Čas a volný čas v historii a v individuálním životě Úvodní přednáška předmětu Teoretické a aplikační koncepty volného času – 2024 Vnímání času v různých kulturách ¡V starověkých kulturách měl čas božský charakter. Například v Egyptě a Řecku byl čas chápán jako Úroboros (ουροβορος = had, který obepíná Zemi a požírá svůj ocas) Ouroboros Vnímání času v různých kulturách ¡Májové uctívali dvouhlavého hada, jehož jedna hlava znamenala život a druhá smrt. ¡V indické Bhagavadgítě reprezentoval Višnu, ale i Šiva čas: ¡ Višnu říká: „Věz, že já jsem Čas, který nechává zaniknout světy. Když dozraje čas, přijdu a přinesu jim zkázu.“ ¡Aristoteles ve své Fyzice představuje čas jako „formu kruhu“, který je „stálý počet po sobě následujících pohybů“. Vnímání času v různých kulturách ¡ Transcendentní čas Exogenní čas Endogenní čas Pojetí času v antickém řecku a biblické tradici (1) ¡Výraz χρονος (chronos) se používal pro označení průběhu času ¡Obrázek je z refektáře kláštera v Teplé chronos Pojetí času v antickém řecku a biblické tradici (2) ¡ΚΑΙΡΟΣ (kairos) ¡ = „ten pravý čas“ ¡ (dnes řecky: „počasí“) ¡v Bibli: chvíle, která je pro něco vhodná, rozhodující okamžik, příchod Ježíše Krista, Boží vstup do dějin ¡Zobrazení: bůh Kairos kairos Biblický pohled na čas (1) ¡První Boží zásah – stvoření – vytváří totiž samotnou realitu času a zahajuje dějiny, které se chápou jako cesta k nějakému společnému cíli všech stvořených bytostí ¡Čas ve Starém zákoně nebyl chápán jako kruh, ale spíše jako rytmus, který se neopakuje, ale otvírá se novému, nekonečným možnostem nových zjevení (epifanií) Božích v dějinách: ¡ „Biblický člověk není odsouzen k nekonečnému opakování a k nevyhnutelnému střídání pozitivního a negativního, dobra a zla, ale je na cestě, postupuje směrem ke spáse a k dokonalosti ¡Nový zákon mluví o „naplnění času“ (ο καιρος πεπλερωται – Mk 1,15), toto „dovršení času“ nastává z Božího rozhodnutí; je to poslední etapa dějin spásy a začátek eschatologického času. ¡Skrze příchod Krista kairos vstoupil do chronosu. Vycházíme totiž z toho, že křesťanská teologie považuje chronos za neurčité (amorfní) trvání, zatímco kairos je „kvalifikovaný čas“, „čas příhodný“ Biblický pohled na čas (2) Křesťanské pojetí historie: teologický pojem „dějiny spásy“ ¡Bible vnímá čas (χρόνος) jako historický proces lidských vítězství a proher, které ústí do rozhodujícího okamžiku spásy (καιρός). Tento okamžik spásy znamená radikální obnovu světa podle Božího záměru. ¡ ¡ ¡ Kairos v dějinách spásy ¡Stvoření, pád do hříchu, příslib Boží záchrany a jeho uskutečnění – to všechno probíhá v čase (χρονος). ¡Toto drama lidského selhání a nového začátku, jejímž cílem je záchrana (spása) všech lidí (lidstva i jednotlivého člověka) označuje teologie výrazem dějiny spásy ¡Existují také moje osobní „dějiny spásy“, okamžiky obratu (καιρος)? Kairos našeho života (Kaz 3) ¡Všeliká věc má jistý čas, a každé předsevzetí pod nebem svou chvíli. ¡Jest čas rození i čas umírání, čas sázení a čas vykopání, což vsazeno bývá; ¡čas mordování a čas hojení, čas boření a čas stavení; ¡čas pláče a čas smíchu, čas smutku a čas proskakování; ¡čas rozmítání kamení a čas shromažďování kamení, ¡čas objímání a čas vzdálení se od objímání; ¡čas hledání a čas ztracení, čas chování a čas zavržení; ¡čas roztrhování a čas sšívání, čas mlčení a čas mluvení; ¡čas milování a čas nenávidění, čas boje a čas pokoje. Vnímání času dnes (1) ¡Sociotemporalita (sociální podmíněnost času): prožívání času je vedeno závazky ve společnosti (termínový kalendář) ¡Nootemporalita (ontologická podmíněnost času): prožívání času se řídí mojí aktuální životní situací, při níž reflektuji svou minulost i budoucnost (smysl života, všeho, co dělám) Vnímání času dnes (2) ¡Útěk před časem: utíkáme do činnosti, práce, zážitku (hektická činnost x depresivní nečinnost) lNení to nic nového: Goethův Faust lNové je, že je na tom založen celý systém „zábavního průmyslu“, který vychází ze zaměření současného člověka na zážitek lGerhard Schulze: Die Erlebnisgesellschaft (Společnost zážitku) – bestseller 90. let