Moc, bezmoc, nemoc
Klíčovou osobnostmi přednášky
budou Foucault, který tvrdí, že stát se prostřednictvím svých institucí snaží
ovládnout (disciplinovat) své občany. Sociální pedagogika se zde stává nástrojem
moci a školy tábory vychovávajících k poslušnosti. Druhým průvodcem bude
Freire a jeho přístup k pedagogice utlačovaných. U nás primárně postavenou
nikoli v rovině útlaku společnosti korporacemi, ale spíše v rovině mocenských
diskursů vůči konkrétním skupinám osob. Na úrovni základní škol například vůči Romům,
na úrovni univerzity vůči ženám atp.
-
Lane, M.
(2017). Reclaiming our queendom: Black feminist pedagogy and the identity
formation of African American girls. Equity
& Excellence in Education, 50(1), 13-24.
-
Herman, C.,
& Kirkup, G. (2017). Combining feminist pedagogy and transactional distance to create
gender-sensitive technology-enhanced learning. Gender
and Education, 29(6), 781-795.
-
Šiklová, J.
(2013). Vyhoštěná smrt. Kalich. (dle vlastního výběru)
- Šíp. R. (2019). Proč školství a jeho aktéři selhávají. Masarykova univerzita. (kapitoly k disciplinaci a moci)
- Foucault. M. (2000). Dohlížet a trestat. (část dle vlastního výběru).