DESET NEJLEPŠÍCH STRATEGIÍ ŘÍZENÍ TŘÍD PRO JEDNÁNÍ S ROZZLOBENÝMI, VZDOROVITÝMI ŽÁKY Deset strategií řízení tříd pro rozzlobené vzdory a studenty (needsfocusedteaching.com) Vzdorovité chování PROČ? volání o pomoc pokus zakrýt strach z neúspěchu (nevypadat hloupě před ostatními), argumenty proti autoritám se stávají účinným rozptýlením… JAK? • Buďme citliví na potřeby svých žáků a důvody jejich chování. • Nepředpokládejme, že jsou žáci agresivní. • Snažme se nebrat si to osobně. ZŮSTAŇTE ODPOUTANÍ A KLIDNÍ. Nabídněte pomoc nebo podporu "Vidím, že jsi začal, ale potřebuješ, abych ti to znovu vysvětlil?“ „Pomohlo by, kdybych vás nechal začít nejprve jednou z dalších otázek?“ "Potřebuješ se napít nebo se nadýchat čerstvého vzduchu?" "Vidím, že se kvůli tomu zlobíš, proč nesedíš si tam pár minut tiše a pak mi nedáš vědět, až budeš potřebovat pomoc?" "Je něco, co bych mohl udělat, aby ti to usnadnilo?„ Požádejte je o pomoc nebo radu • „Mirku, vím, že jsi velmi dobrý s technickým vybavením – můžeš mi pomoci nastavit AV sadu, prosím? Poté si můžeme promluvit o tvých domácích úkolech." • „Petře, mám trochu problém. Můj syn opravdu bojuje s jedním ze svých učitelů ve škole. Připomínáte mi ho a jsem ohromen tím, jak se vám v posledních několika měsících podařilo otočit. Můžeš mi dát nějakou radu, kterou bych mu mohl předat?" • „Moniko, mohl bych to udělat s tvou pomocí tady. Nechci být pořád u tvého případu – co navrhuješ, abychom udělali?„ Dejte jim zodpovědnost ve třídě JAK? Dáme práci, pochůzku nebo vedení nějakého vybavení. Může mít pozoruhodné (a velmi rychlé) výsledky. Odstraňte tlak publika - eskalace incidentu před svými vrstevníky (promluva se žákem soukromě nebo přesměrování na pozdější vypořádání problému. • "Nemluvme o tom tady, mohlo by to být trapné pro nás oba. Přijď za mnou v době oběda, abys mi mohl říct všechno, co tě trápí – a přijď brzy, abys měl ještě pauzu." Deeskalovat, odklonit a potlačit Forma rozptýlení, např. položení otázky mimo téma nebo jejich odklonění k nové činnosti. R. P. odpověděl velmi rozzlobenému, vzteklému dospívajícímu chlapci otázkou "jakou barvu mají vaše ponožky?". Nereagovat; neříkejte nic a jen se na ně podívejte. Ticho je v takových chvílích velmi silné. Žák se setká s netečným pohledem a naprostým mlčením, My jasně vyjadřujeme, že máme vše pod kontrolou a nenecháme se vtáhnout do hádky. Žáka přimějeme k tomu, aby se zastavil a přemýšlel o svém chování, odepřít mu jakoukoli reakci. Nejlepší tip: zůstaňte v klidu. Dejte jim příležitost uspět • Zažít úspěch a zvýšit jejich sebeúctu, • strach z neúspěchu v úkolu před vrstevníky řídí jejich negativní chování. • Žák potřebuje dostatečnou příležitost uspět a zažít okamžiky "aha!", aby zlepšili svůj postoj. • Je těžké cítit se otrávený, když cítíte pocit úspěchu a úspěchu. Uvědomte si jakékoli zlepšení postoje Nezapomínáme na pozitivní komentáře. • Kdy jste naposledy udělali něco, abyste potěšili někoho, kdo vás neustále otravoval?“ • Přistihněme je, že jsou dobří. • Řekněme jim konkrétně, co udělali a proč jsme s nimi tak spokojeni. Podporovat a usnadňovat spolupráci ve skupinách • Pozitivní vztahy mezi vrstevníky pro řešení negativních postojů žáků ke škole. • Žáci se mají cítit vítáni a součástí komunity ve třídě. • Vzájemné vztahy mohou být posíleny pravidelnými teambuildingovými aktivitami a kooperativní skupinovou prací. Projděte si stupňovitými důsledky podle zásad chování škol• Připomínáme důsledky jejich činů. • Snažme se jim dát "čas", pro splnění pokynů versus než stát nad nimi a očekávat okamžité dodržování. „Martine, tohle je potřetí a naposledy, co tě požádám, abys si sedl. Dostali jste svá varování a víte, co se stane dál. Je to tvoje volba." „Petře, jestli teď nezačneš, budeš... (vložte důsledek volby). Je to opravdu to, co chcete? Půjdu a pomůžu Lence a za 2 minuty se vrátím. Budu očekávat, že uvidíš, že jsi dokončil tu první otázku, než se vrátím; pokud tak neučiníte, vrátíte se o přestávce. Je to tvoje volba." K čemu jsme dospěli? Jak vnímá učitel sám sebe a jaké má pocity a vztah sám k sobě, tak se utvářejí vztahy k problémovému žákovi. Pokud porozumíme svým pocitům, budeme je moci také zvládnout. Víme, jak „fungují“ naše skutečné pocity (vztek, strach) a jaká jsou naše přání, potřeby a zábrany, pak dokážeme udržet určitý odstup, jednat s větší jistotou. Po přezkoumání vlastních pocitů, přání a chování může učitel dojít k závěru: Když změním pohled na to, co je rušivé, může se situace ve třídě rapidně zlepšit. Zdroje • 6 nejlepších strategií řízení tříd pro narušení na nízké úrovni (needsfocusedteaching.com) • Strategie řízení třídy: Spravujte argumenty a závažné incidenty (needsfocusedteaching.com) • Deset strategií řízení tříd pro rozzlobené vzdory a studenty (needsfocusedteaching.com)