SZ6120 Výchovné situace ve škole: kazuistiky, analýza a interpretace jako součást Teorie a metodiky výchovy souboru specifických výchovných konceptů (teorií), jejichž znalost je součástí širších profesních kompetencí učitele SZ6120/01 Hana Horká, JS 2024 17022024 Cíl dnešního setkání Představení ve studijní skupině, očekávání od předmětu. Požadavky k ukončení předmětu. Seznámení s obsahem a prostředky výuky v semináři. Zjištění studentova pojetí tématu. Výstupy předmětu: Výstupy předmětu ▪ uvažuje a diskutuje o nástrojích, jimiž jako učitel může ovlivňovat klima třídy a předcházet nežádoucím projevům chování žáků; ▪ posoudí kazuistiku žáka a navrhne možné výchovné přístupy a řešení, která podloží adekvátními argumenty; ▪ formuluje vlastní pojetí výchovy, které by rád uplatňoval ve své budoucí učitelské profesi, z něhož je patrný kritický přístup k nastudovaným odborným zdrojům. Zadání seminárního úkolu 1. krok: • Na základě svých zkušeností popište nevhodné/problémové chování žáka/žáků – aktéry, průběh, podmínky , kontext … co se stalo? 2. krok: • Analyzujte možné příčiny takového jednání… proč se to stalo? 3. krok: • Uveďte řešení situace, které jste zažil/a jako žák/žákyně, student/studentka. K uvedenému řešení s oporou o teoretická východiska zaujměte stanovisko. Navrhněte Váš vlastní způsob řešení a zdůvodněte … jak byla situace řešena/ jak mohla být řešena. Doplňující informace 1. Podrobný popis (vzniku) situace na úrovni chování. Anamnéza žáka/ů nebo třídy (osobní anamnéza) – vše relevantní pro zvolenou situaci, charakteristika žáka – prospěch, zájmy, rodinné prostředí. 2. Podrobný popis řešení problematického chování (dialog vedený s žákem/y a činnosti, které při řešení probíhaly). 3. Výsledek řešení (krátkodobě-jak to probíhalo hned po incidentu a dlouhodobě-zda se to nějak odrazilo v dalších hodinách, chronologicky). Doporučuji ke studiu Průběh výuky a požadavky k zakončení Znalostní zakotvení v tématu, kazuistika, diskuze, možné postupy řešení situací. Praktické nácviky v modelových situacích, aplikace poznatků, reflexe. Splnění zadaného seminárního úkolu – do 8. dubna 2024 Příprava na seminář + názor na texty Aktivní účast na semináři. Základní témata • Typy situací, ve kterých vyučující přistupuje k žákům výchovně. • Teoretické koncepty, výsledků výzkumů a kurikulární dokumenty, vztahující se k výchovné složce práce učitele, • Dynamika, možné příčiny i řešení nevhodného chování ve školním prostředí. • Těžiště semináře - praktická aplikace osvojených teoretických poznatků. • Za pomocí kazuistik - obeznámení s klíčovými technikami a postupy, pro zvládnutí problémových situací ve třídě. Trénování v rámci modelových situací ve skupinách. Životní situace versus výchovná (pedagogická) situace Životní situace: komplex nahodilých činností a podnětů v jistém čase a prostoru. Výchovná situace: zvláštní případ životní situace. Učitel/učitelka: a) ovlivňuje formování/utváření osobnosti b) působí na pracovní výkon c) umožňuje realizaci zájmové činnosti a výchovné funkce d) podílí se na stabilizaci nebo neurotizaci osobnosti e) působí na utváření postojů. Co tvoří rámec výchovné situace? Subjekt výchovy – v jaké společnosti žijí, co jim společnost umožňuje, jak si jich váží, jakou prestiž jim dává. Objekt výchovy – jak působí rodina, škola, celospolečenské poměry, regionální prostředí apod. Do procesu výchovy vstupuje: 1. Kultura – normy morální, právní, tradice a věda, společenskopolitický systém a ekonomika. 2. Oblast mezilidských vztahů (atmosférou, ve které výchovně vzdělávací proces probíhá, od atmosféry v samotné třídě po atmosféru v celé společnosti). Studijní literatura Cangelosi, J., S. (1994). Strategie řízení třídy – Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha: Portál. Pasch, M. a kol. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. Bezrákosky. Didaktická pomůcka. Gordon, T. (2015). Škola bez poražených. Praha: Malvern. Rosenberg, Marshall B. (2023). Nenásilná komunikace ve škole. Praha: Portál. reseni_problemu_houstavova-1.pdf Doporučená literatura Bendl, S. (2004). Jak předcházet nekázni aneb Kázeňské prostředky. Praha: ISV nakladatelství. Bendl, S. (2004). Kázeňské problémy ve škole. Praha: TRITON. Bendl, S. (2004). Neukázněný žák – Cesta institucionální pomoci. Praha: ISV nakladatelství. Bendl, S. (2001). Školní kázeň. Praha: ISV nakladatelství. Bendl, S. (2005). Ukázněná třída aneb Kázeňské minimum pro učitele. Praha: TRITON. Osgood, T. (2023). Podpora pozitivního chování. Praha: Portál. Fontana, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál. Kopřiva, P., J. Nováčková, D. Nevolová T. Kopřivová. (2008). Respektovat a být respektován. Bystřice pod Hostýnem: P. Kopřiva - Spirála. Kyriacou, CH. (2005). Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál. Kolář, M. (2011). Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál. Tesařová, M. (2016). Jak na žáky: zvládání náročných situací ve třídě. Praha: Portál. Svoboda, Jan a Leona Jochmannová. (2015). Krizové situace výchovy a výuky. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton.