Eva Trnová PdF MU trnova@ped.muni.cz Nejčastěji uváděné disproporce Vysoká úroveň Nízká úroveň 1. psychický vývoj 1. tělesný vývoj 2. intelektová úroveň 2. emocionálně-sociální úroveň 3. verbální složka intelektu 3. neverbální složka intelektu 4. zrychlené myšlení a řeč 4. pomalé psaní, slabé grafomotorické projevy 5. logické myšlení, brilantnost úvah 5. mechanické myšlení, získávání poznatků 6. logické, problémové učení 6. klasické, pamětní učení 7. tvořivost, nové originální prvky řešení problémů 7. klasické chápání a použití ověřených vzorů a modelů 8. zájem o řešení komplikovaných, neznámých úloh 8. upřednostňování mechanických, jednotvárných a lehkých úloh 9. potřeba nových informací 9. držení se předepsaného, osnovami určeného učiva Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky —Může se projevit při aktivitách, které vyžadují pohybové dovednosti; • Tv – problémy s pohybovou koordinací •experimentování - žák s touto disproporcí chápe princip aktivity, navrhuje řešení, ale není schopen řádně manipulovat s přístroji, pomůckami Například: • Chemie – manipulace s chemickým nádobím nebo sestavení aparatury •Fyzika – měření, sestavení aparatur •Biologie - příprava preparátu •Matematika – rýsování • • — — 1. Disproporce mezi psychickým a tělesným vývojem Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Jak reagovat na tuto disproporci —Práce ve skupinách —Prezentace —Obhajoba —Závěry vzhledem k aprobaci studentů — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky —Může být zdrojem problémů při výuce vyžadující interakci se spolužáky: —skupinová výuka – nechce spolupracovat, pomáhat…; — zařazování výukových strategií založených na spolupráci žáků (např. projektová výuka, bádání…); —vytváření vhodného klimatu ve třídě; —zvládání konfliktů. — — 2. Disproporce mezi intelektovou a emocionálně-sociální úrovní Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Jak reagovat na tuto disproporci —Práce ve skupinách —Prezentace —Obhajoba —Závěry vzhledem k aprobaci studentů — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky —Může být zdrojem problémů při projevu nadaného žáka: — komunikace s učiteli - některé neverbální projevy žáka mohou učitelé považovat za drzé chování (neadekvátní reakce na aktivity učitele, poukazování na jeho chyby…); —komunikace se spolužáky - konflikty při skupinové práci nebo i při práci ve třídě, (nadaný dává najevo, že spolužák je pomalý, dělá chyby, apod.). — — 3. Disproporce mezi verbální a neverbální složkou intelektu Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Jak reagovat na tuto disproporci —Práce ve skupinách —Prezentace —Obhajoba —Závěry vzhledem k aprobaci studentů — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky —Může se projevit: —především při výpočtech nebo zápisu složitých vzorců a rovnic; — pokud se žák neprojeví verbálně, může se dokonce učitel domnívat, že žák uvedené dovednosti neovládá; —nechuť dělat si poznámky, psát na tabuli, nechce psát písemku apod. 4. Disproporce mezi zrychleným myšlením a řečí a pomalým psaní a slabými grafomotorickými projevy Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Jak reagovat na tuto disproporci —Práce ve skupinách —Prezentace —Obhajoba —Závěry vzhledem k aprobaci studentů — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky —Může být zdrojem problémů při: —autoritativním přístupu – např. učitel trvá na dodržování zažitých postupů, pracuje se všemi žáky stejnými metodami a neuplatňuje individuální přístup; —při opomíjení možností nadaného žáka prezentovat své úvahy a návrhy, diskutovat o nich a obhajovat je. — — 5. Disproporce mezi logickým myšlením, brilantností úvah a mechanickým myšlením a získáváním poznatků Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Jak reagovat na tuto disproporci —Práce ve skupinách —Prezentace —Obhajoba —Závěry vzhledem k aprobaci studentů — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky —Může být zdrojem problémů při: —preferování memorování před logickým myšlení a řešení problémů; — osvojování faktů bez souvislostí a nucení k doslovnému opakování; — používání výukových postupů, které nepodporují potřeby nadaných žáků . — — 6. Disproporce mezi logickým, problémovým učením a klasickým pamětním učením Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Jak reagovat na tuto disproporci —Práce ve skupinách —Prezentace —Obhajoba —Závěry vzhledem k aprobaci studentů — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky —Může být zdrojem problémů: — když učitel vyžaduje, aby žák dodržoval klasické postupy, a odmítá žákovy originální postupy; —jestliže nadaný žák musí při procvičování učiva řešit úlohy, které neodpovídají jeho vysokým schopnostem a jsou pro něho nezajímavé; —jestliže nadaný žák není podporován v rozvoji kreativity a je naopak za originální postupy negativně hodnocen. — 7. Disproporce mezi tvořivostí, novými originálními prvky řešení problémů a klasickým chápáním a použitím ověřených vzorů a modelů Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Jak reagovat na tuto disproporci —Práce ve skupinách —Prezentace —Obhajoba —Závěry vzhledem k aprobaci studentů — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky —Má stejnou podstatu jako předchozí disproporce a je nutné, aby ji učitel: —respektoval při výběru učiva a jeho fixaci; — uplatňoval především pomocí individuálního přístupu; —respektoval při rozvíjení potenciál všech žáků podle jejich možností. — — 8. Disproporce mezi zájmem o řešení komplikovaných, neznámých úloh a preferencí mechanických, jednotvárných a lehkých úloh Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Jak reagovat na tuto disproporci —Práce ve skupinách —Prezentace —Obhajoba —Závěry vzhledem k aprobaci studentů — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky —Nerespektování této disproporce může vést k: —problémům s udržením pozornosti nadaného žáka při výuce problematiky, která jej nezajímá; —ztrátě zájmu o zapojení do aktivit a později i o výuku jako takovou; —podvýkonu nadaného žáka. — — 9. Disproporce mezi potřebou nových informací a držení se předepsaného, osnovami určeného učiva Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Jak reagovat na tuto disproporci —Práce ve skupinách —Prezentace —Obhajoba —Závěry vzhledem k aprobaci studentů — — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Obecné zásady, jak reagovat na uvedené disproporce —Učitel by měl: — - identifikovat nadání; — - uplatňovat individuální přístup; — - volit vhodné metody; — - připravovat vhodné materiály. — • • Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky