Krok za krokem Poznáváme možnosti řešení výchovných situací ve třídě. sem_7 HH Techniky zvládání neadekvátního chování žáků ROGERS, Bill. Classroom behaviour: a practical guide to effective teaching, behaviour management and colleague support. 4th edition. Los Angeles: SAGE, [2015]. ISBN 978-1-4462-9533-5. Základní princip teorie modifikace chování (podle Fontany, 2003) Proces je velmi náročný pro učitele i žáky. Kdy věnujeme pozornost k žákovi? • odpírat při problémovém chování • poskytovat při chování žádoucím Postup je však účinný, je třeba vytrvat, i v případech recidivy chování problémového (po období relativně slušného chování). Jak můžeme postupovat v následujících situacích? • Žák se chová nevhodně… • Žák zavádí rozhovor jiným směrem… • „Schovej mobil do tašky nebo ho polož na můj stůl.“ • Neverbální signály… • Konfrontování s následky… • Taktické ignorování… • Selektivní pozornost… • Nerespektující, hrubý projev… • Po pokynu žákovi ke změně neadekvátního chování se zaměříme… TECHNIKY ZVLÁDÁNÍ NEADEKVÁTNÍHO CHOVÁNÍ ŽÁKŮ Úvod Než žáka konfrontujeme s tím, že se chová nevhodně, je vhodné: • zaměřit se na to, co má zrovna dělat („Chtěl by ses na něco zeptat ohledně tohoto cvičení?“) nebo • pozdravit, zeptat se na jméno, zeptat se, jak se má… Úvod na chvíli odvede pozornost, může pomoci narušit automatickou reakci žáků postavit se do opozice, posiluje vztah. Připomínka pravidla • buď ho zopakovat nebo se na něj žáka zeptat Částečný souhlas/ Blokování/ Zaměření pozornosti zpět • když žák použije argument, který při konfrontaci zavádí rozhovor jiným směrem; • odpovíme: „To je možné“ a pak zaměříme pozornost zpět k původní otázce/pokynu; klidně opakovaně využít • namísto reakce: „Mně je úplně jedno, co …říká/myslí/dělá.“ Přímé volby • výběr z předem daných možností, např. „Schovej mobil do tašky nebo ho polož na můj stůl.“ Když má žák možnost rozhodnout se, nestaví se tolik do opozice. Neverbální signály • neverbálně kontaktujeme žáka a neverbálně jej korigujeme; Poskytnutí chvilky • po pokynu žákovi ke změně neadekvátního chování, zaměříme pozornost na výukový proces, nebo na celou třídu; • nestojíme autoritativně nad žákem a nekontrolujeme okamžité uposlechnutí – vede ke stavění se do opozice; Poselství: předpokládám a očekávám, že poslechneš; • zve, povzbuzuje žáka k poslechnutí, vede k převzetí zodpovědnosti; • později následuje „kontrola“. Konfrontování s následky Využívá se až po upozornění na porušení pravidla a poskytnutí prostoru na úpravu chování •„Pokud se rozhodneš mobil nevypnout, budeme muset spolu řešit tvoje chování po vyučování.“ (=> kázeňský postih) Taktické ignorování • nevšímání si určitého typu nevhodného chování; • hlavně u sekundárního chování (tzn. nevhodné chování, které není tak zásadní v dané situaci, např. úšklebky, ofrňování, povzdechy, mumlání si); • nikdy neignorujeme opakované neadekvátní chování a situace, kdy je ohrožená bezpečnost; • kombinace se selektivní pozorností (např. věnujeme pozornost žákům, kteří zvedli ruku, ne těm, kteří vykřikují) Jasné vymezení Např. při nerespektujícím, hrubém projevu pojmenovat, určit hranice, dál nerozvádět: • „To, co jsi teď řekla, bylo nezdvořilé/ošklivé/zraňující. Takové projevy tady netrpíme.“ • „Já s tebou mluvím slušně, očekávám to stejné od tebe.“ Pokud se situace opakuje, jasně uvést důsledky: • probrat situaci s žáky po vyučování, proč je jeho/její chování nevhodné, seznámit s možnými sankcemi. Příklad situace, kdy techniky využity nejsou: 9. třída, ve školním řádu je zakázáno používání mobilů ve škole; samostatná práce, žák si dá do uší sluchátka a zapne si z mobilu hudbu, přitom plní úkol, hudbu je slabě slyšet: U: Marku, jaktože máš puštěný mobil, a ještě k tomu na něm posloucháš hudbu! To teda přeháníš! Okamžitě ho vypni a schovej! Ž: Ale naší třídní nevadí, když si pouštíme hudbu u samostatné práce. U: Nebuď na mě drzý! Ž: Ale fakt. (otáčí se na spolužáky, kteří situaci pobaveně sledují) Že nám to dovolila? (spolužáci souhlasně přikyvují). U: Já jsem ti to ale nedovolila. Dej mi ten mobil, zabavuju ti ho. No, bude to? (stojí s nataženou rukou) Ž: Tak já ho teda schovám.. U: Řekla jsem, dej mi ho!! Ž: Je to můj mobil, nebudu vám ho dávat! U: Jak to se mnou mluvíš?!! Jestli nejsi schopný se chovat slušně a dodržovat školní řád, běž okamžitě za dveře (Ž naštvaně a teatrálně odchází ze třídy, bouchne dveřmi). Příklad situace, kdy jsou techniky využity: U: (jde k žákovi, navazuje oční kontakt, neverbálně ukazuje, aby si vyndal sluchátka z uší) Jak ti jde to cvičení? Ž: Jde to. U: Marku, jaké je pravidlo pro používání mobilů v naší škole? Ž: Naší třídní nevadí, když si pouštíme hudbu u samostatné práce. U: To je možné, ale v této hodině platí to, co je napsáno ve školním řádu. Vypni ten mobil prosím a dej ho buď na můj stůl nebo do své tašky. Za chvilku přijdu a projdeme to cvičení. (odchází, nevěnuje žákovi pozornost, později za ním jde zjistit, jak mu jde samostatná práce). Pokud Ž neposlechne předchozí pokyn: U: Všechno v pořádku? (o cvičení, které žák vypracovává) Ž: Jo. U: Vidím, že máš stále zapnutý telefon. Pokud se rozhodneš ho nevypnout, budeme se muset setkat po hodině a řešit to jako přestupek proti školnímu řádu. Literatura • Auger, M. T., Boucharlat Ch. (2005). Učitel a problémový žák. Praha. Portál. • Cangelosi, J. S.(1994). Strategie řízení třídy. Praha: Portál. • Fontana, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál. • Gordon, T. (2015). Škola bez poražených. Praha: Malvern. Pasch, M. a kol. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. • Kopřiva, P., J. Nováčková, D. Nevolová T. Kopřivová. (2008). Respektovat a být respektován. Bystřice pod Hostýnem: P. Kopřiva - Spirála. • Kyriacou, CH. (2005). Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál. • Plevin, R. (2013). Classroom Management Strategies To Take Control Of Noisy Students. [online]. [dat. cit. 20. 3. 2020]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=u086rr7SRso • Rob Plevin. [online]. [dat. cit. 20. 3. 2020]. Dostupné z: https://www.hbe.com.au/rob- plevin.html