Eva Trnová PdF MU trnova@ped.muni.cz Práce s nadanými —V centru pozornosti současných výzkumů, týkajících se rozvoje nadání, je interakce mezi potenciálem dítěte a možnostmi jeho rozvoje. —Přiměřené vzdělávání vyžaduje odpovídající vybavení a úroveň výuky. —Vysoká úroveň potenciálu může být ve školách rozvíjena prostřednictvím: —(a)diferenciace - přiměřenost kurikula a učiva vlastnostem konkrétního žáka (pestrá nabídka pro různé typy žáků) —(b) individualizace - vzdělání „šité na míru“. Žák má větší odpovědnost za obsah a tempo svého vzdělávání. Měl by se vést k tomu, aby kvalitu svého učení sám kontroloval. Stanovování vlastních cílů vzdělávání a vlastních vzdělávacích strategií. — — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Základní způsoby práce s nadanými žáky —Akcelerace - urychlování postupu (předčasný vstup do školy, přeskočení ročníku). Princip akcelerace umožňuje seskupování žáků podle úrovně dosažených kompetencí, vytváření věkově heterogenních skupin. Tyto vzdělávací programy vyhovují zejména žákům s rychlým učebním tempem. —Obohacování (enrichment) - rozšíření učiva, vyšší náročnost výuky. Je zaměřeno zejména na rozvoj vyšších mentálních procesů a rozvoj tvořivosti. Důraz je kladen především na řešení problémových úloh žákem, na strategii plánování řešení úloh a na rozvoj strategií myšlení. —Prolínání obou principů - akcelerace je často doprovázena obohacováním, oba přístupy se při vzdělávání nadaného žáka doplňují. — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Kdy přistoupit k akceleraci —Akcelerace = razantnější zásah do průběhu studia žáka. —Akcelerace je doporučována pouze pro děti v pásmu horních 2% inteligence – mimořádně nadané. —Nutné zjistit příčiny – často nátlak učitelů ale především rodičů. —Učitel, který bude s dítětem spolupracovat, musí s akcelerací souhlasit, stejně tak musí souhlasit rodiče a dobrovolně souhlasit i sám akcelerovaný žák. —Dítě by mělo být v dané oblasti excelentní, emocionálně stabilní a být připraveno na to, co ho čeká (např. starší spolužáci – viz nebezpečí akcelerace) – posouzení odborníka (psycholog). Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Klady akcelerace —Úroveň studijních požadavků je adekvátní schopnostem nadaného – nízké nároky demotivují (underacheivement); —větší konkurence – starší spolužáci; —zvýšená produktivita nadaných dětí – musí se vyrovnat s náročnějšími úkoly; —méně monotónní práce a nudy - zvýšená motivace; —vyvarování se konfliktů s vrstevníky, kteří nesdílejí jejich zájmy a schopnosti. Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Zápory akcelerace - 4 oblasti —1. Akademické: · neschopnost se srovnat s většími nároky – přecenění schopností, · mezery v učivu – nestudují systematicky, · fyzicky či emocionálně nezralí – nerovnoměrný vývoj, · postrádají zkušenosti z předchozích ročníků, · větší množství vědomostí může zbrzdit rozvoj jejich kreativity a divergentního myšlení (zajímavé výzkumy!). — 2. Emocionální: · frustrace z vyšších nároků způsobuje stres a vyhoření, · omezené možnosti k vytvoření přátelství - vede k izolaci, · omezené možnosti věnovat se zájmům a koníčkům- vede k problémům v pozdějším životě. Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Zápory akcelerace - 4 oblasti —3. Sociální: · limitované možnosti rozvinout sociální schopnosti v kolektivu starších spolužáků; · nedostatek času a možností spřátelit se s vrstevníky a odmítání staršími spolužáky; · chybí sociální aktivity vhodné jeho věku. — 4. Omezené mimoškolní možnosti: · méně možností účastnit se mimoškolních aktivit s vrstevníky; · fyzická nevyspělost omezuje jejich začlenění do fyzických aktivit se spolužáky . Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Obohacování - metody Jde především o rozšíření znalostí, dovedností, pochopení a zájmů za hranici běžného kurikula. Mělo by vždy probíhat na úrovni vývojových potřeb žáka. Příklady obohacování: · exkurze · zapojení do soutěží · odpolední vzdělávací kluby · odborníci ve výuce · využívání technologií extra materiály – knihovna, stavebnice, přístup na Internet -souvislost s obsahem hodin- lze je využít v době, kdy děti předčasně dokončí úkol, nebo pro motivaci, -pečlivě vybrané hračky či hry mohou podnítit pozorovací a plánovací schopnosti dítěte – rozvoj kreativity. — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Organizační formy —přeskupování žáků —speciální školy a třídy —soustřeďování nadaných v rámci školy a třídy —účast na projektech —spolupráce s dalšími institucemi (víkendové semináře atd.) —kombinace těchto postupů, např.: —souběžné studium některých předmětů nebo oblastí učiva ve vyšší třídě nebo na vyšším stupni vzdělávání —domácí výuka Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Konkrétní problémy, se kterými se může pedagog setkat při výuce nadaných dětí (Jurášková, 2003). —hyperaktivita —odmítání instrukcí učitele, negativismus —chytání za slovo, nesouhlas, kladení provokujících otázek —individualismus, neochota spolupracovat např. se spolužákem ve skupince —vlastní způsob řešení problémů, odmítání standardních postupů (např. mezikroky při —výpočtech) — „černobílé“, kategorické myšlení (např. nemůže-li být nejlepší, bude nejhorší) —• výrazné afektivní reakce (např. projevy nespokojenosti při neúspěchu) — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Legislativa —https://www.nadanedeti.cz/domains/nadanedeti.cz/odborne-zdroje-zakladni-informace-skolska-legislat iva —Předčasné zahájení školní docházky Akcelerace v mateřské škole Individuální vzdělávací plán v MŠ Akcelerace na základní škole Zahájení školní docházky ve vyšším ročníku Třídy s rozšířenou výukou některých předmětů Individuální vzdělávací plán za základní škole Speciální školy pro mimořádně nadané žáky Individuální vzdělávací plán na střední škole Umělecky a sportovně nadaní žáci na SŠ Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky —Jak učit nadané? —https://www.nadanedeti.cz/domains/nadanedeti.cz/pro-odborniky-video3 — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Modely práce s nadanými —1. Aplikace Bloomovy taxonomie ve výuce nadaných (Winebrennerová, 2001) - nadaní mají své —vědomosti vzhledem ke —svým zájmům dostatečně —široké - ve výchovném — procesu se doporučuje —začít hned se třemi —nejvyššími úrovněmi — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Renzulliho „model otáčivých dveří“ —Je založen na metodě obohacování – postaven na dobrovolnickém základě – žáci nejsou vybíráni – hlásí se sami, ale postupně „odpadají“ —„Obohacující triáda“ – metody ve třech následných stupních — Metody I. typu - cíl vyvolat zájem o nějakou oblast; získat přehled o struktuře a možnostech - zájmová centra ve třídě, exkurze, diskuse s odborníky. —Metody II. typu - rozvoj procesů myšlení a cítění. Cílem je kognitivní a afektivní trénink, zručnost v samostudiu a pokročilé dovednosti zkoumání a práce s informačními zdroji. Trénují se také schopnosti ústní, písemné i vizuální komunikace. —Metody III. typu - zkoumání reálných problémů – — samostatný výzkum, rozvoj zájmu, motivace, — samostatnosti a tvořivosti nadaných účastníků. — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Vybraná pravidla pro učitele nadaných žáků ŠKRABÁNKOVÁ, Jana. Formy práce s talentovanými studenty gymnázia ve výuce chemie. In XX. mezinárodní kolokvium o řízení osvojovacího procesu: sborník příspěvků. Vyškov : Vysoká vojenská škola pozemního vojska, 2002, s. 405. —Učitel: • musí aktivně pracovat na svém dalším vzdělávání (autoedukace); • musí dbát na přehlednost učiva; • nesmí slevit z náročnosti (např. na úkor zpestření a aktualizace učiva) • nesmí autoritativně a bez možnosti dialogu s žákem trvat na zažitých