SZc058 Metodický seminář k závěrečné práci JS 2024 Hana Horká Smysl práce Rozvoj kompetencí: zvolit vlastní téma závěrečné práce; pracovat s odbornou literaturou, zdroji; uplatňovat principy citační etiky. Co je cílem dnešní výuky? • Vysvětlit smysl a strukturu závěrečné práce. • Popsat postup při zpracování projektu závěrečné práce. • Orientovat se v návrzích témat závěrečných prací na: Celoživotní | Katedra pedagogiky | MUNI PED • Respektovat požadavky k ukončení předmětu. Teoretická část • přehled o současném stavu poznání (teorie, výzkumy) v oblastech relevantních tématu práce; • podrobně popsaný fenomén, kterým se práce zabývá a je předmětem aplikace s použitím odborných zdrojů (citovaných dle APA). Praktická část má aplikační charakter • vytvoření metodických návrhů do výuky; • aplikace/ověření v praxi; • reflexe aplikace podle vlastních kritérií; • srozumitelná a logická prezentace výsledků v souvislostech; • dát do kontextu východisek z teoretické části. Požadavky k ukončení předmětu • účast na konzultacích, • promyšlená a strukturovaná prezentace projektu závěrečné práce podle daných náležitostí, • vložení rozpracované verze projektu do odevzdávárny do 28.4.2024 a finální verze do 31.5.2024. Důležité termíny Závěrečnou práci zpracováváte ve druhém a třetím semestru. Po konzultacích s vedoucí/vedoucím práce zadáte téma do ISu do 31. 3. 2024. Přehled témat (muni.cz) Termín odevzdání práce: do 15. ledna 2025 do ISu a v jednom vyhotovení vedoucímu/vedoucí práce. Požadavky k závěrečné zkoušce: Celoživotní studium | Katedra pedagogiky | MUNI PED Struktura projektu závěrečné práce Cíl práce. Postup práce (rozvržení, metoda zpracování). Stručná rešerše, východiska, zdroje = teorie, na níž bude práce založena. Klíčová slova. Očekávané závěry a předpokládané využití. Zvolená citační norma (preferovaná APA). Příklady témat a cílů • "Chemie" babky kořenářky Cílem závěrečné práce je příprava praktických cvičení pro 9. ročník ZŠ k vybraným tématům ze vzdělávací oblasti „Chemie a společnost“ a následná realizace vybraného tématu praktika na ZŠ. • Kultura školy jako firemní kultura Cílem této práce je analyzovat kulturu vybrané konkrétní základní školy a na základě této analýzy navrhnout vhodná opatření. • Hravá výuka chemie – téma "Bezpečnost práce„ Stěžejním cílem této závěrečné práce je vytvoření didaktické hry pro výuku chemie, včetně zpracované metodiky na téma „Bezpečnost práce v hodinách chemie“ a její ověření v praxi, tedy zhodnocení úspěšnosti a oblíbenosti hry. • Pracovní listy k tématu zlomky pro 7. ročník ZŠ pro žáky nadané na matematiku Cílem práce je zpracování pracovních listů pro žáky nadané na matematiku v 7. ročníku základní školy na téma zlomky a ověření těchto pracovních listů v praxi. Součástí práce budou také komentované způsoby řešení pracovních listů žáky nadanými na matematiku, zpětná vazba na pracovní listy od autorky práce, učitelů matematiky a žáků nadaných na matematiku. • Využití autentických zkušeností a fotografií ve výuce zeměpisu s důrazem na průřezové téma Multikulturní výchova Cílem závěrečné práce je vytvořit metodický návrh výuky zeměpisu konkrétního regionu s využitím vlastních zkušeností učitele z cestování a znalostí konkrétní země. • Další příklady: Absolventi a závěrečné práce (muni.cz) Správné citování je zcela zásadní plagiátorství je nepřípustné, uvádět všechny zdroje, se kterými pracujete, při práci se sekundární literaturou přesně označit původní zdroj, jasně odlišovat Váš názor a převzatou myšlenku, jasný předěl mezi citací a komentářem k ní, nepsat do práce vlastní postřehy a osobní dojmy, které nemají argumentační základ. Závěrečná práce je vaše vizitka Vedoucí práce je poradcem (dává určité metodologické pokyny, sděluje názor, upozorňuje na problémy v přístupu i časté chyby. Není jeho povinností práci po vás opravovat. A proto: Plánujte postup/úkoly. Plňte je průběžně. Konzultujte. Doporučení pro vás • Nenechávejte zpracování na poslední chvíli. • Seriózně citujte. • Využívejte informace na webu katedry pedagogiky Celoživotní | Katedra pedagogiky | MUNI PED Celoživotní studium | Katedra pedagogiky | MUNI PED https://is.muni.cz/auth/do/ped/stud/stud/sablona_zaverecne_prace/ • Finální kontrola (kapitoly, čísla stránek apod.) • Gramatika a stylistika (interpunkce a pravopis), ale i typ písma • Sledujte termíny a způsoby odevzdání práce. Doporučení • Přečtěte si fakultní pokyny pro psaní závěrečných prací ( informace o vzhledu titulní strany, formátování textu, formy citací). • Nezapomeňte si práci zálohovat. Oblasti závěrečné práce nabídka + podněty v interaktivní osnově 1. Kritické incidenty ve výuce a jejich možné řešení pomocí AAA metody. 2. Identita učitele, aneb rozdíl mezi reálným JÁ-UČITEL/KA a současným ideálním JÁ-UČITEL/KA a promyšlené cesty, jak toho dosáhnout. 3. Transformace obsahu jako významný činitel výsledků a efektů edukace. Přeji hodně sil a věřím, že to společně zvládneme!