Prevence rušivého chování 3 sem_4 Cíl – popsat a vysvětlit tvorbu třídního společenství jako způsob prevence rušivého chování Ve skupině diskutujme o zažitých situacích. Co Vás zaujalo? Jak byste postupovali ve své třídě? Společenství (komunita) ve třídě rozvoj vztahů, vytváření soudržnosti, pocitu sounáležitosti a přijetí pro každého ... Výukový kruh + diskusní kruh rozvoji znalostí a dovedností, komunitní kruh. dostatek příležitostí komunikovat poznávat se spolupracovat zažívat společné oslavy, úspěchy řešit společné problémy Komunitní kruh jako prostředek prevence 1. Naplánované zaměření. 2. Úvodní promluva k tématu. 3. Prostor (kruh) – všichni na sebe vidí. 4. Pravidla pro jednotlivé promluvy (délka, předávání slova apod.). 5. Kruh s vyjádřením neverbálním a/nebo uměleckými prostředky. 6. Reflexe. ▪ lepší komunikace mezi žáky a učiteli a mezi dětmi navzájem, ▪ rozvoje vztahů, emocionality, vytváření soudržnosti. ▪ o každodenních činnostech, drobných úspěších nebo zálibách pro navození uvolněné atmosféry. ▪ o zážitcích z víkendu apod. zařazovat aktuální témata. Prevence rušivého chování Podporujeme vznik a rozvoj třídního společenství JAK? potřeba někam náležet: • navázat a udržovat důvěryplné vztahy se svými vrstevníky i dalšími lidmi, • úspěšnost ve vztazích ovlivňuje životní spokojenost, • osvojování hodnotového systému společenství, navazování a udržování vztahů pro další život. Problémoví žáci často potřebují pomoc učitele při nastolení situací pro pozitivní přátelské vztahy. Budování třídního společenství i rozvoj identity každého jedince Třídní rituály zaměřené na pocit důležitosti všech jejich členů • podpora a rozvíjení vnímání hodnoty sebe sama a druhých, • důstojné jednání s každým žákem a vysoké nároky na jeho chování. Problémoví žáci - často pocit nízké hodnoty pro ostatní. Chováním provokují reakce u učitelů i svých vrstevníků - pocit nedostatečnosti a nízké hodnoty je posilován. Málokdy se „poučí“, utvrdí se ve svém „nedobrém“ chování. Základem jsou pravidla a jejich důsledné uplatňování https://www.google.com/search?q=t %C5%99%C3%ADdn%C3%AD+pravidl a+obr%C3%A1zky&tbm=isch&hl=cs& sa=X&ved=2ahUKEwjJj9yghuWEAxWS o_0HHUM2Bz8QrNwCKAB6BQgBEP4 B&biw=1263&bih=551 Tvorba pravidel třídy společně (lze stvrdit podpisy učitelů i žáků). Formulace pravidel jazykem žáků, • dostatečně probrat, jak „vypadá“ jeho dodržování i nedodržování. • ve dvojici lze trénovat, jak vypadá „naslouchání“ druhému a zažít si, jak vypadá nenaslouchání; • rozhovor nad zkušenostmi žáků a vypsání si konkrétních podob aktivního naslouchání a porušení tohoto pravidla. Průběžná práce s pravidly, diskuse o tom, jak se je daří plnit apod. Prodiskutovat tresty po nedodržování pravidel, důsledně uplatňovat. Příklady pravidel 1. NEKŘIČÍME 2. MLUVÍME SLUŠNĚ 3. DBÁME NA OSOBNÍ HYGIENU 4. UMÍME NASLOUCHAT 5. NEUBLIŽUJEME DRUHÝM ( téma šikany ) 6. KAMARÁDÍME SPOLU 7. DBÁME NA BEZPEČNOST 8. UDRŽUJEME POŘÁDEK 9. POUŽÍVÁME KOUZELNÁ SLOVÍČKA 10. PŘEMÝŠLÍME 11. POMÁHÁME SI 12. JSME AKTIVNÍ 13. MÁME DOBROU NÁLADU 14. HRAJEME FÉR Good Behavior Game (GBG)- z workshopu Systémy pro řešení náročného chování dr. Jana Nehyby –leden 2024. ● Good Behavior Game (GBG) je systém řízení chování ve třídě, založený na principu pozitivního posilování, které má za cíl snížit problémové chování a zvýšit prospěšné chování mezi žáky. ● Vychází z tradice behaviorismu. ● GBG byla vyvinuta v roce 1969 americkou psycholožkou Muriel