Eva Trnová PdF MU trnova@ped.muni.cz Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Literatura —IS – přehled —Hubatka – Úspěšní vychovávají své děti jinak Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Hlavní linie semináře Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Používaná terminologie —V českém prostředí: —nadání v kognitivní oblasti a talent v oblasti sportu a umění —nadání a talent jako synonyma — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Kdo je nadaný? —Aktivita ve skupině – návrhy vymezení pojmu nadání Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Výkon – MŠMT vymezení (vyhláška č. 27/2016 Sb., 2016) —Za nadaného žáka se pro účely této vyhlášky považuje především žák, který při adekvátní podpoře vykazuje ve srovnání s vrstevníky vysokou úroveň v jedné či více oblastech rozumových schopností, v pohybových, manuálních, uměleckých nebo sociálních dovednostech. —Za mimořádně nadaného žáka se pro účely této vyhlášky považuje především žák, jehož rozložení schopností dosahuje mimořádné úrovně při vysoké tvořivosti v celém okruhu činností nebo v jednotlivých oblastech rozumových schopností, v pohybových, manuálních, uměleckých nebo sociálních dovednostech. — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Oblasti nadání – MŠMT vymezení — —Kognitivní (rozumové) —Sportovní - video tanec https://www.youtube.com/watch?v=ERkJpVn5CYk —Umělecké – video tříletý bubeník https://www.youtube.com/watch?v=04vGDmUwKR0 —Sociální — —S kterou oblastí je spojeno školní vzdělávání nejvíce? — — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Jak „zjistit“ úroveň? Prosím návrhy… Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Jak zjistit úroveň? —Objektivní metody – standardizované testy —IQ – není vhodné pro děti —Menza snaha vytvořit vlastní testy – probíhá —MU - doc. Portešová – matematické nadání, INVENIO https://invenio.muni.cz/ —MU – Trna, Trnová – Poznejte v sobě Einsteina https://www.researchgate.net/publication/307907959_Objevte_v_sobe_Einsteina —Havigerová – MŠ HK – testování předškolních dětí podle zahraničního originálu – CGS test - Characteristics of Giftedness Scale - Silvermanová —Subjektivní metody: —pozorování žáků ve školní práci, rozbor výsledků práce žáka a portfolio žáka, hodnocení testů a úloh, rozhovory se žákem a jeho zákonnými zástupci. — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Úrovně kognitivních schopností jedince (Havigerová, 2011, s. 22) Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Intelektová pásma dle Mensy ČR —• IQ 89 a méně – Podprůměr —• IQ 90–110 – Průměr —• IQ 111–119 – Nadprůměr —• IQ 120–129 – Intelektově nadaný —• IQ 130 a více – Mimořádně intelektově nadaný — —Video Sheldon Sheldon dela ridicak https://www.youtube.com/watch?v=enC9Sj9DiCU — — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Je IQ dostatečným ukazatelem schopností ? —Terman: —Test IQ ukazuje, jestli náš mozek jede čtyřicetikilometrovou rychlostí nebo stokilometrovou, ale neříká nic o tom, o našem motoru, tedy o mozku a jeho skutečných možnostech. —Menza gymnázium měří IQ – video — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Jak poznat nadaného žáka, když ne pomocí IQ? Aktivita ve skupině Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Obecné charakteristiky nadání — — —„Populace nadaných se jeví směrem ven jako relativně homogenní, ale směrem dovnitř heterogenní skupina s pestrými interindividuálními rozdíly.“ — — Jurášková, 2006 Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Obecné charakteristiky alias prototyp —Zkuste ve skupině vytvořit návrh charakteristik v jednotlivých oblastech: —v kognitivní oblasti —v afektivní oblasti —v motorické oblasti —v sociální oblasti — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Jak poznat nadaného žáka? —Charakteristické znaky nadaných žáků – různí autoři uvádí různé výčty (připravený materiál) —často je uváděno rané čtenářství – video Metůdek —https://is.muni.cz/auth/de/26136/ —akcelerovaný vývoj – brzy chodí, mluví… —logické, kritické myšlení… —vynikající paměť, encyklopedické znalosti… — —Které byste sem přidali?? S kterými souhlasíte na základě zkušeností?? — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Charakteristika nadaných (podle Silverman) Charakteristiky Nadané děti "Průměrné" děti Velká bdělost 67% 42% Velký rozsah paměti 31% 3% Výborná paměť 67% 27% Rozvoj čtení 58% 13% Rozšířená slovní zásoba 87% 34% Pozorovací schopnosti 64% 34% Velká zvídavost 58% 40% Více než 1 imaginární kamarád 50% 9% Živá představivost 46% 22% Vysoký stupeň kreativity 66% 8% Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Charakteristické znaky dle Hříbkové (2009) —Kognitivní charakteristiky —Nekognitivní charakteristiky —intelektové —tvořivé —paměťové — —motivační, —emocionální —sociální Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Kresby 4 letého chlapce Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Desatero o projevech nadaných —Materiál v Isu – shrnutí z několika zdrojů - kategorizace Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Nadaní a vrstevníci 1 —Učitel, zejména v nižších ročnících, je nositelem postoje, který k nadanému dítěti zaujmou ostatní děti ve třídě. —Clasenovi (1985, cit. dle Vondráková, 2005) uvádějí pět variant vztahu mezi úspěšností nadaných a jejich přijetím skupinou vrstevníků: —1. popření schopností – aby byl přijat vrstevníky, žák popře nebo odmítne své nadání, —2. ponoření se do schopností – aby zmírnili bolest z odmítnutí vrstevníky, ponoří se do svého oboru a vyloučí všechno a všechny ostatní, —3. ambivalence – nemohou se rozhodnout mezi přijetím a popřením svých schopností, jejich výkon kolísá, Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Nadaní a vrstevníci 2 —4. odcizení – nechtějí být úspěšní ani se připojit ke skupině. Někteří jsou tak odcizeni, že opustí školu, buď doslova, nebo alespoň psychicky, —5. rozhodnost – žáci, kteří úspěšně zvládnou tento konflikt, jsou nezávislí, mají svůj okruh přátel a často se aktivně zúčastňují školních činností. Obvykle mají vysoké sebehodnocení, důvěru ve své schopnosti a jejich vztahy s vrstevníky jsou bez problémů. —Pozitivní vrstevnické vztahy podporují kognitivní vývoj dítěte, zlepšují jeho sociální dovednosti, podílejí se na vývoji zdravého sebepojetí a utvářejí morální a sociální hodnoty (Hříbková, 2009). — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Jak poznat nadaného žáka? https://www.nadanedeti.cz/domains/nadanedeti.cz/pro-odborniky-video1 https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1096902795-studio-6/215411010101126/obsah/437389-jak-poznat- talent-deti Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky MŠMT (vyhláška č. 27/2016 Sb., 2016) —Zjišťování mimořádného nadání včetně vzdělávacích potřeb žáka provádí školské poradenské zařízení ve spolupráci se školou, která žáka vzdělává. Pokud se nadání žáka projevuje v oblastech pohybových, manuálních nebo uměleckých dovedností, vyjadřuje se školské poradenské zařízení zejména ke specifikům žákovy osobnosti, které mohou mít vliv na průběh jeho vzdělávání, a míru žákova nadání zhodnotí odborník v příslušném oboru, jehož odborný posudek žák nebo zákonný zástupce žáka školskému poradenskému zařízení poskytne. Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Druhy nadání - Hříbková (2009) —HORIZONTÁLNÍ —podle druhu činnosti: — hudební, výtvarné, sportovní, matematické, jazykové apod. —často kopíruje předměty —VERTIKÁLNÍ —podle aktuálnosti: —manifestní —latentní nadání Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Manifestované x latentní nadání — Výkon Podává Nepodává má potenciál nemá Problém u mladších dětí – nemají-li příležitost nemohou projevit potenciál Praktická ukázka – malby Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Druhy nadání - Sternberg (2003) —Sternberg (psycholog) - na základě komponent, které jsou důležité při úspěšném řešení úkolů vyčlenil tři druhy nadání: —analytické, —tvořivé (syntetické), —praktické. —Analyticky nadaní lidé mají výborné schopnosti porozumění problému a jeho částí. Dosahují vysokého skóre v IQ testech, které jsou z velké části založeny na analytických úkolech. — Tvořivé nadání se projevuje nekonvenčními a novými způsoby řešení úkolů, proto je hůře kvantifikovatelné pomocí testů. —Prakticky nadaní lidé dokážou vhodně používat analytické a tvořivé nadání v každodenním životě. —Mnoho lidí nadaných analyticky nebo synteticky není schopno využít své schopnosti v běžném životě, například v sociálních interakcích nebo při budování kariéry. V populaci najdeme lidi nadané směsí těchto schopností, přičemž jejich poměr se v průběhu života mění v důsledku vlivu prostředí, výchovy, vzdělávání apod. Vyváženou kombinaci všech tří druhů intelektového nadání nazývá Sternberg úspěšnou inteligencí. Teorie úspěšné inteligence nutně zahrnuje i sociokulturní kontext (Sternberg, 2003). — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Typologie dle učitelek ZŠ (Havigerová) 1. předčasný čtenář 2. předčasný počtář – video top 5 dětí https://www.youtube.com/watch?v=L3UgExwWUoM 3. sportovec 4. umělec 5. dítě s vyhraněným zájmem Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky —Podle Maureen Neihart (přednáška v Praze 2011 podle J. Škrabánkové) před 20-ti lety bylo za nadané považováno dítě, které se dobře chovalo, bylo úspěšné, toužilo po pochvale, dítě s dobrým sebevědomím, spokojené, nepřekračující osnovy, ale takové, kterému chybí dovednost učit se sám do hloubky. —Uvádí následující aktuální typologii nadaných žáků: Aktuální typologie nadaných žáků Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Typologie nadaných —ÚSPĚŠNÝ nadaný —KREATIVNÍ nadaný —UTAJENÝ nadaný —ANTISOCIÁLNÍ nadaný —DVAKRÁT VÝJIMEČNÝ nadaný —NEZÁVISLE SE UČÍCÍ nadaný Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Shrnutí: —Co bychom měli o nadaném vědět: —v čem je nadané —míru nadání —jaký typ nadaného — osobnost žáka —(Hubatka Miloslav Úspěšní vychovávají děti jinak – pohled pedagoga; Miková, Šárka; Stang, Jiřina Typologie osobnosti u dětí – pohled psychologů - ukázka z knížky https://obchod.portal.cz/pedagogika/typologie-osobnosti-u-deti/#ukazky — — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Jak tedy vzdělávat (přírodovědně) nadané žáky? Jaké faktory vzít v úvahu? Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Práce s nadanými —V centru pozornosti současných výzkumů, týkajících se nadání, je interakce mezi potenciálem dítěte a možnostmi jeho rozvoje. —Přiměřené vzdělávání vyžaduje odpovídající vybavení a úroveň výuky. —Vysoká úroveň potenciálu může být ve školách rozvíjena prostřednictvím: —(a)diferenciace - přiměřenost kurikula a učiva vlastnostem konkrétního žáka (pestrá nabídka pro různé typy žáků) —(b) individualizace - vzdělání „šité na míru“. Žák má větší odpovědnost za obsah a tempo svého vzdělávání. Měl by se vést k tomu, aby kvalitu svého učení sám kontroloval. Stanovování vlastních cílů vzdělávání a vlastních vzdělávacích strategií. — — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Základní způsoby práce s nadanými žáky —akcelerace - urychlování postupu (předčasný vstup do školy, přeskočení ročníku). Princip akcelerace umožňuje seskupování žáků podle úrovně dosažených kompetencí, vytváření věkově heterogenních skupin. Tyto vzdělávací programy vyhovují zejména žákům s rychlým učebním tempem. —obohacování (enrichment) - rozšíření učiva, vyšší náročnost výuky. Je zaměřeno zejména na rozvoj vyšších mentálních procesů a rozvoj tvořivosti. Důraz je kladen především na řešení problémových úloh žákem, na strategii plánování řešení úloh a na rozvoj strategií myšlení. —Princip akcelerace je často doprovázen metodami obohacování, oba přístupy se při vzdělávání nadaného žáka doplňují. — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Konkrétní problémy, se kterými se může pedagog setkat při výuce nadaných dětí (Jurášková, 2003). —hyperaktivita —odmítání instrukcí učitele, negativismus —chytání za slovo, nesouhlas, kladení provokujících otázek —individualismus, neochota spolupracovat např. se spolužákem ve skupince —vlastní způsob řešení problémů, odmítání standardních postupů (např. mezikroky při —výpočtech) — „černobílé“, kategorické myšlení (např. nemůže-li být nejlepší, bude nejhorší) —• výrazné afektivní reakce (např. projevy nespokojenosti při neúspěchu) — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Legislativa —https://www.nadanedeti.cz/domains/nadanedeti.cz/odborne-zdroje-zakladni-informace-skolska-legislat iva —Předčasné zahájení školní docházky Akcelerace v mateřské škole Individuální vzdělávací plán v MŠ Akcelerace na základní škole Zahájení školní docházky ve vyšším ročníku Třídy s rozšířenou výukou některých předmětů Individuální vzdělávací plán za základní škole Speciální školy pro mimořádně nadané žáky Individuální vzdělávací plán na střední škole Umělecky a sportovně nadaní žáci na SŠ Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky —Jak učit nadané? —https://www.nadanedeti.cz/domains/nadanedeti.cz/pro-odborniky-video3 — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky