Tematické okruhy ke zkoušce A. Čas – volný čas – svoboda – pedagogika volného času Východisko – elektronická učebnice: https://is.muni.cz/do/rect/el/estud/pedf/ps23/pvc/web/pages/02_01_01_cas.html 1. Čas – a historický vývoj pohledu na něj Volný čas a jeho význam ve výchově – kapitola 1 (soubor: Tema1-VC) 2. Volný čas jako „disponibilní čas“, tedy čas, v kterém můžeme jednat svobodně Skripta Nauka o volném čase, kap. 3, s. 18-30 (soubor: nauka-o-volnem-case) 3. Čas našeho života a jeho svobodné užívání Volný čas dětí staršího školního věku – kap. 1.1.2-1.1.3, s. 15-20 (volně ke stažení na: https://www.leisure-education.cz/files/volny_cas_deti_starsiho_skolniho_veku_e-kniha.pdf) 4. Volný čas anebo leisure? – Volný čas = moderní pojem, negativní vymezení; leisure = pojem vycházející z antického „scholé“, označující to, co děláme ve volném čase, včetně pasivity Volný čas dětí staršího školního věku – kap. 1.1, 1.1.1, s. 9-15 B. Volný čas a vývoj jeho vnímání, význam pro pedagogiku 5. Jak se vyvíjelo vnímání volného času Skripta Nauka o volném čase, kap. 2, s. 8-17 (soubor: nauka-o-volnem-case) 6. Volný čas dětí a mládeže jako výzva pro pedagogiku Čas volnosti – čas výchovy, kap. 2.2, s. 68-92 (katalog knihovny: https://katalog.muni.cz/Record/MUB01000854193) 7. Situace současné mladé generace a volný čas Volný čas dětí staršího školního věku, kap. 2, s. 46-73 8. Výchova ve volném čase, výchova skrze volný čas, výchova k volnému času Volný čas dětí staršího školního věku, kap. 1.2-1.3 (úvod), s. 20-28 C. Antické scholé a jeho aktualizace v dějinách i v současnosti 9. Antické scholé = to, co činí život člověka lidským Elektronická učebnice PVČ: https://is.muni.cz/do/rect/el/estud/pedf/ps23/pvc/web/pages/02_01_02_schole.html 10. Scholé a paideia (Komenský, Palouš) – rozšíření o pedagogiku Pojetí člověka v díle Radima Palouše – bakalářská práce, dostupné online: https://dspace.tul.cz/server/api/core/bitstreams/97d4b4d7-9545-4359-9df8- 8a6c5056c373/content 11. Návrat ke scholé, kontemplace (Pieper, Kaplánek) Volný čas dětí staršího školního věku, kap. 1.1.1, s. 11-15 Svobodný čas, kap. 3-4, s. 47-70, lze stáhnout na: https://www.researchgate.net/publication/367966670_Svobodny_cas_pedagogika_volneho_casu_jak o_vychova_ke_svobode_Free_Time_Pedagogy_of_Leisure_as_Education_for_Freedom 12. Volnočasová kompetence a záměr našeho výzkumu Volný čas dětí staršího školního věku, kap. 1.3.1, s. 28-40 13. Možnosti podpory „volnočasové kompetence“: education for leisure Pedagogické přístupy a didaktické postupy, dostupné online: https://soced.cz/wp-content/uploads/2021/11/6_STUDY_9-2-2021_7122_T_SocEd_xmp.pdf Volný čas dětí staršího školního věku, kap. 6.4, s. 152-158 Kompas nebo vařečka? Dostupné online: https://www.leisureeducation.cz/files/2022_kompas_nebo_varecka_metodika.pdf - vybrané příklady