VÝCHOVNÉ SITUACE VE ŠKOLE: KAZUISTIKY, ANALÝZA A INTERPRETACE seminář 5 25. 3. 2024 Alternativní výchova 1. Škola bez známek – práce ve dvojicích - Různé způsoby přístupu učitele k výchově k práci učitele a jak se s na ně dívám - Škola bez známek? Žádný experiment na dětech https://video.aktualne.cz/dvtv/skola-bez-znamek-zadny-experiment-na-detech-rika-reditelka/r~878c106 acd9511e485d7002590604f2e/ Připravte si pět otázek, které jste si měli zaznamenat během sledování pořadu. Ve dvojicích si otázky vzájemně představte a zodpovězte je. · Prezentace jednotlivých otázek a odpovědí, společná reflexe, prostor pro doplnění/vyjádření 2. Co je alternativní škola? · Montessori v kostce https://www.youtube.com/watch?v=EsMjrdMM3h8&t=2s · Daltonská škola https://www.youtube.com/watch?v=cxCU4J19bKs&t=5s - Jak se liší přístup učitele k výchovné práci na příkladových školách? - Co je na tomto přístupu pozitivní? - Co naopak shledáváte jako negativní? - Máte osobní (pozitivní/negativní) zkušenost s alternativní školou? 3. Autoritativní X Liberální výchova - Co si představíte pod pojmy „autoritativní a liberální“ výchova? - Jak probíhala výchova u Vás v rodině? - Jak probíhala výchova ve škole, do které jste dokázali? - Vzpomenete si na dobrý a špatný příklad výchovného přístupu? Autoritativní výchova: důraz na poslušnost, respekt a úcta vůči autoritě učitele/rodiče/dospělé osoby, součástí této výchovy byly tělesné tresty, direktivita – cílem výchovy unifikace, absence prostoru pro diskusi, nekompromisnost – striktní lpění na pravidlech. Výsledkem je skutečnost, že takto vychovávaní jedinci jsou spíše zakřiknutí, málo sebevědomí a kreativní, protože zkrátka neměli možnost se realizovat. Nebo z nich naopak vyrostou opět autoritativní jedinci, kteří kopírují to, co jim bylo vštěpováno Liberální výchova: důraz na osobní svobodu, zohledňování individuálních potřeb dětí, předpoklad autonomie jedince – je schopen racionálně rozhodovat, co je pro něj dobré a co ne, respektující přístup, odvržení fyzických trestů, participace dětí na plánování činností, možnost vyjádřit svůj názor, emoce atd., dětem se naslouchá, ne tradiční autorita, ale přirozený vzor. Zase se to může zvrhnout – dítě pak ve svém důsledku nikam nesměřuje. 4. Vašich 10 vlastností dobrého pedagoga/vychovatele * Pokuste se ve dvojici (využijte stejnou dvojici co u otázek k videoukázce o Škole bez známek) stanovit 10 vlastností pedagoga, které jsou pro Vás nejzásadnější. * Na sestavení vlastností máte max. 10 minut * Následně porovnejte Vaše vlastnosti se seznamem 10 vlastností dobrého pedagoga/vychovatele podle společnosti EDUin - Postrádáte // je v seznamu z EDUin něco navíc? - Souhlasíte // nesouhlasíte s uvedenými? - Jak byste seřadili vlastnosti sami – určete pořadí jednotlivých vlastností dle vašich preferencí 1. PARTNERSKÝ PŘÍSTUP k žákům/dětem 2. DOKÁŽE ZAUJMOUT, vyučuje danou látku zábavně a v širších souvislostech 3. INDIVIDUÁLNÍ PŘÍSTUP k žákům/dětem 4. DOKÁŽE MOTIVOVAT žáky tak, aby věděly, že učení není samoúčelné 5. VEDE ŽÁKY KE SPOLUPRÁCI 6. ROZVÍJÍ PŘIROZENOU ZVÍDAVOST žáků 7. VEDE ŽÁKY K SAMOSTATNOSTI 8. VEDE ŽÁKY K ODPOVĚDNOSTI 9. VYTVÁŘÍ POZITIVNÍ ATMOSFÉRU ve třídě i mimo školu 10. OTEVŘENĚ KOMUNIKUJE S RODIČI V rámci této aktivity si projděte typologie osobnosti učitele, které najdete ve studijních materiálech (možno společně na semináři, ale též samostatně, pokud nebude dostatek časového prostoru) 5. Odhad očekávání učitelské profese - Co očekáváte, že Vám přinese školní praxe, kterou budete absolvovat? - Které činnosti považujete v práci učitele za nejnáročnější? - Napadají Vás klady učitelské profese? - Napadají Vás zápory učitelské profese Úkol na šestý seminář – 8. 4. 2024 Ve studijních materiálech naleznete Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV). V části C si nastudujte kapitolu 4 (s. 10–14), ve které se pojednává o klíčových kompetencích a kapitolu 6 (s. 124–136), v níž se seznámíte s průřezovými tématy (PT). - Zhodnoťte uvedené klíčové kompetence z hlediska náročnosti a reálnosti jejich dosažení - K čemu slouží průřezová témata? Které PT považujete za nejdůležitější? Jak PT implementovali do výuky vaši učitelé? Napadá vás, jak by bylo možné je do výuky efektivně zahrnout (např. v rámci vaší aprobace)?