formulacích, uvedených v učebnicích; • musí hledat argumenty na vědecké bázi, které v diskusi obstojí, ne dohadovat se a domýšlet řešení, která si neověřil; Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky —Učitel: • musí být připraven jak odborně, tak pedagogicky a psychologicky, aby dokázal řídit edukační proces jednoznačně, avšak demokraticky a velkoryse • velmi často musí kreativně a invenčně jednat v jediném okamžiku • musí připustit nedostatečnou znalost a hledat nápravu v dodatečném dostudování (řešením je například odsunutí odpovědi do následující hodiny) • musí umět využít potenciálu žáků pro zefektivnění výuky, například: • - zpracování počítačových programů • - příprava demonstračních experimentů včetně fundovaného komentáře • - zapojení do soutěží • - tvorba jednoduchých vědeckých projektů • - příprava aktualit z různých informačních zdrojů, vztahujících se k právě probíranému tematickému celku nebo dokládající jeho spojení s jinými odvětvími. — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Učitel: •musí individuálně přistupovat k jednotlivým žákům a nebagatelizovat jejich neustálé otázky; •musí být ochoten konzultovat s žáky také mimo vlastní vyučování (je však nutné hned zpočátku žákům vysvětlit, že mnoho jejich dotazů učivo předbíhá a dát jim ke zvážení, zdali není lepší s otázkami chvíli počkat, aby se s problematikou více seznámili); •nesmí připustit, aby došlo k utlumení zájmu žáků; •musí čas ve vyučovací jednotce zorganizovat tak, aby žáci zmíněný časový tlak nepociťovali příliš intenzívně. Posloupnost, v níž jsou pravidla uvedena, není závazná a neodráží jejich hierarchii. Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky NTC metoda —Nikola Tesla Centrum – Ranko Rajovič —Vliv na rozvoj dítěte: dědičnost X prostředí —Kdy začít rozvíjet nadání – stěžejní období 3-6 let- rozvíjíme rozumové funkce, grafomotoriku a pohybové dovednosti dětí – cílený trénink ve prospěch mozkového rozvoje —Základ tvoří cílené zadávání aktivit na rozumový rozvoj: pracovní listy, herní činnosti a skupinové aktivity v interiéru i v přírodě. Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky NTC Aktivity —třídění a pojmenovávání obrázků – práce s vlajkami —analýza a syntéza tvarů – ukázka matematika —tréning logického myšlení – ukázka povídky —trénink paměti – vlajky, auta, básničky… —rozvoj slovní zásoby —rozvoj vědomostí dítěte o okolním světě - bádání —NEPŘETĚŽOVAT!!! - VZBUDIT ZÁJEM - PODPOROVAT —Přetěžování v tomto věku více souvisí s frekvencí a časovou náročností než obsahem – tenis 2-3x týdně zatíží dítě víc než práce s PL nebo logické hry — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Metodika NTC —I. fáze Dodatečná stimulace rozvoje synapsí —– cvičení motoriky, grafomotoriky a akomodace oka —II. fáze Stimulace vývoje asociativního myšlení —Stupeň 1 : Abstrakce, vizualizace —Stupeň 2: Abstraktní klasifikace a třídění — Stupeň 3: Asociace, hudba •III. fáze Stimulace vývoje funkcionálního myšlení —- hádankové příběhy a hádanky — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Ukázka NTC —Příběh —Jednou hustě sněžilo a myška se schovala pod malou houbu. Nezbylo tam místo pro jejího kamaráda, který se šel schovat jinam. Když se den poté při dešti potkali pod stejnou houbou, už se tam vešli oba. Jak je to možné? —D 1 – Myšky nic nejedly, a tak byly menší. —U. nemohly tolik zhubnout za jeden den. —Ch1 : Měly deštník. —U: Neměly deštník. —D2: Houba za 1 den vyrostla, tak se tam vešly obě. —U Výborné řešení. Vzpomeňte si, jak jsme si říkali, že po dešti houby rychle rostou. Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Ukázky obohacení z přírodovědy —Podporovat bádání – hraní s cílem objevit „přírodní zákonitosti“ —Důležité prekoncepce – vztah k STEM se buduje v předškolním věku Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky