Krok za krokem Poznáváme možnosti řešení výchovných situací ve třídě. Sem_5 HH Rob Plevin • je britský učitel a tvůrce metody „Needs-Focused Teaching“, zaměřené na zohledňující potřeby studentů, učení jednodušší a efektivnější. Problém udržet ve třídě pořádek - klíčové strategie pro okamžité zlepšení reakcí žáků; systém prevence i ke zlepšení motivace ve třídě. • Zvýšení respektu žáků vůči učiteli, mezilidských vztahů, tzn. méně stresu a příjemnější zkušenost s výukou. Nefungující strategie při zklidnění hlučící třídy a získání respektu (podle Roba Plevina) Učitel „Překřičet, křičet z plných plic“ ztrácí v tu chvíli veškerou důvěryhodnost a nemá nad situací žádnou kontrolu. Žáci • stále odmítají brát učitele na vědomí; • nerespektují hlučného učitele • obvykle neodvádějí nejlepší práci. Hlučící žáci ven ze třídy „Nedokážu vás zvládnout, tak vás posílám k někomu, kdo to dokáže.“ Učitel ztrácí důvěru. I jeho kolegové vidí, že třídu nezvládá… k frustraci z celé situace. Ve třídě zůstala jen polovina žáků. Žáci neuznávají učitele jako autoritu. ZÁKLADEM JE NEKŘIČET! Čekání před učebnou Uklidnit žáky ještě před vstupem do učebny (žáci se obvykle před vstupem, hlasitě se baví, pošťuchují…). Jsou v „uvolněném módu“, nenaladění na soustředěné učení, hůře poslechnou instrukce. Z psychologického hlediska panuje nerovnováha sil. Doporučuje se: • převzít kontrolu před učebnou, projevit se jako autorita, lepší naladění žáků na učení; • vně učebny se vytvářejí mezilidské vztahy, ovlivňující atmosféru výuky. https://zapojmevsechny.cz/clanek/detail/video- vyrusuji-zaci-pri-vyuce-poradime-jak-se-s-tim- vyporadat Co je problémové chování. Reakce ve výuce. Efektivní konfrontace chování. Aktivní naslouchání. Vytvořte vlastní já – sdělení pro vybrané případy • „Když je tady takový hluk [POPIS JEDNÁNÍ], zabere mi víc času vás látku naučit, • musím s vámi stále opakovat a nepostupujeme dopředu [KONKRÉTNÍ DOPAD]. • Jsem z toho unavená, otrávená, a dělám si starosti, že nestihneme probrat všechno, co máme [POCIT]. Neformální povídání Povídání U a Ž mimo třídu (na chodbách nebo v autobuse) – snazší získání respektu a lepší reakce Ž. příležitost pro navázání kontaktu s jednotlivými žáky a skupinkami, zjistit si víc o žácích (o co se zajímá, jaké sledují seriály a filmy, módu, jaký druh humoru…), proniknout do jejich myšlení a zavést komunikaci. Učitel musí za nimi, může dostat větší úcty a respektu, než když je bude jen zachmuřeně kritizovat. Doporučuji ke studiu • https://zapojmevsechny.cz/clanek/detail/video-pravidla-pro-tridu- vymyslejte-spolu-s-zaky-budou-je-spis- dodrzovat?activate=prakticke-priklady • [1] Youtube.com. Plevin, R. (2013). Classroom Management Strategies To Take Control Of Noisy Students. [online]. [dat. cit. 20. 3. 2020]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=u086rr7SRso • [2] Needs-Focused Teaching. (nedatováno). About. [online]. [dat. cit. 20. 3. 2020]. Dostupné z: https://needsfocusedteaching.com/ • [3] Hawker Brownlow Education. (nedatováno). Rob Plevin. [online]. [dat. cit. 20. 3. 2020]. Dostupné z: https://www.hbe.com.au/rob- plevin.html