Učitelovo pojetí výuky Učitelovo pojetí výuky představuje pojetí učiva, cílů výuky, vyučovacích metod, forem, podmínek, využitých prostředků, stejně tak i pojetí žáka a třídy, ale i pojetí učitele jako sebe sama i své profesní role a role ostatních účastníků pedagogického procesu (Mareš et al. 1996). Ke zjišťování učitelova pojetí výuky je možné využít techniku nedokončených vět. Princip, na němž je technika nedokončených vět založena, spočívá v tom, že učitelé mají za úkol dokončit předložené věty na základě asociací, které u nich nedokončené věty vyvolají. Přitom jde o to, že učitel promítá do těchto dokončení nejen své znalosti, ale často i své osobní názory, postoje či stanoviska. V našich podmínkách se poměrně frekventovaně používá technika nedokončených vět při výzkumu učitelova pojetí výuky (Mareš et al. 1996). Cíl úkolu * Zamyslet se nad vlastním pojetím výuky a konfrontovat toto pojetí se standardem učitele a svým pojetím výuky. Zadání úkolu 1. Dokončete tyto nedokončené věty: * Učitel je jako (popis, metafora, obraz,…) …, protože … * Žák je jako …, protože … * Učivo je jako …, protože … * Propojení teorie a praxe je jako …, protože … * Škola se má starat především o to, aby… * Netrvám na tom, aby všichni žáci… * Pro život je nejdůležitější, aby si žáci s sebou odnesli… * Je dobré, že je zařazeno učivo o… * Vědomosti žáků… * Učebnice jsou pro mě… * Třída je pro mě… * Nevadí mi, když žák např. … * Svůj metodický rejstřík rozšiřuji tím, že… * O alternativních metodách a formách práce si myslím… * Osobnostní rozvoj je pro mě… * Do osobnostního rozvoje učitele/pedagoga podle mě patří na prvním druhém, třetím místě… * Z pomůcek využívám nejčastěji… * Využíváním pomůcek sleduji… * Je mnoho rodičů, kteří si myslí, že… * Spolupráce s rodiči pro mě znamená… * Když učím je to jako… * Já jako dobrý učitel… * Při plánování výuky… * Při hodnocení žáků… * Cíle výuky pro mě… * Dobře se mi učí ve třídě, která… * Prostředí, kde se mi dobře učí, vypadá jako… * Rozmanitost žáků považuji za… * Rád/a bych pracoval/a s kolegy, kteří… * Úkolem ředitelů by mělo být především… 2. Vraťte se ke svým odpovědím. Zkuste je kategorizovat, tzn. sloučit do skupin, které se týkají stejného tématu. Konfrontujte tyto tematické celky s Rámcem profesních kvalit učitele (Tomková et al., 2012, s. 14-19 – ODKAZ ZDE). V jakých oblastech se Vámi stanovené tematické celky prolínají s navrhovanými oblastmi standardu? Které oblasti standardu ve svém pojetí výuky nemáte zahrnuty? Jak si to vysvětlujete? Pokuste se charakterizovat vlastní pojetí výuky. Výstup: * analýza nedokončených vět s komparací standardu učitele a charakteristika vlastního pojetí výuky. * Rozsah: 2-4 normostrany. Literatura * Mareš, J., Slavík, J., Svatoš, T., & Švec, V. (1996). Učitelovo pojetí výuky. V Brně: Masarykova univerzita v Brně. * Spilková, V., & Tomková, A. (2010). Kvalita učitele a profesní standard. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. * Tomková et al. (2012). Rámec profesních kvalit učitele. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.