VÝCHOVNÉ SITUACE VE ŠKOLE: KAZUISTIKY, ANALÝZA A INTERPRETACE Seminář č. 9 – 29. 4. 2024 1. Reflexe zadané četby z Distančního semináře (č. 7) · Samostatná práce, prezentace obsahu vybraných textů spolužákům (možné hromadně nebo ve dvojicích a následně představení ostatním) · Jaké články jste si vybral/a k samostudiu? · Co Vás vedlo k volbě právě těchto článků? · Představte spolužákům jeden text, který považujete za nejzajímavější/nejvíce přínosný 2. Reflexe přednášky odborníka seminář (č. 8) individuální a skupinová práce · Co z přednášky kpt. Procházkové pro vás bylo přínosné/zajímavé/překvapivé? · Jak vnímáte problematiku (kyber)šikany? · Jaká je vaše osobní zkušenost s tímto tématem? · Jaká je vaše zprostředkovaná zkušenost s tímto (nebo obdobně závažným) tématem? (zkušenost od spolužáků/kolegů, film, dokument atd.) · S jakými jinými kázeňskými přestupky jste se setkali? Promyslete si odpovědi na jednotlivé otázky, můžete si je i zapsat. Na promyšlení máte max. 10 minut, poté budeme Vaše názory diskutovat společně ve skupině 3. Zkušenosti a názory českých učitelů · Společné zhlédnutí níže uvedených videí a následná diskuse https://edu.ceskatelevize.cz/video/11600-ochrance-nejhorsi-a-nejhezci-profesni-zazitky-ucitelu https://edu.ceskatelevize.cz/video/11599-ochrance-kde-hledat-podporu-a-informace-v-tizivych-situaci ch-nazory-ucitelu · Jak na vás působilo první video, ve kterém se učitelé napříč ČR svěřovali se svými pedagogickými zkušenostmi a zážitky? (Zhodnoťte ve dvojicích a následně prezentujte) · Kam se může učitel, který je nucen řešit složitou situaci ve škole, obrátit? Jmenujte profese a instituce, které by měli učitelům v těchto situacích poskytovat podporu a pomoc. · Jak se proměnil váš pohled na pedagogickou profesi? Zkuste porovnat své názory na počátku studia s názory, které máte nyní (téměř po roce studia). Pokud došlo k nějakému posunu, vysvětlete. 4. Etický kodex · Budeme pracovat s materiálem „Etický kodex“ https://edu.ceskatelevize.cz/storage/worksheet/eticky-kodex-pro-ucitele/eticky-kodex-pro-ucitele-pl .pdf · Samostatně nebo ve dvojicích se zamyslete nad uvedenými otázkami: · K čemu slouží profesní etický kodex obecně? Co vymezuje a charakterizuje (v rámci jednotlivých profesí)? · Proč je důležité, aby učitelé disponovali etickým kodexem? · Uveďte ke každému bodu v etickém kodexu konkrétní příklad. · Jak byste seřadili jednotlivé body etického kodexu z hlediska důležitosti vy? 5. Prezentace studentských prací · Prostor pro krátkou prezentaci několika portfoliových úkolů (na základě dobrovolnosti)