It would be rare to find a child who manifested all of these characteristics. One would expect a more able child to show a greater cluster of them than other children. The items below are not in order of importance. Applies always Applies sometimes Applies never · Exhibits capacity for rapid learning in their specific strength Prokazuje schopnost rychlého učení ve své specifické síle · Possesses extensive general knowledge Má rozsáhlé všeobecné znalosti · · Has quick mastery and recall of information Rychle ovládá a vybavuje si informace · Has exceptional curiosity Má výjimečnou zvědavost · Shows good insight into cause-effect relationships Ukazuje dobrý přehled o vztazích příčina-následek · Asks many provocative searching questions Klade mnoho provokativních vyhledávacích otázek · Easily grasps underlying principles and needs the minimum of explanation Snadno chápe základní principy a potřebuje minimum vysvětlení · Quickly makes generalisations Rychle dělá zobecnění · Listens only to part of the explanation Poslouchá pouze část výkladu · · Jumps stages in learning Přeskakuje fáze učení · Leaps from the concrete to the abstract Skoky od konkrétního k abstraktnímu · Is a keen and alert observer Je bystrým a bdělým pozorovatelem · Sees greater significance in a story or film etc Vidí větší význam v příběhu nebo filmu atd · When interested becomes absorbed for long periods Když se zájem na dlouhou dobu pohltí · Is persistent in seeking task completion · Is more than usually interested in ‘adult’ problems such as religion, politics etc · Displays intellectual playfulness: fantasies, images, manipulates ideas · Is concerned to adapt and improve situations, objects, systems · • Je vytrvalý ve snaze o dokončení úkolu · • Více než obvykle se zajímá o „dospělé“ problémy, jako je náboženství, politika atd · • Zobrazuje intelektuální hravost: fantazie, obrazy, manipuluje s nápady · • Zajímá se o přizpůsobení a zlepšení situací, objektů, systémů · · Has a keen sense of humour; sees humour in the unusual Má velký smysl pro humor; vidí humor v neobvyklém · Appreciates verbal puns, cartoons, jokes etc · Criticises constructively · Is unwilling to accept authoritarian pronouncements without critical examination · Works at high speed mentally · Prefers to talk rather than write · Reluctant to practice skills already mastered · Reads rapidly and retains what is read · Has advanced understanding and use of language · Shows sensitivity · Shows empathy towards others · Sees the problem quickly and takes the initiative · • Oceňuje slovní hříčky, karikatury, vtipy atd · • Konstruktivně kritizuje · • Není ochoten přijmout autoritativní prohlášení bez kritického posouzení · • Mentálně pracuje vysokou rychlostí · • Raději mluví než píše · • Neochota procvičovat již zvládnuté dovednosti · • Čte rychle a uchovává přečtené · • Má pokročilé porozumění a používání jazyka · • Zobrazuje citlivost · • Projevuje empatii vůči ostatním · • Rychle vidí problém a přebírá iniciativu