolů navíc, nemá potřebu své nadání rozvíjet. U spousty svých zájmů často moc dlouho nevydrží. Nezajímá se o trendy a materiální věci, také nemá rád a nepoužívá sociální sítě. Rozhovor 1. Jak by ses popsal někomu, kdo tě nezná? Introvertní a klidný. 2. Na jakou školu právě chodíš? Do jaké třídy? Kolik máš ve třídě spolužáků? Chodím na základní školu ZŠ Otevřená, chodím do 7.A, mám 25 spolužáků. 3. Jaké jsou tvé oblíbené předměty? Moje oblíbené předměty jsou přírodopis, dějepis a český jazyk. 4. Věnuješ se svým oblíbeným předmětům i mimo školu? Z přírodopisu si hledám články na wikipedii a mám přírodovědné knihy. 5. Všímáš si toho, že máš nadání? Všímám si toho u některých předmětů, ale ne u všech, poprvé jsem si toho všiml již v první třídě, protože jsem uměl číst a psát lépe než ostatní. 6. Jaké předměty nemáš rád? Tvořivou výchovu a tělesnou výchovu. 7. Jak se ti daří v předmětech, co nemáš rád? Z tělocviku mám dobré známky, z tvořivé výchovy mi toto pololetí vychází za 2. 8. Chodíš na nějaké školní olympiády, pokud ano tak na jaké? Tento rok jsem šel na soutěž Babylon, v této soutěži jde o porozumění textu, umístil jsem se na třetím místě, předchozí rok jsem byl také na soutěži Babylon a na městském kole matematické olympiády. 9. Jaké máš koníčky? Rád míchán nealkoholické nápoje, hraju hry, čtu knížky a koukám na historické dokumenty. 10. Chodíš do nějakých zájmových kroužků? Tento rok na žádné nechodím, předtím jsem chodil do florbalového kroužku. 11. Máš ve třídě kamarády? Jací jsou? Ve třídě mám pár kamarádů, občas jsou velmi divocí, rád si s nimi povídám. 12. Sdílí tvoji kamarádi tvé zájmy? Ano sdílí, občas hrajeme po škole hry. 13. Vycházíš se svými spolužáky? Se všemi spolužáky mám neutrální nebo dobrý vztah, není nikdo, koho bych neměl rád. 14. Máš občas problém vést konverzaci se svými vrstevníky, protože tématu konverzace nerozumí? Občas při přednášení tématu vlastního výběru ve třídě, při normální konverzaci nikoliv. 15. Pracuješ ve škole radši ve skupině nebo samostatně? Záleží na tématu, pokud mě téma zajímá radši pracuji sám, pokud je pro mě téma méně zajímavé radši pracuji ve skupině. 16. Jsi vůdčím typem nebo radši následuješ ostatní? Jsem spíše vůdčím typem, ale nevadí mi poslouchat někoho jiného. 17. Máš už vybranou střední školu? Pokud ano jakou? Ano, hlásil jsem se na Gymnázium Bystrc, před týdnem jsem byl na přijímacích zkouškách, které se mi nezdály těžké. 18. Navštívil si Pedagogicko-psychologickou poradnu? Pokud ano popiš svoji zkušenost. Do pedagogicko-psychologické poradny jsem nešel, byl jsem však před pár let u psycholožky. 19. Máš nastavený individuální vzdělávací plán? Pokud ano, vyhovuje ti? Pokud ne, chtěl by si o něj požádat? Dřív jsem po tom toužil, nyní jsem spokojený bez něj. 20. Máš školu rád? Školu mám rád, mám rád učitele a spolužáky, budova školy je pěkná a rád v ní trávím čas. 21. Dostáváš ve škole nějaké úkoly navíc? V matematice dostávám příklady navíc. 22. Nudíš se ve škole, když se probírá učivo, co již znáš? Moc mě to nebaví, ale nijak extrémně mi to nevadí. 23. Uvítal bys na své nynější škole nějaké změny nebo vylepšení? Nelíbí se mi známkovací systém v přírodopise, paní učitelka je moc přísná na drobné chyby, jinak mi vše ve škole vyhovuje. 24. Vycházíš s učiteli? Vyhovuje ti jejich styl vyučování? Se všemi učiteli vycházím, nemá s žádným problém. 25. Chovají se k tobě učitelé jinak než k ostatním žákům? Na staré škole ano, paní učitelka mi tam dělala naschvály, na nové škole se ke mně chovají stejně jako k ostatním. 26. Kde se vidíš za 15 let? Těžko říct, rád bych vystudoval vysokou školu v zahraničí a pak pracoval v inženýrství. Závěr Z tohoto rozhovoru lze vyvodit to, že některým žákům s nadáním vyhovuje výuka na klasické škole, kde můžou být mezi běžnými dětmi. Důležitější než škola specializovaná na nadané žáky je přístup učitelů.