VideoED: Tvorba edukačních videí v teorii a praxi

Blok 2: Preprodukce


Před setkáním

Video je druh média, které může být velmi bohaté, co do počtu různorodých prvků, které na diváka/čku působí. Často se v něm kloubí informace slovní, v psané i mluvené formě (text, mluva) a informace obrazové (samotné video, ilustrace, fotografie,, animace, v přeneseném významu i zvuky a hudba). V procesu učení je tato bohatost velmi výhodná. Nicméně působení na zrakové a sluchové vnímání může vést i k přetížení naší pracovní paměti, která informace zpracovává a integruje do naší dlouhodobé paměti. Pokud se tak stane, proces učení se stává neefektivní.

Při tvorbě výukového videa je naším úkolem informace zpracovat a předat tak, aby působili na zrakové a sluchové smysly v optimálním poměru, míře a podobě. Jinak řečeno, abychom předali vše co předat chceme a zároveň diváka/čku nezahltili.

A právě proto vytvořil prof. Richard E. Meyer 12 principů multimediálního vzdělávání, které nám snadnou formou dávají návod na to, jak by měl multimediální vzdělávací obsah vypadat.

Zadání:

  1. Přečtěte si článek 
  2. Zkuste si sepsat principy, které si myslíte, že bývají nejčastěji nedodržovány. Tento "audit" můžete udělat jednak na výuková videa, se kterými se setkáváte, ale spíše bude zprvu jednodušší se zaměřit na PowerPointové prezentace. Buď ty, které vydáte na univerzitě, nebo i na ty, které tvoříte sami.
  3. Připravte se, že tento soupis budete sdílet ve dvojici či ve skupině.

Co s sebou

  • Na setkání je nutná příprava předem (viz výše).
  • S sebou stačí psací potřeby a sluchátka k vašemu počítači, mobilu nebo tabletu.


Během setkání


Po setkání

Prezentace k přípravě podkladů pro natáčení – preprodukci, kterou jste na setkání viděli.


Příloha k finálnímu videu

Níže naleznete podpůrný materiál pro přípravu podkladů pro vlastní video. Jedná se o dokument, se kterým jste na setkání již pracovali a měli byste jej mít vytištění ze setkání.

Pokračujte v práci na přípravě podkladů tak, abyste na příštím prezenčním setkáním setkání věděli a měli sepsaný záměr a námět videa. Odevzdání této přílohy společně s finálním videem je také podmínkou pro ukončení předmětu.