VÝCHOVNÉ SITUACE VE ŠKOLE: KAZUISTIKY, ANALÝZA A INTERPRETACE seminář 6 8. 4. 2024 Klíčové kompetence (žáka a učitele) + průřezová témata 1. Klíčové kompetence žáka – práce ve dvojicích, prezentace závěrů · Na základě prostudování příslušné kapitoly v RVP ZV „zhodnoťte“ klíčové kompetence z hlediska náročnosti a reálnosti jejich dosažení – připravte si písemně ve stručné podobě. - Které kompetence považujete z Vašeho pohledu za nejdůležitější? - Jak jste hodnotili jednotlivé kompetence z hlediska náročnosti? - Jak jste hodnotili jednotlivé kompetence z hlediska reálnosti jejich dosažení? - Projevila se//ovlivnila náročnost kompetencí z Vašeho pohledu reálnost jejich dosažení? Pokud ano, u kterých a jak? 2. Kompetence učitele – práce ve dvojicích, prezentace závěrů · Nejprve samostatná práce a diskuse, následně teoretické ukotvení kompetencí učitele prostřednictvím krátké ppt prezentace - Pokuste se sami vyjmenovat jakými kompetencemi by měl disponovat učitel a svůj výběr zdůvodněte. - Kompetence učitele, které jste ve dvojici vymezili, seřaďte dle důležitosti tak, jak ji sami vnímáte. - Společné shlédnutí prezentace, vysvětlení podstaty jednotlivých kompetencí. - Kterou kompetenci považujete za nejdůležitější? - Kterou kompetenci považujete za nejnáročnější? · Vyplnění pracovního listu, samostatná práce/práce ve dvojicích, společná kontrola 3. Reflexe a hodnocení Průřezových témat – práce ve dvojicích - Reflektujte, co vše // kolik jste toho věděli o Průřezových tématech před prostudováním příslušné kapitoly v RVP ZV. - Zamyslete se nad tím, proč dle Vašeho názoru Průřezová témata vznikla? - Jaká pozitiva u jednotlivých průřezových témat nacházíte? - Jaká negativa u jednotlivých průřezových témat nacházíte? - Které průřezové téma preferujete a z jakého důvodu? - Které průřezové téma naopak považujete z Vašeho pohledu za nejméně důležité a proč? - Jak vaši učitelé implementovali jednotlivá průřezová témata do výuky. Buďte konkrétní a uvádějte příklady. - Navrhněte, jak byste mohli pracovat s průřezovými tématy v rámci vaší aprobace. · Reflexi stručně sepište, prezentujte ji ostatním 4. Průběžné zhodnocení proběhlých seminářů – zpětná vazba · Zamyslete se nad následujícími otázkami a zodpovězte je - Jak hodnotíte dosavadní průběh výuky? - Máte dostatek prostoru pro vyjádření svých názorů a stanovisek? - Jaká konkrétní témata byste v semináři uvítali? - Jakou aktivitu byste do semináře zařadili? - Je pro vás příprava na semináře (časově) náročná? Úkol na sedmý seminář – 15. 4. 2024 – DISTANČNÍ Vaším úkolem bude v rámci sedmého semináře nastudovat alespoň 3 vybrané odborné texty, které tematicky souvisí s obsahem semináře a se zadaným portfoliovým úkolem. Mohou vám tedy posloužit jako teoretická opora při jeho zpracování. Využijte zejména online dostupné ročníky časopisu Komenský https://webcentrum.muni.cz/komensky Ke každému textu udělejte stručnou písemnou rešerši (svými slovy shrňte obsah textu) v rozsahu max. 0,3 normostrany. Celkový rozsah by tedy neměl přesáhnout 1 normostranu. Svoji práci, opatřenou titulní stranou, vložíte do odevzdávárny nazvané „Dílčí úkol – práce s odbornými texty (skupina XX)“ nejpozději do: 17. 4. 2024. Současně vám doporučujeme využít distančního semináře k vypracování a odevzdání portfoliového úkolu. Obsah osmého semináře – 22. 4. 2024 – PŘEDNÁŠKA ODBORNÍKA V rámci osmého semináře (22. 4. 2024) proběhne přednáška kpt. Zdeňky Procházkové z Policie ČR na téma „Kyberšikana a dalších sociálně-patologické jevy ve společnosti“. Přednáška proběhne v 11:00 – 12:50 v učebně č. 36. Tímto vás žádáme, abyste se na tuto akci dostavili. Před jejím konáním ještě obdržíte informativní email.