Volný čas v minulosti a v současnosti doc. Michal Kaplánek, Th. D. Náboženské slavnosti a svátky u„vybočení“ z všednosti uzážitek krásy a smyslu uvýměna rolí (např. karneval) uodpočinek u ujako připomínka dějinné události nebo skutečnosti víry (neslavilo se bez příčiny) uplatnost pro všechny společenské vrstvy upovinnost slavení uspolečenská unáboženská Chápání volného času ve 20. století uVolný čas jako čas k načerpání sil pro další práci (negativní vymezení volného času – volno jako sociální „výdobytek“) u uVolný čas jako doba, kdy „skutečně žiji“ (kompenzační pojetí volného času - Habermas) u uVolný čas jako doba, kdy mohu rozvíjet svoji osobnost, která se realizuje jak v práci, tak ve volnu (integrační pojetí volného času – Opaschowski) „Mám volno, abych mohl zase pracovat“ uNutnost odpočinku a rekreace uVýsledek boje za sociální spravedlnost uGenerační problém upozitivní a negativní stránky vývoje uSpecifikum postkomunistických zemí (Česká republika, východní Německo): uPráce chápána jako jediný smysl a náplň žití uPodcenění duchovní a intelektuální dimenze u „Mám volno, abych si mohl užít“ uOdlidštění práce (pásová výroba) - popsal Habermas (1958) uVolný čas jako „výsostný“ prostor seberealizace uProblém: extrémní polarizace uDůsledky: uPrivatizace volného času uHédonismus a negativní vztah k práci uZábavní průmysl (komerční nabídky zábavy) „Mám volno, abych se mohl vzdělávat a dělat, co mě baví“ uOpaschowski chápe pedagogiku volného času jako prostředek k překonání propasti mezi prací a volným časem u uCílem je pomoci člověku, aby uměl zacházet se svým časem – (volno)časová kompetence u uČlověk volnočasově kompetentní se realizuje jak v práci, tak ve volném čase Pedagogika volného času v České republice navazuje na dvě tradice: uMIMOŠKOLNÍ VÝCHOVA u(postkomunistické země) uzaměření na děti a mládež uneformální výchova uorganizovaná činnost uz původní vazby na školu samostatná síť zařízení usociální problémy neřeší uPEDAGOGIKA VOLNÉHO ČASU u(Německo, vliv Francie) usociálně-pedagogické zaměření uvýchova neformální a informální uotevřenost výchovného prostředí uvychází ze společenských věd uspektrální výzkumný obor Východiska rozvoje PVČ VĚDA REFLEKTUJÍCÍ VOLNÝ ČAS Z HLEDISKA OSOBNOSTNÍHO ROZVOJE JEDINCE • východisko: filozofie/teologie, sociologie, psychologie • • základní metoda: zkoumání fenoménu „volný čas“ a jeho místa v životě člověka • • • • praktický výsledek: stanovení etických, politických a pedagogických principů pro utváření volného času SPECIÁLNÍ OBOR PEDAGOGIKY ZAMĚŘENÝ NA VÝCHOVU VE VOLNÉM ČASE • východisko: mimoškolní pedagogika (zájmová činnost, organizace dětí a mládeže, práce v nízkoprahových zařízeních) • • základní metoda: zkoumání vlivu volnočasových aktivit na děti a mládež a metod práce s dětmi a mládeží ve volném čase • praktický výsledek: rozvinutí organizace a metodik volnočasových aktivit Vzájemný vztah vědeckých disciplín, které se dotýkají volného času dětí a mládeže Rekreologie PVČ Sociální pedagogika Sociální práce Nauka (věda) o volném čase