Eva Trnová PdF MU trnova@ped.muni.cz Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky MOTIVACE —Co je to??? —Motiv —Motivace —Motivování —Potřeby —Zájem Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Motivy —psychické vlastnosti (dispozice) osobnosti — vnitřní příčiny chování - spjaty s emocemi —Definice podle Younga : —Motivy jsou faktory, které vzbuzují, udržují a zaměřují chování. Motiv tedy determinuje chování, které cíleně směřuje k určitému psychickému stavu, jemuž říkáme uspokojení určité potřeby. — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Motivace —psychický proces, ve kterém se motivy realizují v chování jedince —probíhá intrapsychicky, je však těsně svázána s vnějšími vztahy člověka k předmětům a jevům v okolí —Kladná motivace - je doprovázena kladnými emocemi, —Záporná motivace - doprovázena zápornými emocemi. — —Vnitřní motivace - tehdy, jestliže činnost, ke které vede, uspokojuje vyvolanou potřebu (je pouze kladná). —Vnější motivace - tehdy, jestliže činnost, ke které vede, uspokojuje jinou (zástupnou potřebu). — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Průběh motivace — homeostáza aktualizace potřeby motivované chování uspokojování potřeby homeostáza motivační energie čas Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Motivování —forma a obsah vnější stimulace, kterou je motivace u člověka vyvolávána —motivované chování je ovlivněno nejen motivem, ale i situací, ve které se člověk nachází — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Zájem —zvláštní motiv, jehož základem bývá více potřeb, které mohou být vrozené i získané —složitý motiv - provázanost motivační a emoční složky —může vyrůstat z různých skupin potřeb —vyvolává vnitřní kladnou motivaci — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Potřeby —jsou to nejjednodušší motivy —základní vlastností potřeb je možnost jejich uspokojení. —homeostatický princip - při uspokojení potřeb člověka je jeho organismus ve stavu fyzické a psychické stability —vzbuzení (aktualizaci) potřeby a vzniku motivu – porušení homeostáze — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Struktura žákových fyziologických a psychických potřeb (Maslowova pyramida potřeb) —(1) fyziologické potřeby - přijímání kyslíku, vody a potravy, vyměšování, vydechování oxidu uhlíku, sex, vyhnutí se škodlivinám, horku, chladu, bolesti, smyslová a svalová aktivita, odpočinek —(2) potřeby bezpečí - v rodině, v kolektivu spolužáků —(3) potřeby sounáležitosti a lásky —(4) potřeby uznání - kompetence, respekt, prestiž, obrana, autonomie, dominance —(5) potřeby seberealizace - vlastnictví, hra a zábava, postavení v zaměstnání a společnosti, poznávání a vzdělávání - snaha naplnit své schopnosti a záměry. —Důležité je, že každý jedinec si vytváří vlastní (individuální) hierarchii potřeb a vzniká tak motivační zaměření osobnosti, které se v dalším životě může zčásti měnit. — Psychické potřeby žáka —(a) sociální potřeby - identifikace, pozitivní vztahy (učitel-žák), prestiž, vliv, autonomie kompetence (kladné i záporné) — —(b) výkonové potřeby - dosažení úspěchu, vyhnutí se neúspěchu (kladné i záporné) — —(c) poznávací potřeby - zájem o vyučovací předmět (pouze kladné) — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Zásady motivování žáka —individuální motivování —variabilita —přiměřenost —optimální míra motivace —formování spektra potřeb žáků —tvorba zájmu —přechod od vnější motivace k motivaci vnitřní —přechod od kvantity motivace k její kvalitě —potlačování záporné motivace —cílevědomost —systematičnost —provázanost s dalšími technologickými prvky výuky — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Vnitřně předmětové (přírodovědné) poznávací motivační vyučovací techniky —nezáměrné vnímání a experimentování —modelování přírodních objektů a jevů —systematizace vědomostí —podobnost a analogie objektů a jevů —problémové úlohy a projekty —jednoduché experimenty a hračky —empirické a intuitivní vědomosti —naučné filmy, videopořady a počítačové programy —paradoxy, kouzla a triky —humor v přírodovědě —didaktické hry a soutěže — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Mezipředmětové poznávací motivační vyučovací techniky —vzájemná aplikace přírodovědných vědomostí a jejich užití v technice a jiných oborech —přírodověda a život člověka —historie přírodovědných objevů a osudy významných přírodovědců —informační technologie (počítače aj.) v přírodovědě —vědecko-fantastická literatura a film —přírodověda a umění —citáty významných přírodovědců —filozofické aspekty přírodovědy Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Zásady inovace výuky —důraz na aktivní úlohu studentů, —nutnost vyučovat předmět v kontextu běžného života, —propojování – dříve naučeného s novými informacemi, nových informací se znalostmi z jiných předmětů (interdisciplinární přístup), s kontextem praxe v podnicích či s každodenními situacemi, —podpora schopnosti řešení problémů, diskuze, argumentace a týmové práce, —individuální přístup ke studentům, —využívání praktických cvičení a experimentů. — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Motivace a nadání —Všechny modely nadání obsahují motivaci —Tříkruhová teorie nadání Josepha Renzulliho - pro rozvoj nadání nutný považuje motivační prvek - nazývá jej „angažovanost v úkolu“ (task commitment). —Mönksův model - nahrazuje angažovanost v úkolu obecněji „motivací“. —Rozvoj nadání podle Mönkse závisí z velké části na podporujícím prostředí – ve školním prostředí, je problémem vysoký počet žáků ve třídách, který neumožňuje individuální přístup učitele. —Péče o nadané vyžaduje vhodné podmínky – materiální i formální. — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Renzulliho triadický model nadání Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky 4 + 4 + 1 model E. Czeisela — SOCIÁLNÍ FAKTORY štěstí RODINA ŠKOLA VRSTEVNÍCI specifické intelektové schopnosti motivace všeobecné intelektové schopnosti tvořivost Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Hvězdicový model nadání A. J. Tannenbauma Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Diferencovaný model nadání a talentu - Gagného model Gagného model Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Pentagonální model nadání R. J. Sternberga Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Mnichovský model nadání Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Motivace nadaných žáků — •častý mýtus – nadané žáky není nutné motivovat •opak - mimořádně nadaní žáci jsou obvykle úzce zaměřeni a jejich motivace je obtížná •při motivaci je nutné přihlížet k celé řadě faktorů - disproporce ve vývoji nadaných žáků k nim také patří Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky