Eva Trnová PdF MU trnova@ped.muni.cz Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Co je nutné vědět při vzdělávání nadaných? —Jak nadaného poznat —Jak s nadaným pracovat Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Jak nadaného poznat —Žádné dvě děti nejsou zcela stejné a o nadaných dětech platí totéž. —Clark (2008) dokonce uvádí, že nadaní se od sebe odlišují více než jedinci intaktní populace. —Proto nelze nadané žáky vnímat jako homogenní skupinu (Fořtík a Fořtíková, 2007). — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Projevy nadaných — Přesto lze vymezit projevy, se kterými se u nadaných můžeme setkat a na které je nutné brát zřetel při jejich vzdělávání. —Nadaní však nemusí disponovat všemi projevy a ani jejich výskyt není zárukou, že se jedná o nadaného. —Dále je velmi důležité vzít v úvahu, že uváděné projevy mohou být ovlivněny věkem nadaného a že jsou obvykle vázány na oblast nadání. —Zejména je potřeba si uvědomit, že nadání je součástí celé osobnosti nadaného jedince, nikoliv její samostatná a izolovaná část, proto je nutné brát v úvahu osobnost nadaného jako celek (Laznibatová, 2003). — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Desatero o projevech nadaných —Vytvořeno na základě kompilace poznatků o projevech nadaných a jejich potřebách. Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Práce ve skupině —Uveďte, které projevy nadaných považujete za významné pro vzdělávání nadaných. —Prezentace názorů a jejich obhajoba. —Diskuze. — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Motivace · ·Vnitřní motivace pro oblast jejich zájmu, často velmi silná. · —Obtíže s motivováním v jiných oblastech, které nadaný vnímá jako „nedůležité“ z hlediska svého zájmu. Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Přístup k učení •Perfekcionismus, který požadují i od druhých. •Jsou sebekritičtí a někdy mají chybné sebepojetí. Zaujetí pro činnost související s jejich zájmem. •Neumí se učit, proto mohou mít problémy. •Schopni delší pozornosti pro oblast jejich zájmu. •Vysoká koncentrovat pro oblast jejich zájmu. Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Paměť ·obvykle vynikající, a to zejména v oblasti jejich zájmu. ·Může být encyklopedická. ·Vytvářejí struktury. —Rychlé zapamatování – nepotřebují tolik opakování jako intaktní populace. Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Zpracovávání informací ·Rychlé zabudovávání nových poznatků do existujících znalostních struktur a v případě potřeby jsou schopni je přebudovat. ·Používají vyspělejší myšlenkové procesy. ·Dovedou rychle a správně zobecňovat. ·Chtějí získávat nové informace a dokáží si je vyhledat. ·Lépe rozumí abstraktním pojmům než jejich vrstevníci. —Vidí neobvyklé vztahy a souvislosti. Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Osvojování poznatků ·Velmi rychlé, nepotřebuji tolik procvičování jako intaktní populace. ·Opakování již známého je zdrojem nudy a nepozornosti. ·Kladou si otázky. ·Umí kriticky uvažovat. —Prezentují své názory a dokáží je obhajovat. Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Pozorování ·Mají výborné pozorovací schopnosti, dokážou rozlišit i detaily, které jejich vrstevníci nevnímají. ·Na základě pozorování vyvozují závěry. ·Jsou schopni odlišit podstatné znaky od nepodstatných. —Plánují postup. Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Řešení problému ·Chápou problémy v širších souvislostech. ·Jsou schopni uplatňovat osvojené poznatky a zkušenosti v nových situacích. ·Mají živou představivost. ·Jsou často originální ve svém uvažování i ve způsobu řešení úkolů. —Někdy nejsou schopni přijmout argumenty, které se neshodují s jejich názory. Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Smysluplnost ·Chtějí znát důvody. ·Chtějí se podílet na plánování. ·Chtějí mít možnost volby. ·Odmítají plnit úkoly, které považují za nesmyslné. —Neradi se podřizují pravidlům, zejména těm, které nepovažují za odůvodněné. Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Vztahy s vrstevníky, dospělými ·Vzhledem k odlišnosti si nemusí rozumět s vrstevníky, kteří nesdílejí jejich zájmy a jsou na jiné intelektuální úrovni. ·Mohou odmítat skupinovou práci se spolužáky a být jimi také odmítáni. ·Pokud nemají možnost komunikovat s vrstevníky „na stejné kognitivní úrovni“, vyhledávají dospělé. —Mají sklon k odmítání autorit (např. učitelé, další pedagogičtí pracovníci), pokud je nepovažují za autoritu sami. Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Emocionální nevyváženost ·Velké odlišnosti - je nutné vnímat osobnost nadaného jako celek - někteří odborníci (např. Freeman) s touto charakteristikou nadaných nesouhlasí. ·Bývá spojena s úrovní pohledu na existencionální otázky – zabývají se úvahami, které jejich vrstevníci nevnímají. ·Mají rozvinutý cit pro morálku a spravedlnost. —Nadání umocňuje jejich osobnostní charakteristiky a proto mohou být více vznětliví, netrpěliví, což může vyvolávat problémy ve vztazích. Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Zdroje —Clark, B. (2008). Growing up gifted (7th ed.) Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall. —FOŘTÍK, Václav a Jitka FOŘTÍKOVÁ. (2007), Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. 1. vyd. Praha: Portá. ISBN 978-807-3672-973. —FOŘTÍK, V., FOŘTÍKOVÁ, J. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-297-3 —Laznibatová, J. (2003). Nadané dieťa. Bratislava: Iris. —MACHŮ, E. Rozpoznávání a vzdělávání rozumově nadaných dětí v běžné třídě základní školy - příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN: 80-210-3979-5. — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky