VÝCHOVNÉ SITUACE VE ŠKOLE: KAZUISTIKY, ANALÝZA A INTERPRETACE seminář 1 19. 2. 2024 1. Požadavky pro udělení zápočtu z předmětu · účast v seminářích minimálně 80 %; (účast v distančně vedené výuce znamená odevzdání úkolu); · průběžná příprava na semináře (čtení textů z odborných časopisů, sledování filmů apod.); · v druhé polovině semestru (nejpozději do 15. 4. 2024) předložení pracovního portfolia s vypracovaným portfoliovým úkolem ke SZZ v elektronické formě. Postup vypracování portfoliového úkolu: 1. krok: Na základě svých zkušeností popište nevhodné/problémové chování žáka/žáků – aktéry, průběh, podmínky … co se stalo? 2. krok: Analyzujte možné příčiny takového jednání… proč se to stalo? 3. krok: Uveďte řešení situace, které jste zažil/a jako žák/žákyně, student/studentka, učitel/učitelka. K uvedenému řešení zaujměte stanovisko. Navrhněte Váš vlastní způsob řešení a zdůvodněte … jak byla situace řešena/ jak mohla být řešena? Literatura: povinnost vyjít z 5 titulů (dle vlastního výběru) Rozsah: úvodní strana + 2 strany textu + závěrečná strana (4 strany) · v termínu 25.3.2024 se nekoná prezenční, ale distanční výuka (student zpracovává rešerši článků s časopisu Komenský a zpracovává svůj portfoliový úkol 2. Východiska předmětu - náplní bude reflexe nevhodného/nežádoucího/neadekvátního chování (zejména) žáků. Z hlediska závažnosti rozlišujeme různé typy nežádoucího chování – od vyrušování po závažné porušování školního řádu: šikana, abusus návykových látek atd. - budeme pracovat s vaší zkušeností, ale budeme se také opírat o relevantní teoretické zdroje. Společně budeme sdílet své názory na kazuistiky, videa, texty související s obsahem předmětu. 3. Výchova? Výchova. Výchova! - v předmětu budeme akcentovat výchovnou složku učitelské profese, která je od vzdělávací neoddělitelná. V angličtině jeden pojem education – zastřešuje obojí. Z latiny educatio (výchova) a eruditio (vzdělávání). U nás a v Německu se držíme toho latinského rozdělení, což by mohlo vyvolat zdání, že na výchovu rezignujeme, ale tak to není. Definice výchovy - Klasická definice výchovy: proces záměrného působení na osobnost člověka s cílem dosáhnout pozitivních změn v jejím vývoji. (např. Pedagogický slovníku autorů Průcha, Mareš, Walterová, 2008) - Radim Palouš (1991, s. 53) definuje výchovu následovně: Výchova je záměrné a soustavné působení lidského jedince (vychovatele) na druhého jedince (chovance), které vede ke vzniku relativně trvalých změn v chování a prožívání toho druhého jedince. - Jiří Pelikán (1995, s. 36) Výchova je cílevědomým a záměrným vytvářením a ovlivňováním podmínek umožňujících optimální rozvoj každého jedince v souladu s individuálními dispozicemi a stimulujících jeho vlastní snahu stát se autentickou, vnitřně integrovanou a socializovanou osobností. Zamyslete se (skupinová práce): - Co mají tyto definice společné - Která z uvedených definic vám nejvíc vyhovuje? Proč? - Uveďte vlastní vymezení výchovy, co je její podstatou podle vašeho názoru? Oprostěte se od učebnicových definic. Další možné pojetí - 1. Formální výchova zahrnuje působení škol či jiných odborných vzdělávacích zařízení. Dokončení tohoto vzdělání je potvrzeno příslušným vysvědčením, dokladem. - 2. Neformální výchova zahrnuje cílené a strukturované aktivity člověka, které probíhají mimo vyučování, tzn. ve volném čase. Mohou, ale nemusí, být zakončeny nějakým dokladem. - 3. Informální výchova obsahuje učení záměrné, cílené, ale i zcela nahodilé v běžných životních situacích. Souvisí s nejširším výkladem pojmu výchova, zahrnuje i formativní působení vlivu prostředí. K zodpovězení: - Který z typů výchovy podle vás nejvíce ovlivňuje člověka? Svůj výběr zdůvodněte. 