Eva Trnová PdF MU trnova@ped.muni.cz Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Používaná terminologie —Nadání - talent —Tři základní pohledy na vztah těchto pojmů: —talent jako projevené nadání; —nadání a talent jako synonyma; —v českém prostředí: nadání v kognitivní oblasti a talent v oblasti sportu a umění. — — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Pedagogické principy —Cílevědomosti —Princip uvědomělosti —Princip soustavnosti a systematičnosti —Přiměřenosti —Princip opírání se o kladné stránky —Aktivnosti —Důslednosti —Trpělivosti —Důvěry —Specializace Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Princip cílevědomosti —Nadaní vyžadují, aby cíle byly: •jasně stanoveny; •velmi fundovaně zdůvodněny; •pro nadaného smysluplné; •přijatelné - musí je nadaný přijmout za své cíle; •je vhodné, když se na jejich stanovení může nadaný podílet – lépe je přijme. —Tento princip by měl zodpovědět – PROČ SE TO MÁ UČIT. Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Princip uvědomělosti —Tento princip navozuje na předchozí (cílevědomost), ale souvisí už s obsahem (učivem). —Nadaný jedinec: —akceptuje výběr učiva; —rozumí požadavkům na něj kladených a chápe jejich důležitost; —zkoumané jevy promýšlí a vystihuje jejich podstatu; —zpracovává získané informace a zabudovává je do systému již osvojených. —Tento princip by měl zodpovědět – ČEMU SE MÁ UČIT. — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Princip soustavnosti a systematičnosti —Nadaní vyžadují: —aby učivo mělo logickou strukturu; —aby výchovné podněty musí být uspořádány do systému umožňujícího osvojování v logickém pořádku; —z této zásady vyplývají požadavky na vytvoření zdůvodněného systému vyučovacích předmětů, výběr a systematizaci učiva, tvorby systematického pracovního režimu pedagogické instituce a dosažení systematického pracovního postupu a jeho návaznosti na jiné předměty. —Pozor na akceleraci – může tuto zásadu narušovat. —Při mentoringu může být obdobně tento princip porušován. Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Princip přiměřenosti —V oblasti vzdělávání velmi důležitý. — Zasahuje do mnoha oblastí – viz schéma Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Přiměřenost času a míry —Věk – u nadaných je nutné vzít v úvahu jejich vyspělost (převyšují své vrstevníky), ale také zvážit míru nadání – jak moc převyšují vrstevníky – podle toho stanovit cíle a postup vzdělávání. —Doba - kdy – rozvoj jednotlivých schopností souvisí s vývojovou psychologií - „okna příležitostí“, ale je nutné zvážit míru – přiměřenost schopnostem nadaného = náročnost - nesmí být poddimenzována ani předimenzována. —Délka – respektovat věkové i individuální možnosti nadaného – jak dlouho se může intenzivně věnovat určité aktivitě. Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Přiměřenost míry - dodatek —Míra kvality- rovnováha mezi rychle- dobře – hodně dobře hodně rychle Překážkou pro správný poměr D-H-R bývá u některých typů nadaných perfekcionismus. Nutné naučit stanovit priority – na ty se zaměřit. Pozor na omezení kreativity – pokud dítě vykonává nějakou činnost rychle a správně, obvykle k tomu dochází díky zautomatizování („rutině“) , pak je potlačena kreativita. Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Přiměřenost míry - vynaložených prostředků - dodatek —Souvisí s poměrem rychle- dobře- hodně vzhledem k cíli. —Nutné zvážit celkové množství vynaložených prostředků - peníze, materiální prostředky, množství času, námahy , počet osob… vzhledem k možnosti rozvoje nadání. —Porovnat nadaný bez podpory mentora s podporou. —Příklad hokejista – dobrý trenér, k dispozici kluziště, různá míra nadání a zaujetí pro hokej (intenzita tréninku ze strany dítěte). — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Přiměřenost k sobě - dodatek —Poměr mezi dispozicemi a jejich projevem v praxi je možné vyjádřit rovnicí: — V + V = VV — — — —Ovlivněno mnoho faktory – nutné dbát na poměr, jaký má dítě potenciál, jaké vynakládá úsilí a jaký výstup je očekáván. —Zvážit všechny okolnosti, které mohly ovlivnit výkon (výstup). — Vrozený i vytvořený potenciál Odpovídající výkon Adekvátní výstup Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Princip opírání se o kladné stránky —Je vhodné podporovat kladné stránky a pozitivní vlastnosti nadaného jedince – viz jednotlivé typy nadaných. —Motivovat pomocí silných stránek a vyzvedáváním kladných vlastností. —Citlivě potlačovat negativní projevy. Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Princip aktivnosti —Nadaní se mají co nejtvořivěji a nejaktivněji podílet na výchovně-vzdělávacím procesu, aby jej přijímali za „svůj“. —Nadaní preferují být aktivní – plánovat, realizovat, hodnotit. —Rozvíjet tvořivost nadaného. —Co nejvíce aktivit přesunout na nadaného – podporovat jeho samostatnost. —Změna role – neřídit ale pomáhat, usměrňovat: — učitel - mentor. —Stimulovat a motivovat. — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Princip důslednosti —Zejména u některých typů nadaných žáků je nutné: —vést je k zodpovědnosti; —rozvíjet sebereflexi. —Sebereflexe pomáhá: •při přílišné náročnosti na sebe sama (perfekcionismus); •k překonání podceňování se; •přílišné závislosti na pomoci učitele, mentora. Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Princip trpělivosti —Trpělivost chybí dospělým i dětem! —Trpělivost učitele, mentora – respekt k nadanému. —Trpělivost nadaného: —čas - vytrvalost při překonávání překážek; —energie - vynaložit jí dostatek; —odvaha - hledat nová řešení - nevzdávat se při neúspěchu. — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Princip důvěry —Důvěra mezi nadaným učitelem, mentorem – základ spolupráce. Oboustranný proces. —Sebedůvěra – nutné budovat zdravou sebedůvěru (souvisí se sebereflexí). U některých jedinců je potřeba potlačovat přílišné sebevědomí a u některých naopak podporovat jeho tvorbu. — Důvěra a kritika (ta musí být konstruktivní, přiměřená a odůvodněná). Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Princip specializace —Specializace nezbytná pro správné zacílení k budoucí úspěšnosti dítěte. —Někteří nadaní (především všestranně nadaní) potřebují pomoc při hledání své vhodné specializace. —Mnohdy chyba rodičů – příliš mnoho kroužků, aktivit – tříštění energie, únava, vyhoření. —Nutné vymezit priority – jinak nadaný se věnuje mnoha oblastem, ale je ve všech průměrný. Má velký potenciál, ale promrhá jej a je nespokojené. Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Odlišnosti při vzdělávání nadaných —Nutný vzájemný respekt – získat jejich důvěru, přistupovat k nim jako k „partnerům“. —Nutné poznat a reagovat jejich potřeby, které se mnohdy velmi liší od intaktní populace. —Nadaní jsou velmi různorodá skupina a není možný „jednotný“ návod, jak s nimi pracovat. Nutný individuální přístup. —I když jsou na velmi vysoké kognitivní úrovni, potřebují podporu – oblasti, kde ji potřebují se však mohou lišit. — — — Odlišnosti při vzdělávání nadaných Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Kde hledat informace - knihy —https://www.nadanedeti.cz/odborne-zdroje-knihy-o-nadani — Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky Zdroje —DOČKAL, V. Zaměřeno na talenty: aneb Nadání má každý. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2005. 245 s. ISBN 80-7106-840-3. —HŘÍBKOVÁ, L. Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada, 2009. 255 s. ISBN 987-80- 247-1998-6. —JURÁŠKOVÁ, J. Základy pedagogiky nadaných. 1. Vyd. Praha: Institut pedagogickopsychologického poradenství ČR, 2006. 131 s., ISBN 80-86856-19-4. —HUBATKA, M. Úspěšní vychovávají své děti jinak. Edika, Albatros Media as, 2014. 248 s., ISBN 978-80-266-0551-5 Obsah obrázku text, Písmo, snímek obrazovky, Elektricky modrá Popis byl vytvořen automaticky