Eva Trnová PdF MU trnova@ped.muni.cz Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Osobnost nadaného —Aktuální typologie nadaných žáků - Neihart — Zkrácená verze —Typy žáků – text zpracován dle zdrojů v knize Miloslava Hubatky (2014) Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky —Vytvořili Maureen Neihart a George Betts 2010. —Uvádí následující aktuální typologii nadaných žáků: úspěšný, kreativní, s dvojí výjimečností, v ohrožení, skrytě nadaný, autonomní. —Typ nadaného není neměnný - může dojít ke změnám vlivem vývoje, výchovy, změnou podmínek… Aktuální typologie nadaných žáků Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky 1. ÚSPĚŠNÝ nadaný - charakteristika: —V posledních letech se změnilo chápání tohoto typu nadání: •je úspěšný ve škole; •záleží mu na tom, aby se líbil učitelům a dostával dobré známky; •je konformní, závislý; •volí bezpečné činnosti, vyhýbá se riziku; •většinou je milován rodiči i učiteli, obdivován vrstevníky. • Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Podpora pro tento typ nadaného doma a ve škole: • Předkládat složitější problémy k řešení; • akcelerovat výuku; • povzbuzovat rozvoj nadání; • systematicky povzbuzovat odvahu riskovat a osamostatňovat se. • Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky 2. KREATIVNÍ nadaný - charakteristika: • Má silnou vnitřní motivaci; • je androgynní (člověk mající značné množství projevů chování a prožívání, vlastností a rysů osobnosti mužských (maskulinních) i ženských (feminních) – prof. Kohoutek); • má snížené sebeovládání; • je emocionálně labilní; • má vysokou míru energie; • má malý zájem vyhovět očekávání okolí, může být v konfliktu s vrstevníky. Poznámka: Je potřeba ptát se, v jakých oblastech je kreativní, ne jak je kreativní! Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Podpora pro tento typ nadaného doma a ve škole: • Odměňovat neotřelé myšlení; • odměňovat a podporovat překonávání překážek (plnění obtížných úkolů); • poskytnout mentoring; • zajistit možnost vzdělávání v oblasti nadání (zajistit někoho, kdo ho povede); • tolerovat typ výrazně odlišný od průměru •v dospělosti vyšší nebezpečí psychických poruch ve srovnání s průměrnou populací, především u výtvarně a literárně nadaných. Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky 3.„UTAJENÝ“ nadaný - charakteristika: —M. Neihart i zde uvádí, že v posledních letech došlo ke změnám v chápání tohoto typu nadání. • snižuje/znevažuje své nadání; • má pocit, že ho okolí nutí vzdát se ctižádostivosti; • pociťuje nesouhlas okolí s jeho cíli; • úspěch pokládá za zradu své skupiny; • opouští příležitosti k rozvoji svého nadání, nemá zájem (nechce) je využívat. — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Poznámka • Tento typ nadání se týká především nižších sociálních skupin a vyskytuje se zejména mezi dívkami/ženami. • Testy často velmi málo vypovídají o akademickém úspěchu tohoto typu, proto je není vhodné brát jako hlavní měřítko posuzování „utajeného“ nadání („underground“ gifted). • Skupinu těchto nadaných je vhodné identifikovat podle výkonů při práci. • Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Podpora doma pro tento typ nadaného a ve škole: • Vytvořit vstřícné prostředí pro vzdělávání; • pomoci jim vyrovnat se s vnitřními rozpory; • naučit je sociálním dovednostem tak, aby mohli uspět v různých situacích v rámci společnosti, ve které žijí; • otevřeně diskutovat o tom, „co stojí“ cesta k úspěchu (film, příběh…). Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky 4. Nadaný v ohrožení (antisociální, rebel) - charakteristika: •Vytváří krizové situace, působí rušivě; •je problémový, vzteklý, nezodpovědný; •má problémy s chováním; •není motivován učitelem udílenou odměnou; •má nerealistická očekávání od sebe samého; • vyhledává vzrušující zábavy; •nedovede si poradit s každodenním nezdarem; •může se potýkat s vážnými psychickými problémy. — — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Poznámka • Tento typ nadání byl poprvé popsán v roce 1989, je hodně ovlivnitelný kamarády (party) a rodinou. • Existují dvě hlavní skupiny, do nichž se větví - větší skupina je prosociální, menší skupina antisociální má kriminální sklony. • Antisociálnímu typu je těžko pomoci, pokud pomoc přijde pozdě. Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Podpora doma pro tento typ nadaného a ve škole: • Nutná podpora a řád!!! • nutná profesionální pomoc (poradenství - individuální, skupinové, rodinné); • projevovat empatii; • podporovat v silných stránkách – dosažení úspěchu; • nesnižovat jim laťku (může být interpretováno jako ztráta důvěry v jejich schopnosti!); • vztah s učitelem, mentorem (velice důležité!). • Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky 5. „Dvakrát výjimečný“ nadaný charakteristika: Došlo k posunu v jeho identifikaci a možnostech podpory. • Často je neúspěšný ve škole; • má sociální a emocionální problémy; • je náchylný k úzkostem a depresi; • má nízké sebevědomí (např. ve škole); • někdy má problémové chování; • ve škole je nespokojený („otrávený“); • ve srovnání s ostatními typy nadaných je nezralý. Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky (Dvojí výjimečnost) •Je obtížné ji u dětí diagnostikovat. •Handicap a nadání se mohou často vzájemně kompenzovat nebo maskovat, a proto bývají tyto děti učiteli označovány většinou jako průměrné (někdy i podprůměrné, líné…) •Mezi nejčastější kombinace rozumového nadání a diagnózy patří : •Nadané děti se specifickými vývojovými poruchami učení - zejména s dyslexií, dysortografií, dysgrafií. •Nadané děti s poruchami chování - ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorders – hyperaktivita s poruchou pozornosti), ADD (Attention Deficit Disorders- porucha pozornosti) •Nadané děti s Aspergerovým syndromem. Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Poznámka —Od počátku osmdesátých let 20. století studie obecně charakterizují „dvakrát výjimečné“ děti jako ty, které jsou jednak výjimečně nadané a navíc mají nějaký diagnostikovaný handicap (fyzický, psychický nebo vývojovou poruchu učení). —Tato identifikace se aktuálně hodně změnila a testy z 80. let jsou dnes kritizovány pro závažné psychologické a teoretické nedostatky. — Pro „dvakrát výjimečné“ nadané je velmi důležité, aby byla podporována jejich sociální kompetence a také emocionální stránka jejich osobnosti. —Intelektově jsou vždy před svými vrstevníky, sociálně a emocionálně však se zdají o 3 - 4 roky „mladší“ než jejich vrstevníci. — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Podpora doma pro tento typ nadaného a ve škole: •Používat různá měřítka úspěchu; • zjistit, jak dítě funguje ve třídě a reagovat, podporovat; • zajistit hodnocení v rámci jeho kurikula; • ptát se dítěte na potřeby; • zdůrazňovat nadání, brát ohledy na handicap; • prioritou by měly být dostatečně obtížné úkoly v oblasti jejich hlavního zájmu. • Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky 6. Nezávisle se učící nadaný (autonomní) - charakteristika: • Je vytrvalý, klade si cíle; • vyhledává náročné úkoly; • je výkonný; • je odvážný; • má dobré sebeovládání; • může, ale nemusí, považovat akademické vzdělání za jednu ze svých priorit; • dokáže se vyrovnat se zklamáním a neúspěchem. • Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Podpora doma pro tento typ nadaného a ve škole: • Více podpory, ne méně; • pomoc při zvládání sociálních a psychologických těžkostí související s jejich úspěchem; • naučit je, jak mají sami sebe řídit (sebereflexe); • zapojit do aktivit dle jejich schopností (Talnet, univerzity…); • najít vhodného mentora. • Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Zajímavost k aktuální typologii nadaných Maureen Neihart se zabývala otázkou, zda uvedené typy nadání jsou stejně vnímány ve všech zemích světa. Podle jejích závěrů se identifikace typů nadaných v Evropě a v Asii liší. Např. v Asii je v současnosti mnoho nadaných typu 6 „nezávisle se učící nadaný“, zatímco typ 1 „úspěšný nadaný“, se zde vyskytuje velmi málo. Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Práce s kazuistikami —Tabulka TALNET – fólie —Propojení s charakteristikami – vyhledávání projevů Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Tři základní typy dětí (zpracováno dle Hubatka, 2014 ) —Výkonově založené děti —Sociálně založené děti —Duchovně založené děti —U každého dítěte jsou v určitém poměru všechny zastoupeny, jedna dominantní – určující. —Změny v průběhu času, fázích života… —Schéma rozložení. Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Typ žáků podle Hubatky (2014, s. 36) Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Základní členění typů dětí —Výkonový typ —Výkonový typ sociální - lídři —Výkonově duchovní typ - badatelé —Sociální typ —Sociálně-výkonový - sluníčka —Sociálně-duchovní – pečovatelé o druhé —Duchovní („filosofující“) typ —Duchovně-sociální – pečovatelé o sebe —Duchovně-výkonový – filosofové (esoterici) —Práce s textem —Práce s kazuistikami – Josef a Oskar – propojení s typy nadaných. Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Propojení obou typologií — —Návrhy na základě práce s kazuistikami. Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Výkonový typ —Zaměření na výkon, a především na výsledek – malí vůdci, budovatelé a tvůrci —Podle typologie – úspěšní nadaní , autonomní nadaní —Rizika: —Snaha vždy uspět a nepouštět se do obtížných úkolů – úspěšný nadaný —Samostatnost – přílišná snaha řídit ostatní —Negativní projevy chování – někdy u autonomních nadaných — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Sociální typ —Preference vztahů, sdílení ve skupině – pečovatelé a ochránci. —Z charakteristik nadaných se zde projevuje výrazný smysl pro spravedlnost, morálku, fair play. —Podle typologie: především skrytě nadaný, částečně ze skupin: úspěšný nadaný, kreativní nadaný, dvojí výjimečnost. —Rizika: —Skrýt nadání kvůli nebezpečí vyloučení ze skupiny. —Snížení výkonnosti ve prospěch skupiny. —Role pečovatele – pomocníka učitele může vést ke snížení rozvoje nadaného. — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Duchovní typ („oduševnělé, filozofující“ děti) —Mají silně vyvinutu intuici a prožívání a na jejich základě se rozhodují – „věří v sebe“. Posuzují dění kolem sebe podle svého „vnitřního nastavení“ – představ, intuice, pocitů. —Podle typologie: především kreativní nadaní, částečně nadaný v ohrožení —Rizika: —Vyloučení z komunity vrstevníků – příliš se odlišují. —Pohybují se mimo realitu - Marťani. —Nedosahují výkonů podle svých možno —Nenalezení životního cíle a pomocí něj vlastní hodnoty vede k velmi negativním dopadům (inklinují k náhražkám) – rebelují, začlenění do „part“. Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Základní oblasti výchovně-vzdělávacím procesu —Vědomostní - výkonová —Sociální - vztahová —Osobnostní – sebereflexe —Podle typu nadání a osobnosti: —zvolit individuální přístup – podporovat silné stránky a rozvíjet i ty slabé v rámci možností; —eliminovat negativní stránky a předcházet negativním projevům. — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Kde hledat informace - knihy —https://www.nadanedeti.cz/odborne-zdroje-knihy-o-nadani — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Zdroje —DOČKAL, V. Zaměřeno na talenty: aneb Nadání má každý. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2005. 245 s. ISBN 80-7106-840-3. —HŘÍBKOVÁ, L. Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada, 2009. 255 s. ISBN 987-80- 247-1998-6. —JURÁŠKOVÁ, J. Základy pedagogiky nadaných. 1. Vyd. Praha: Institut pedagogickopsychologického poradenství ČR, 2006. 131 s., ISBN 80-86856-19-4. —HUBATKA, M. Úspěšní vychovávají své děti jinak. Edika, Albatros Media as, 2014. 248 s., ISBN 978-80-266-0551-5 Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky