Eva Trnová PdF MU trnova@ped.muni.cz Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Identifikační proces —Různí odborníci různé etapy —Nominace —Identifikace —Diagnostika —Není ostrá hranice mezi nominace identifikací – prolínání (např. u projevů nadaných). — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Nominace —Rodiče —Pedagogové —Spolužáci —Autonominace Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Identifikace —Subjektivní —Objektivní Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Identifikace - subjektivní metody —Používají především pedagogové – identifikační nástroj jsou metody pedagogické diagnostiky (rozhovor, pozorování, dotazník, test, analýza výkonů, výtvorů a činností žáka aj.). — —Nutná znalost nejen správné aplikace metod pedagogické diagnostiky, ale i teoretické poznatky z oblasti nadání a vzdělávání nadaných. — —Metody pedagogické diagnostiky mohou použít v určité zjednodušené formě i rodinní příslušníci, spolužáci, přátelé - jedná se převážně o názory těchto osob - spíše jde o nominaci než identifikaci. — Adresa skript pedagogické diagnostiky: https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/2146 — — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Obecné charakteristiky nadání — — —„Populace nadaných se jeví směrem ven jako relativně homogenní, ale směrem dovnitř jako heterogenní skupina s pestrými interindividuálními rozdíly.“ — — Jurášková, 2006 Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Charakteristické znaky (projevy) nadaných —Různí autoři uvádí různé výčty : —často je uváděno rané čtenářství —akcelerovaný vývoj – brzy chodí, mluví… —logické, kritické myšlení… —vynikající paměť, encyklopedické znalosti… —Ukázka výčtu charakteristik –Portešová https://www.nadanedeti.cz/odborne-zdroje-clanky-typicke-charakteristiky —Kladné a záporné projevy Jurášková – viz následující text —Trnová – Desatero —Publikace s projevy v jednotlivých oblastech nadání — — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Shrnutí —Video Jak identifikovat nadané dítě: — https://www.youtube.com/watch?v=sFKOVBRSezw — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Identifikace —Objektivní metody – standardizované testy —IQ – není vhodné pro děti —Menza snaha vytvořit vlastní testy – probíhá —MU - doc. Portešová – matematické nadání, INVENIO https://invenio.muni.cz/ —https://www.invenio.muni.cz/o-inveniu-zakladni-informace —IDENA - https://objednavky.nuv.cz/nastroj/15-nadani/30017-posuzovaci-skaly-a-didakticke-testy-k-vyhledavani -nadanych-zaku-idena —MU – Trna, Trnová – Poznejte v sobě Einsteina https://www.researchgate.net/publication/307907959_Objevte_v_sobe_Einsteina —Havigerová – MŠ HK – testování předškolních dětí podle zahraničního originálu – CGS test - Characteristics of Giftedness Scale - Silvermanová — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Diagnostika —Potvrzení nadání pomocí objektivních metod - je záležitostí odborníků na danou oblast, především psychologů a speciálních pedagogů. —V ČR - provádí školská poradenská zařízení, zejména Pedagogicko-psychologické poradny, ale také Speciálně-pedagogická centra (např. při diagnostice nadání u dítěte s poruchou autistického spektra). —Pro vyšetření nezletilého je nutná vyplněná žádost, informovaný souhlas zákonného zástupce dítěte a vyjádření školy, navazující na „prediagnostiku“ (nominace, identifikace). —Výstup komplexní psychologické diagnostiky mimořádného nadání - komplexní informace o dítěti. — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky MŠMT (vyhláška č. 27/2016 Sb., 2016) —Zjišťování mimořádného nadání včetně vzdělávacích potřeb žáka provádí školské poradenské zařízení ve spolupráci se školou, která žáka vzdělává. Pokud se nadání žáka projevuje v oblastech pohybových, manuálních nebo uměleckých dovedností, vyjadřuje se školské poradenské zařízení zejména ke specifikům žákovy osobnosti, které mohou mít vliv na průběh jeho vzdělávání, a míru žákova nadání zhodnotí odborník v příslušném oboru, jehož odborný posudek žák nebo zákonný zástupce žáka školskému poradenskému zařízení poskytne. Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Shrnutí: —Co bychom měli o nadaném vědět: — v čem je nadané — míru nadání — osobnost žáka - typ nadaného + osobnostní charakteristiky (Hubatka – typ žáka) —(Hubatka Miloslav Úspěšní vychovávají děti jinak – pohled pedagoga; Miková, Šárka; Stang, Jiřina Typologie osobnosti u dětí – pohled psychologů - ukázka z knížky https://obchod.portal.cz/pedagogika/typologie-osobnosti-u-deti/#ukazky — — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Jak vzdělávat nadané žáky? —Inkluze – diferenciace - segregace —Modely vyvážené inkluze —Metody obohacení a akcelerace —Modely práce s nadanými —Doporučené postupy pro vzdělávání nadaných — — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Modely vyvážené inkluze Obsah obrázku text, snímek obrazovky, monitor, obrazovka Popis byl vytvořen automaticky https://sites.google.com/view/modely-vyvazene-inkluze/ https://sites.google.com/view/modely-vyvazene-inkluze/ Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Základní způsoby práce s nadanými žáky —Akcelerace - urychlování postupu (předčasný vstup do školy, přeskočení ročníku). — —Obohacování (enrichment) - rozšíření učiva, vyšší náročnost výuky. — —Oba přístupy se při vzdělávání nadaného žáka doplňují. — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Kde hledat materiály k obohacování —Stránky Mensa – školy spolupracující s Mensou —https://deti.mensa.cz/index.php?pg=odborne-informace--pracovni-listy--most-2000--matematika — —tinyurl.com/nadani — — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Jak učit nadané žáky —Video: https://www.youtube.com/watch?v=-dU-MgwaZ-4 — — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Renzulliho „model otáčivých dveří“ —Je založen na metodě obohacování – postaven na dobrovolnickém základě – žáci nejsou vybíráni – hlásí se sami, ale postupně „odpadají“ —„Obohacující triáda“ – metody ve třech následných stupních — Metody I. typu - cíl vyvolat zájem o nějakou oblast; získat přehled o struktuře a možnostech - zájmová centra ve třídě, exkurze, diskuse s odborníky. —Metody II. typu - rozvoj procesů myšlení a cítění. Cílem je kognitivní a afektivní trénink, zručnost v samostudiu a pokročilé dovednosti zkoumání a práce s informačními zdroji. Trénují se také schopnosti ústní, písemné i vizuální komunikace. —Metody III. typu - zkoumání reálných problémů – — samostatný výzkum, rozvoj zájmu, motivace, — samostatnosti a tvořivosti nadaných účastníků. — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Kde hledat informace - knihy —https://www.nadanedeti.cz/odborne-zdroje-knihy-o-nadani — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Zdroje —DOČKAL, V. Zaměřeno na talenty: aneb Nadání má každý. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2005. 245 s. ISBN 80-7106-840-3. —HŘÍBKOVÁ, L. Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada, 2009. 255 s. ISBN 987-80- 247-1998-6. —JURÁŠKOVÁ, J. Základy pedagogiky nadaných. 1. Vyd. Praha: Institut pedagogickopsychologického poradenství ČR, 2006. 131 s., ISBN 80-86856-19-4. — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky