VÝCHOVNÉ SITUACE VE ŠKOLE: KAZUISTIKY, ANALÝZA A INTERPRETACE seminář 2 26. 2. 2024 1. Společná reflexe textu Reflexe úkolu z 1. semináře, práce ve skupinách. Práce s připravenými tezemi a opěrnými otázkami. Prezentace závěrů. Létalová, J., Jelínek, J. (2019) Výchova v práci učitel: Pohled studentů Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. Brno: Časopis Komenský. Přístupné z: https://www.ped.muni.cz/komensky/clanky/vychova-v-praci-ucitele-pohledstudentu-pedagogicke-fakulty- masarykovy-univerzity · Opěrné otázky v souvislosti se zadanou četbou - Jak uvažujete o výchovné práci učitele? Co je podle vás úkolem učitele v této oblasti? - Jaké otázky si v souvislosti s učitelským povoláním kladete? - Čeho se obáváte? Na co se těšíte? - Co můžete jako učitel dětem nabídnout? - V čem spočívají vaše silné stránky? - Dokážete specifikovat svoje slabé stránky? - Jaké jsou vaše profesní ambice? Čeho byste jako učitelé rádi dosáhli//do dokázali? 2. Zamyslete se Samostatná práce, zamyslete se, svůj názor stručně zapište a následně prezentujte – pracujte ve dvojicích, prezentujte kolegyni nebo kolegovi „Nepochybně na vás měli během školní docházky učitelé značný vliv. Pochopitelně vás vedli k osvojení mnoha poznatků a dovedností v předmětech, které vyučovali. To nyní ponechme stranou. Pokuste se vzpomenout na takovou situaci, kdy vás naučili určitému jednání, získali vás pro určitý názor, ovlivnili vás svým příkladem, svým chováním.“ 3. Nežádoucí/nevhodné chování žáků · Skupinová práce, zodpovězení otázek, společná diskuse Ve skupině se zamyslete nad následujícími otázkami a zodpovězte je. 1, Jaké jsou (nejčastější) projevy nežádoucího/problematického chování žáků? 2, Co může stát v pozadí/být příčinou nežádoucího chování žáků? 3, V čem spatřujete hlavní možnosti a meze při prevenci a řešení nežádoucího chování žáků (z pohledu učitele)? · Teoretické ukotvení tématu Powerpointová prezentace ve Studijních materiálech Seminar_02.pptx Stáhněte a projděte si prezentaci uloženou v ISu 4. Můj největší průšvih ve škole · Aktivita pro studenty. Jejím cílem je sdílet a diskutovat vlastní zkušenost s nevhodným chováním. Z diskuse by mohla vzejít potenciální situace, kterou budou studenti zpracovávat v rámci portfoliového úkolu. Úkol na třetí seminář – 4. 3. 2024 Úkol zaměřený na sociální a osobnostní rozvoj třídy, techniky práce se třídou. V rámci třetího semináře použijeme strategie pro budování vztahu učitel-žák Přečtěte uvedený text a sumarizujte jeho obsah, který budeme diskutovat v příštím semináři (postačující jsou poznámky, body, teze) http://www.ucitelske-listy.cz/2009/09/jana-stara-jak-predchazet-rusivemu.html Zhlédněte video v anglickém jazyce (viz odkaz níže) a připravte si stručné shrnutí. Obsah bude rovněž předmětem diskuse v příštím semináři https://www.youtube.com/watch?v=0_O-kGuPmuM