VÝCHOVNÉ SITUACE VE ŠKOLE: KAZUISTIKY, ANALÝZA A INTERPRETACE seminář 4 11. 3. 2024 1. Reflexe zadaných úkolů · Reflexe úkolů zadaných ve třetím semináři. Individuální práce, práce ve dvojicích/skupinách, společná diskuse · Kazuistika číslo 1 – Příběh Amber (skupina 1) - Shrnutí obsahu kazuistiky - Představení jednotlivých odpovědí studentů ze skupiny 1 na položené otázky - Prostor pro argumentaci, vyjádření a doplnění pro studenty z obou skupin · Kazuistika číslo 2 – Příběh Moniky (skupina 2) - Shrnutí obsahu kazuistiky - Představení vlastního řešení situace studentů ze skupiny 2 - Prostor pro argumentaci, vyjádření a doplnění pro studenty z obou skupin - Společná rekapitulace, prostor pro dotazy a sdílení vlastních zkušeností se situacemi popisovanými v kazuistikách 2. Agresivita a šikana: analýza a interpretace příběhů z prostředí české školy · Teoretické zakotvení „agresivity“ a „šikany“ – Powerpointová prezentace ve studijních materiálech · Společné zhlédnutí videa souvisejícího s uvedenou tematikou (viz odkaz), v jehož průběhu si studenti dělají stručné poznámky k obsahu https://tn.nova.cz/zpravodajstvi/clanek/392075-sikany-na-skolach-pribyva-deti-si-uz-troufaji-i-na-s ve-ucitele · Opěrné otázky k diskusi - Byl pro vás obsah videa v nějakém ohledu překvapivý? - Jaké otázky vás v souvislosti s uvedeným pořadem napadají? - Jsou agresivita a šikana „novým“ fenoménem v prostředí školy? (Nejen) z uvedeného pořadu vyplývá, že základ pro naše budoucí jednání se konstituuje v rámci rodiny. Přestože jsme se problematiky rodinné výchovy stručně dotkli již v předchozích seminářích, pojďme si v následující části přiblížit její funkci a stěžejní principy. Pro názornost využijeme i vašich vlastních zkušeností. 3. Rodina jako klíčový činitel ovlivňující vývoj dítěte · V současné společnosti postupně získává tradiční pojem rodina širší význam. Zamysleme se nejdříve společně nad jednou z mnoha jejích definic. Do jaké míry vám vyhovuje/nevyhovuje? „Skupina lidí se společnou historií, současnou realitou a budoucím očekáváním vzájemně propojených transakčních vztahů. Členové jsou často (ale ne nutně) vázaní hereditou, legálními manželskými svazky, adopcí nebo společným uspořádáním života v určitém úseku jejich životní cesty. Kdykoliv mezi blízkými lidmi existují intenzivní a kontinuální psychologické a emociální vazby, může být užíván pojem rodina, když jde např. o nesezdaný pár, o náhradní rodinu atd.“ (Sobotková, 2007, s. 24). · Práce ve dvojicích, skupinová práce, společná diskuse - Vyjmenujte základní funkce rodiny. - Jaké výchovné prostředky využívali vaši rodiče? Buďte specifičtí a uvádějte příklady. - Které prostředky hodnotíte pozitivně / negativně a proč? - Kdy má učitel (resp. třídní učitel) možnost setkat se s rodiči svých žáků? Vyjmenujte co nejširší škálu těchto příležitostí. - Které informace by – podle vašeho názoru – (ne)měl učitel o rodině svého žáka vědět? · Shrnutí tématu prostřednictvím krátké, ale výstižné přednášky profesora Zdeňka Matějčka (viz odkaz) https://www.youtube.com/watch?v=PYI5yoeUTSE Vyjádřete svůj názor k přednášce prof. Matějčka. Shrnul, podle vašeho názoru, základní principy rodiny dostatečně výstižně? Chcete něco dodat? Úkol na pátý seminář – 18. 3. 2024 DVTV v rámci rozhovorů Daniely Drtinové odvysílala jeden rozhovor zaměření na problematiku hodnocen í // známek // alternativních přístupů. Podívejte se na toto video. Škola bez známek? Žádný experiment na dětech. https://video.aktualne.cz/dvtv/skola-bez-znamek-zadny-experiment-na-detech-rika-reditelka/r~878c106 acd9511e485d7002590604f2e/ Jaké otázky Vás napadají? Zkuste definovat alespoň pět otázek, které Vás po shlédnutí videa napadají, zaznamenejte si je. S těmito otázkami budeme pracovat v dalším semináři.