Saunders. ● Good Behavior Game (GBG) je systém řízení chování ve třídě, založený na principu pozitivního posilování, které má za cíl snížit problémové chování a zvýšit prospěšné chování mezi žáky. ● Vychází z tradice behaviorismu. ● GBG byla vyvinuta v roce 1969 americkou psycholožkou Muriel Saunders. Principy GBG Good Behavior Game (GBG) - 7 RCT studií (4700 žáků) (metaanalýza, Smith et al., 2019) z workshopu Systémy pro řešení náročného chování dr. Jana Nehyby –leden 2024. • Třída je rozdělena do dvou nebo více týmů (3-6 žáků v týmu): náhodně nebo na základě charakteristik žáků, po dni se mohou střídat. • Učitel (nebo s třídou) stanoví pravidla pro dobré chování - viz dále. • Učitel pozoruje chování žáků a uděluje body týmům za pozitivní chování. Může také upozornit na nežádoucí chování, ale neuděluje za to žádné tresty či záporné body. • Body jsou zaznamenávány na viditelném místě, aby žáci měli přehled o aktuálním stavu hry - motivace ke spolupráci a podpoře dobrého chování ve svém týmu. • Na konci hry nebo předem stanoveného časového období (např. týden) je vyhodnoceno, který tým získal nejvíce bodů. Vítězný tým dostává odměnu, například drobný dárek, výjimečná aktivita nebo privilegium. Poznámka k privilegiím jako formě odměny (z workshopu Systémy pro řešení náročného chování dr. Jana Nehyby –leden 2024). • Privilegia – zvýhodněný přístup ke zdrojům, které mi umožňují naplňovat potřeby, jako jsou věci, finance, čas, význam, který mému hlasu dávají druzí lidé, i moje schopnosti jako třeba sebedůvěra, kritické myšlení a podobně. • Pokud privilegia máme, bereme je jako normu a neuvědomujeme si je. Zato lidé, kteří se cítí být na okraji, ať už ve společnosti nebo v konkrétní skupině, si jsou moc dobře vědomi toho, co jim tzv. chybí do „normálu“. (Malířová, 2022) Pravidla chování – návrhy (z workshopu Systémy pro řešení náročného chování dr. Jana Nehyby – leden 2024). Naslouchej, když mluví učitel nebo spolužák Zvedni ruku, pokud chceš mluvit Pracuj tiše a soustředěně Dodržuj třídní pravidla a pokyny Spolupracuj s členy svého týmu Řeš konflikty klidně a respektováním druhých Respektuj třídní majetek a majetek druhých Pomáhej ostatním, pokud potřebují Autoritativní přístup – o všem rozhoduje bez diskuse učitel. Podporuje to v žácích závislost, poslušnost a podřizování se ze strachu. Permisivní přístup – vše se řídí podle žáků; u nich pak roste sobeckost a ztrácejí respekt. Demokratický přístup – učitel podněcuje k samostatné činnosti a podporuje žákovu iniciativu. Ve skupinách se často diskutuje, učitel má tedy větší přehled o přáních a potřebách žáků a o jejich individualitě a má tak pro ně větší pochopení. Jakým způsobem přispíváme k budování společenství? Zařadit určité rituály (přání každému k svátku či narozeninám, říci něco o sobě, přání či dárek „šitý na míru“). Účast na sportovním utkání, koncertech či výstavách svých žáků a ocenění jejich činností a úspěchů. Pomoc nemocnému spolužákovi, dopis nepřítomné spolužačce, překvapení pro úspěšného žáka. Pořizování záznamů o těchto činnostech. Pomáhání si • Třídní společenství - na principu vzájemné závislosti jeho členů a pomáhání si (např. doučování). Pomoc lidem i mimo třídu. • Pocit radosti z „dobré věci“ - problémovým žákům pomáhá vybudovat úctu ostatních a vědomí vlastní hodnoty. • Učitelé jako vzor chování – být vstřícní a nápomocní svým žákům i jiným lidem. • Význam spolupráce pro předcházení rušivého chování.