4. Literatura doporučená k zpracování portfoliového úkolu a pro práci v semináři Doporučené texty z časopisu Komenský Archiv časopisu je dostupný zde: http://www.ped.muni.cz/komensky/predesle-rocniky Číslo 02, listopad 2012 Þ Michal Rigel: Vývoj kázeňských postihů na školách v českých zemích aneb Vyhání metla děti z pekla? 12–16. Þ Klára Šeďová: Mocenské konstelace ve školní třídě II: Když učitelé hrají přesilovku, 17–20. Číslo 03, březen 2013 Þ Jarmila Bradová: Rodiče vítání: Se Zdeňkem Slejškou o otevírání škol rodičům a rodičů školám, 5–11. Þ Klára Šeďová: Mocenské konstelace ve školní třídě III: Když moc cirkuluje po třídě, 21–23. Číslo 04, květen 2013 Þ Kateřina Lojdová: S Eliškou Sokolovskou o inkluzívním vzdělávání, speciálním školství a tom, co je fér, 5–8. Þ Aleš Máchal: O některých mýtech v environmentální výchově, 9–13. Þ Klára Šeďová: Mocenské konstelace ve školní třídě IV: Když nastane tahanice, 28–31. Þ Zuzana Šalamounová: V kůži někoho jiného, 32–35. číslo 01, září 2013 Þ Jarmila Bradová: Hledání logiky ve výchově bez trestů. S Václavem Martinem o školní nekázni a nelogičnosti trestání, 5–10 Þ Alena Chládková: Jak na problémové chování žáků? Nechme se inspirovat Finskem. 24–27. Číslo 03, březen 2014 Þ Veronika Rodriguezová: S Jaroslavem Provazníkem o umění ve výchově a bezpečí dramatické hry, 6–9. Číslo 01, září 2014 Þ Martina Svobodová: Zmizelí sousedé, s. 33 Číslo 02, prosinec 2014 Þ Kamil Kopecký, René Szotkowski, Denis Gibadulin: Kyberšina, sexting a rizikové seznamování českých dětí v prostředí internetu, s. 10 Číslo 01, září 2015 Þ Jan Hauk: Spolupráce škol a orgánu sociálně-právní ochrany dětí, s. 55 Číslo 02, prosinec 2015 Þ Eva Dittingerová: Co se dá naučit v Muzeu romské kultury, s. 50 Knihy a publikace · Cangelosi, J. S. (1994). Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha: Portál. · Bréda, J., Čapek, R., Danfová, E., Kendíková, J. (2017). Třídní učitel jako kouč. Praha: Raabe. · Divoká, J. et al. (2017). Jak podpořit dítě s problémovým chováním ve škole. Praha: Pasparta. · Holeček, V. (2001). Aplikovaná psychologie pro učitele. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni. · Kopřiva, P., Nováčková, J., Nevolová, D., Kopřivová, T. (2008). Respektovat a být respektován. Bystřice pod Hostýnem: Spirála. · Neil, A. S. (2013). Summerhill. Příběh první demokratické školy na světě. Praha: Peoplecomm. · Robinson, K. (2013). Ve svém živlu. Brno: BizBooks. · Rogers, B. (2015). Classroom behaviour: a practical guide to effective teaching, behaviour management and colleague support. Los Angeles: SAGE. · Seligman, M. (2014). Vzkvétání. Nové poznatky o podstatě štěstí a duševní pohody. Příbram: Jan Melvil Publishing. · Smetáčková, I. (2006). Gender ve škole. Příručka pro budoucí i současné učitelky a učitele. Praha: Otevřená společnost. · Svoboda, J., Jochmanová, L. (2015). Krizové situace výchovy a výuky. Praha: Triton. Úkol na druhý seminář – 26. 2. 2024 Úkol na 2. seminář bude zadán e-mailem v průběhu týdne Přečtěte si text: Létalová, J., Jelínek, J. (2019) Výchova v práci učitel: Pohled studentů Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. Brno: Časopis Komenský. Přístupné z: https://www.ped.muni.cz/komensky/clanky/vychova-v-praci-ucitele-pohled-studentu-pedagogicke-fakulty -masarykovy-univerzity Reflektujte a konfrontujte svůj názor s přečteným textem. K přečtenému textu sepište teze (max. 0.5 strany), s kterými budeme pracovat v následujícím semináři.